Våra sinnen...

 
Mina elever fick till uppgift att tillsammans rita, måla eller skriva några av de upplever de varit med om under sommarledigheten genom en sinnesövning i karusellmodell. 
 
Vad har du hört?
Vad har du sett?
Vad har du luktat?
Vad har du smakat?
Vad har du känt?
 
Eleverna var mycket inspirerade och tyckte det var en mycket roligt uppgift. De gick inför det med liv och lust. 
 
 
 
 
Sedan började jag själv fundera vad har jag själv upplevt med mina sinnen under semestern.
 
Vad har jag hört? 👂

Havets brus och kluckande är otroligt rogivande, jag njuter oerhört när jag befinner mig vid havet. Nu är det ju så att jag har förmånen av att bo i Halmstad ❤️❤️❤️ och det innebär att jag har många fantastiska stränder att välja på när jag tar mig till havet för rekreation, avkoppling, sol ☀️ och bad 💦 samt höra måsens skrianden. 
 
 
 
Jag har även hört ljudet då en golfklubba träffar bollen i det där perfekt svingläget och får den där perfekta träffen och då hörs det där speciella träff o klickljudet ⛳🏌️‍♂️även om det kunde fått vara betydligt fler!

Ofta hör jag min mans positiva mjuka stöttande ord🤗 som, Kom igen! Det här fixar du, Det där slaget var fint! ☺️ Jag själv hör bara mina negativa ord som kör mig i botten och allt självförtroende rasar inom denna otroligt förnedrande sport, där man efter en dålig mardrömsrunda bara vill sälja hela utrustningen på Blocket, och aldrig mer titta åt en golfbana igen. 😬🤪
 
 
Jag har hört min man säga, Jag älskar dig! innan han somnar på en enda sekund inför natten ❤️
 
Jag har hört nästan alla Sommarpratare i P1. Flertalet var mycket bra men det var några som stack ut alldeles lite extra. 
 
Jag har hört regnet droppa och försökt att vila i lugnet på balkongen med en härlig bok samtidigt som humlorna 🐝 surrat bland blombladen. 
 
 
 
Vad har jag sett? 👀
Jag har äntligen fått se mina egna barn efter många månaders "håll avstånd" ❤️ träffat min pappa med sambo, min kära lillasyster och hennes familj. ❤️
 
 
Jag har sett en blomstrande balkong med blommor som nästan svämmat över med all sin praktfullhet. 
 
 
Jag har sett en fantastisk skärgård från en båt i vår vackra huvudstad, jag har sett öar, skär och näs, där många fina båtar glidit fram  🚤
 
Jag har även sett att det går att ha fina dagar på hemmaplan under min ledighet. 
 
 
Vad har du luktat?👃
 
Jag har luktat eller heter det doftat det beror ju på om det kanske har varit en positiv angenäm upplevelse eller en negativ.  
Alger och tång både kan stinka och dofta. Ofta förknippar jag det dock med en positiv upplevelse av hav och båtar. Om jag slipper halka omkring i det förstås eller få det runt benen när man badar. Tångbad är inte min grej så att säga. 
Doften av blommor och jordgubbar 🍓, frukt o bär är dock oftast mycket positivt. Matgrillens os, ökar också smaklökarna lagom till maten är klar. 🍖🍗
 
 
Vad har jag smakat? 👄
 
Alldeles för mycket sött och gott, det har tyvärr satt sig både runt midja, höfter och på låren under sommaren. Ett och annat glas vin har slunkit ner, 🍷 bubbel🥂🍾 och alldeles för mycket glass 🍦🍨 🍓 Något som var riktigt gott var även fisken och skaldjuren 🐟 🦞🦐 på restaurangen i Torekov.
 
Det har dock blivit alldeles förmycket kolhydrater och det bannar jag mig själv för nu när jag börjar vardagen igen. 
Annars har jag smakat på en ny tesort, Bästa fröken blandningen, ☕ smakar riktigt gott fick det av eleverna vid avslutningen innan sommaren. 
 
 
Vad har jag känt? 👋🏼
 
Jag har känt glädje 💞av att få vara ledig, att kunna återhämta mig och att kunna göra vad jag vill hela långa dagarna. Att kunna ta en feelgoodbok 📖 och läsa när helst andan faller på, 📚 och det har blivit många.
 
Ångest och förvåning 😳 att sommaren ☀️ gick så fort att det mesta regnade bort 💦 och dessutom var riktigt kylig. 🥶
 
Sorg och förtvivlan över att jag har så lång väg att åka för att träffa min kära dotter då hon legat på sjukhuset och har besvär med sin magsjukdom. Jag vill kunna vara där och stötta. 😔 ❤️
 
Lycka över att äntligen fått träffa alla mina kära! ❤️❤️❤️
 
Besvikelse över att ställa in saker som annars är så självklara under en semester och som man velat göra även denna sommar, men tyvärr härjar en pandemi i hela världen. 🌍
 
Förtröstan att allt kommer att ordna sig, låt tiden bara ha sin gång så kommer nog allt bli till det bästa så småningom. 🤔Håll ut- håll avstånd! 
 
Ja, vad har du upplevt med dina sinnen den här sommaren? ? 🧐👀👂👃👄👋🏼
 
 
 
 
 








Kommentera här: