Sommar, sommar, sommar ☀️☀️☀️🇬🇷

Kan man känna stress inför semestern, allt man måste göra, få gjort, alla man måste passa på att träffa och besöka? Ja många får panik över allt de ska prestera under sin ledighet.

Det kan ta ca 1-2 veckor att gå ner i varv och känna sig riktigt ledig och avslappad enligt experter.
Den stress jag kunde känna var möjligtvis att få tag på en restresa så fort som möjligt när skolavslutningen var gjord. Komma bort från allt och bara få vara, andas, slappna av, rensa tankar och umgås med min stora kärlek till man. Får man sedan en skön upplevelse på köpet kan man ödmjukt tacka för det. Värme och sol och avkoppling. 🏖️☀️🌊

Tre dagar tog det så dök den upp, resan som skulle ta oss tillbaka till en Grekisk ö som vi upplevt var för sig i slutet av våra tonår, Rhodos. 🇬🇷 Jag var där med ett tjejgäng, sex stycken 18 åringar som gjorde Rhodos stad, över 35 år sedan, jisses!

1 vecka efter skolavslutningen och "Den blomstertid nu kommer" och efter syrrans bröllop var vi så på väg...

Vi tog bilen tidigt tidigt midsommardagen till Malmö flygplats Sturup för att ta flyget till  80-talet semesterparadis. ✈️

Rhodos, Ixia 🇬🇷
Guden Helios favoritö.

Lite perspektiv på livet...
Målarskvätt lite varstans, lösa eluttag och bakgårdar som förråd. Ändå gör det inget. Vi njuter av livet, ledigheten, syrsorna, solen, fåglarnas hoanden och havets kluckande.
Hemma i Sverige sliter man för välfärd och lyxboende och att få det så fint man bara kan, Grekerna skiter i det, det finns annat som är mycket viktigare i livet.

Här kan vi gå ner i varv.

Beachen lockade, de första dagarna var vi totalt utslagna i solstolarna. ☀️ Jag bara njöt av lugnet, friden och vattnets skvalpande. 🌊 Långt bort från barns pockande på uppmärksamhet och hålligång i skolkorridorer och i matbespisning. Fri från elevtankar, föräldrakontakter och planeringar.
Den mediativa känslan som uppstår när själen och kroppen slappnar av, stannar upp och bara är. Man finns till! 🙏🏼 Den är gudomlig.

Vi ligger helt still på playan.🏖️ ☀️ Sett det ena efter det andra flyplanet, och de är inte få, ta sig den sista biten in över ön för att gå ner och landa och låta tusentals resenärer få sig en härlig semesterledighet. ☀️
Ibland kommer jag dock att tänka på Greta Thunberg och Klimathotet. Skulle jag kunna avstå detta?? ☀️🏖️

Inne på 4:e boken. Lugn o ro, för kropp och själ, havet en andningplats 🙏🏼🌊

Efter några dagars slappande kände vi dock att vi kunde se oss om, läsa lite böcker osv. Vi tog oss in till Rhodos stad med buss för att sedan ta båten 🛥️ vidare till Lindos, Anthony Queen bay, Kallithea,  Tsambika beach.

Vi seglade längs östkusten mot den vitkalkade lilla staden Lindos. Koppla av på däck medan båten navigerar nerför kusten. Båten stannade till och vi kunde bada från båten i det glittrande Medelhavet i de olika fina vikarna.

Vi passerade stränder, bukter, kullar och eleganta hotell. Det fanns gott om tid att bara luta sig tillbaka i solen på däck innan vi anlade till Lindos, som vi utforska på egen hand, ett grekiska öparadis.

Lindos var en gång en blomstrande och viktig stad i antikens Grekland.
Staden har en fascinerande mix av antika och medeltida byggnadsverk i sitt akropolis. Här kan du shoppa souvenirer i de vindlande gränderna eller slå dig ner för lunch på en takterrass – valet är ditt.

Till sist återvände vi med båten i lugnt tempo tillbaka till Rhodos stad.

Vi var tillbaka i Rhodos stad på kvällen.
Rhodos är huvudstad och största ort på ön. Staden har ca 50 000 invånare och ligger på norra delen av ön. Staden består av två delar, en nyare stadsdel och en gammal, komplett medeltidsstad, med trånga gränder innanför befästa murar.

Vi strosade runt i de medeltida riddarkvarteren och kände historiens vingslag mellan de gamla stadsmurarna. Sedan tog vi oss in till huvudgatan för lite fönstershopping och en runda bland designbutikerna. Vi åt en fantastisk kvällsmiddag med ett glas rött nere i hamnen. Där kunde vi blickade ut över Mandraki hamnens inlopp och alla fina båtar som låg förtöjda i hamnen innan vi tog bussen tillbaka till Ixia.

Ännu en dag på stranden.. Snart har hela mitt skinn förvandlats till bacon. 🥓😂🤣😂☀️🏖️

Efter några dagar i solstolarna och bokfrosseri kände vi att vi åter ville ta oss in i Rhodos stad för att känna och uppleva staden ännu lite mer. I bakgrunden av fotot kan du se Fort of St. Nichola.

När man pratar med inhemska Greker 🇬🇷 och talar om att man var här på 80 talet. Säger alla med en stor lyster i ögonen att det var då det var som allra bäst. Då hade vi vår egen valuta och allt var så mycket bättre. Det var stor lycka det.

Så skönt att få sitta still i en smal gränd i gamla stan. Otroligt god mat igen. Även om en gojja tog mitt hårspänne. Vi gör Rhodos stad.

Min dagliga lunch och middagen består alltid av en sallad 😋 av något slag och en stor butelj av vatten.

En dag överraskande min man med ett kallt glas vitt vid solstolen.

37 gr. idag ☀️🇬🇷 I morgon bär det hemåt till Sverige med betydligt lägre temperatur. ✈️🇸🇪

Nu när jag sitter vi på flyget tillbaka till Sverige och konstaterar att 14 dagar verkligen flyger fram. Vi är nöjda och utvildade av vår semestertripp, vi har upplevelser med oss tillbaka. Grekland 🇬🇷 och  medelhavet är fantatiskt och jag är ganska säker på att det blir en resa tillbaka till någon Grekisk ö nästa år. Det finns många öar därute att utforska och vila ut på.