Konst som talar...

För 13 år sedan hände något som förändrade mycket i mitt liv. Jag fick en liten tia, en stroke, som vände upp och ner på hela mitt liv. Under denna perioden vände jag mig till läkarvården men där fanns ingen direkt hjälp att få och då vände jag mig även till alternativvården. 

Här fanns en kraft och en källa direkt från universum med läkande energi och ett ljus. 🕯️ Jag personlighets utvecklade mig på många olika plan och lyckades med meditation, yoga och helande kraft att vara tillbaka på arbetet redan efter ganska kort tid. Jag tog tag i mycket i mitt liv på ett nytt sätt och detta har format mig till den jag är idag. 🙏


Med inspirativ-målning fann jag en kraftfull energi och jag utbildade mig också till raki-master inom något år. Jag kom i kontakt med en konstnär i Västergötland som målade två fantastiska tavlor till mig med kraftfull läkande energi för harmoni, utveckling och meditation. Dessa har alltid gett mig lugn och frid där de hänger på sin plats i sovrummet. 🙏

 Livet kom åter tillbaka med ny kärlek och värme och nu förtiden hänger dessa tavlor mest där som en inredningsdetalj som jag inte så mycket tänker på till vardags. Men på något sätt ger de mig dock värme, tröst och kraft när jag behöver det i vardagen.

För tre år sedan åkte jag och min blivande make Göran till soliga och varma Mallorca. I kyrkan i Palma lovade vi varandra all kärlek och värme och där blev vi så man och hustru i äktenskapet. 💖🥂

På denna resa träffade vi ett underbart härligt par som blivit mycket goda vänner till oss. Hon är en härlig konstnärsjäl och han är läkare. De bor i sitt fantastiska originella egenbyggda hus i Norteforsen utanför Halmstad. Här målar Lena och gör fantastiskta keramiska hantverk. Jag älskar hennes fantastiska ateljé där jag får sådan inspiration, kreativitet, glädje men också ett härligt lugn.

I vårt hem har Lena fått stor del genom sina tavlor och sin keramik. Vi bara älskar dem! 💖

 

Redan innan jag och Göran fick ett gemensamt hem för åtta år sedan, hade han intresserat sig för konst. På jobbet hade han tagit del av konstklubben precis som jag och där vunnit en stor fin tavla av Theo Tobiase. Den har sedan dess dominerat hans och nu vårt gemensamma vardagsrum. Eftersom den är så stor har tavlan satt stor prägel och dominans på inredningen i vårt hem.

För några veckor sedan började vi förändra och förnya lite i vardagsrummet och i köket. Ner åkte diverse hyllor mm. Jag köpte nya gardiner och kuddar till soffan och fick för mig att hänga om tavlorna på ett nytt sätt där de skulle komma mer till sin rätt. 😁👌🏼

På det viset fick vi även nya idéer och jag fick för mig att börja leta efter fler Theo Tobiase tavlor på nätet. Döm om min förvåning när jag hittar en auktionssida där jag kan bjuda på flera olika litografier. Jag kastade in några bud och väntade med spänning i någon vecka på hur det hela skulle gå.

Förvåningen blev mycket stor när jag vann alla tre buden. 🙊🙈🙉 Två av tavlorna skulle hämtas ut i Limhamn och en i Göteborg. Jag ringde min lillebror som bor i Lund och frågade om han kunde vara så snäll och göra en utryckning och barmhärtiga sig över sin systers påhittighet och impulsivitet. Han lovade att hjälpa till att hämta hem dem och förvara dem lämpligt innan jag kunde hämta hem dem. 😁

Under lördagsmorgonen tog jag så bilen ut på lite vift själv! Stannade till på det stora varuhuset i Kållered för att invänta öppettiden på Göteborgs auktionhus. Där kunde jag sedan hämta ut min vinst på en av budgivningarna, med sigill och vattenstämpel.

 
 

Sedan passade jag på att fortsätta upp till Alingsås för lite mys med pappa och Birgitta!

I dag, söndag gick turen söder över. Först stannade vi till i Helsingborg och på Väla centrum. Sedan fortsatte turen ner mot Lund.
Lillebror Ulf har precis i dagarna fått ta emot en liten underbar valp, toy-pudel som flyttat in hos honom. 😍 Jisses så söt och go och så mycket kärlek! 💕💖💕 

 
 
 Det blev en stund av kel och mys och lite fika innan vi tackade för hjälpen och tog de båd tavlorna med oss för att åka hem till Halmstad igen. 

 Nu återstår lite uppfräschning och målnig av ramar och sedan väntar vi nu på placering av konstverken, bara det är en konst i sig. 😉 Hur ska vi hänga dem tro? 🤔

 
 
 
 
 
 
 Lenas dotter Hanna är också en duktig konstnär detta tryck ska nu ramas in och troligtvis pryda vårt kök.
 
  
 Även mina kära elever gör sina egna konstverk, visst får dessa dig att le? 
 
 
 
 
 
 


Kommentera här: