Vandra hemåt längst med... 🍁🍂🌾

Att vandra hemåt i den här miljön är helt fantastiskt... 🍁🍂🌾
Man blir otroligt nyfiken på vem som bor innanför dörrarna. 
 
 
 
Jag fortsätter in i kvarteret av det gamla Halmstad.
Otroligt vackert! Här strosar jag runt längs Vallgatan och Hantverksgatan och upptäcker dessa charmiga, färgglada byggnader, stockrosor och klätterrosor som slingrar sig upp på väggarna längs den smala passagen. Här hittar du även Halmstads minsta hus, tänk att få kika in...
Vallgatan och Hantverksgatan tillhör en av de äldsta delarna i Halmstad och bara på namnet Vallgatan hör du att gatans historia sträcker sig långt tillbaka. Fästningsvallen, en del av Halmstad fästning som en gång i tiden ramade in gamla Halmstad, gick precis utanför Vallgatan. Tittar du noga kan du än idag se rester ifrån den tiden.
 🍁🍂🌾 Jag passar på att njuta av den sista blomsterfägringen och höstens mångfald. 🍁🍂🌾
 
En nästan dåld dörr...  Hur ser det ut och vad händer innanför dessa grindar tro?

Gatorna tillhör en del av Halmstad som ännu bevarar ett ålderdomligt utseende. En stor del av husen längs Vallgatan och Hantverksgatan är dock uppförda i modern tid, men genom sin placering och volym samverkar de med de äldre husen.

En del av husen längs den smala gatan är några av få byggnader som är kvar efter den stora stadsbranden år 1619. Det är egentligen bara de små husen längs Vallgatan, slottet och kyrkan som klarade sig när elden härjade.

 
Gamla Vallgatan och Hantverksgatan intill Krönlines bryggeri är en av Halmstads kanske mysigaste gator mitt i centrum. Här har den tidstypiska kullerstenen och de små husen bevarats. Det gör att du lätt kan drömma dig tillbaka till en svunnen tid.
Höstens färger är underbara! Blomprakten på Lilla Torg är hänförande i sina djupa höstfärger. 
 
 
 
En balkong som jag ständigt förundras över och tittar lite extra på är en balkong på gården rakt över vår egen. Ljuvligt mysig, vackert inred med medelhavsinspiration. Även om jag älskar min egen så är jag djupt imponerad av den här damens lilla balkong.
Här brukar hon sitta alldeles själv, stillsamt och rogivande läsandes i sin bok i sin romantiska korgstol. 
 
Själv har jag nu bytt ut sommarblommorna i balkonglådorna mot höstens mustiga ljungfärger! 🍁🍂🌾
🍁🍂🌾🍁🍂🌾🍁🍂🌾🍁🍂🌾🍁🍂🌾🍁🌾🍂
Hinner du njuta av höstens förändring i färger? Du har tiden för dig, det har precis börjat skifta...
 
 
 

Kommentarer:

1 Bosse Lidén:

Vilket underbart blogginlägg som ger mig en stor dos av nostalgi.
De gatorna var mina två favoriter i innerstan.
Jag tycker att du spontant ska göra dig bekant med damen. Du har charmen för att lyckas. Hitta på ett bra skäl.
Kram Bobo

Svar: Jag erkänner, 🤗 jag brukar stanna till när jag passerar balkongen, tittar upp, hälsar om hon ser mig där hon sitter på balkongen. Jag uttrycker min beundran över hennes fantastiska balkong. Hon tittar upp från sin bok, nickar och tar tacksamt emot min hyllning. Nyfikenheten hos mig har ännu inte tagit sig i uttryck att fråga vad hon läser. Det är en dam i en liten vacker gammeldags solhatt som inte gärna konverserar i onödan, tycks det som. Men ödmjukt tar hon emot mina ord, ler och
myser tackar för mina ord och sedan fortsätter hon att läsa. Hon kanske inte
vill bli störd alltför länge i sin roman/ deckare 📚 eller vad vet jag vad hon läser. 🤔 Men lite nyfiken blir man allt. 😜
Ha nu fantastiska brittsommardagar. ☀️ Kram Ingela
Ingela

Kommentera här: