Vad äter du nu förtiden, -Kan man bjuda hem dig...

Några undrar hur jag äter nu förtiden, -Vågar man bjuda hem dig eller blir det för jobbigt när vi ska bjuda på mat eller fika?

Jag följer inte någon ”mode”-diet till punkt och pricka, det har blivit en livsstil där jag anpassar och lyssnar in mig själv och min kropps fysiologi. Jag analyserar och reflekterar över hur min kropp reagerar på det jag äter.

Likheter med paleolitisk kost (stenålderskost) och teorin bakom LCHF (Low Carb High Fat) en lågkolhydratkost, en kost som bygger på vad vi under evolutionen (mer än 5 miljoner år) anpassats till att äta. Förr åt man alltså mycket ägg, fisk, djur (gärna de feta delarna eftersom de gav mest mättnad), växtdelar, nötter mm.  

Jag äter nu sedan 19 månader tillbaka en enkel hälsosam livsstil på helt vanlig mat som jag kan köpa från alla varumärken i alla affärer. Jag är övertygad om att jag genom att äta rätt och dessutom mycket god mat (en bättre tarmflora), ha en god nattsömn samt att röra på mig ordentligt hjälper jag mig själv till en bättre hälsa!

Genom att påverka rätt processer i min kropp. Lära mig äta rätt mat, gör att jag känner mig mätt och hormonerna sänder ut signaler om att jag ska förbränna fett. 

När fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater överensstämmer med vad vi har utvecklats till att äta, dvs. en kost som är fattig på kolhydrater men rik på fett och protein, och jag dessutom väljer naturliga råvaror (gärna både ekologiska, kravmärkta, närproducerade och gärna naturbetande djur eller vildfångad fisk fungerar mina hormoner, mättnadssignaler mm, jag mår så mycket bättre, behåller hälsan och kan äta mig ner i vikt. Utan ny mat slipper jag med större sannolikhet de nya sjukdomarna såsom hjärt-kärlsjukdom och diabetes.

Ett högt innehåll av socker och snabba kolhydrater (så som pasta, ris, potatis, godis, bakverk osv.) i det jag äter ger en snabb stegring av hormonet insulin i blodet. Fett och protein ger normalt inte samma stimulering av insulinproduktionen. Höga nivåer insulin får fettcellerna att ta upp näringsämnen ur blodet och lagra dem som fett. Dessutom släpper inte fettcellerna ifrån sig sitt innehåll så länge halterna av hormonet är högt i blodet. Det verkar alltså som att stora mängder insulin i blodet i längden leder till viktuppgång, medan tillräckligt låga halter har motsatt effekt, och ger viktnedgång. Härligt tycker jag!

Om det är avsaknad av insulinet och dess fettinlagrande effekt, eller fettet och proteinets effekt på mättnadssignalerna som gör att jag går ner i vikt av lågkolhydratkost det är man fortfarande inte säker på. Kanske är det den kombinerade effekten. Det man vet är att lågkolhydratkost/LCHF ger mindre hunger och särskilt mindre sug efter sötsaker. Blodsocker, insulin och andra hormonella faktorer förbättras. Dessutom ökar välbefinnandet, energin och koncentrationsförmågan i längden. Och att fortsätta undvika gluten (mjöl) och socker, vilka båda har skadliga effekter på tarm och lever, är ett stort steg mot en bättre hälsa utan sjukdomar och besvär.

Så sagt med detta inlägg så äter jag: kött, fisk, ägg, fett, grönsaker, nötter och bär.  Inga konstigheter alls!
Jag äter jättegod mat varje dag som ger mig en frisk kropp… och du får jättegärna bjuda hem mig! Undrar du över något fråga bara. Bli inte ledsen om jag avstår något från ditt bord, jag gör det inte av oartighet utan för att jag lyssnar till min kropp. 

 

Vill du lära dig mer om dig själv, om hur din tarmflora styr din fettinlagring, aptit, hjärthälsa, mentala hälsa, påverkar antioxidanter och mycket mer så finns det mycket, mycket mer att lära av tex. Anna Sparre som är en fantastisk tjej som delar med sig av sin kunskap på ett strålande sätt. En härlig föreläsare med en varm personlighet, kostrådgivare, författare och bloggare!

http://4health.se/ Här kan du ta del av hennes hemsida eller varför inte lyssna på hennes podcast, http://4health.se/category/podcast Du kommer sannerligen inte ångra dig. Här finns mängder med information för den som vill!

Lycka till med din hälsa, din knopp och kropp! 

 
 
 

Kommentera här: