Bönor och surkål...

Kanske har du så väl som jag inte undgått att läsa i allehanda tidningar och sociala medier om nyttan av att äta bönor... Böner! jo, du läste helt rätt!
 
 
 
Den senaste heta trenden på kostbloggar är resistent stärkelse. Det verkar kunna ha positiva effekter på blodsockret, särkilt hos diabetiker typ 2.

Eftersom jag läser mycket om hälsa och hormonell balans, om hotet mot vår kropp och vår hjärna, om tarmbakteriers förmåga att läka och skydda vår hälsa och kropp så trillar jag in på riktigt bra bloggar ibland. 

Tex. Birgitta Höglunds blogg:  https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

I veckan skrev hon "att efter att ha varit riktigt skeptiskt inställd till bönorna, så har hon nu krupit till korset och ändrat sina åsikter".

Med hjälp av tips och råd från Lars-Erik Litsfeldts och Patrik Olssons bok ”Låt bönor förändra ditt liv” (som även jag nu sträckläst, så fort jag fick den i min hand) så förändrar även jag nu min kost ytterligare precis som Birgitta Höglund.
 
Patrik Olsson och hans sambo bor här i min hemstad Halmstad och de har tydligen lyckats förändra sina liv helt och hållet tack vare lågkolhydratkost, typ LCHF samt att lägga till bönor till sin kost.

Bönor innehåller tydligen en hög andel resistent stärkelse, kolhydrater som inte tas upp förrän i tjocktarmen, där den blir till mat till de goda bakterier som lever där. Dessutom är en bra tarmflora otroligt viktigt för att immunförsvaret ska fungera optimalt.

Boken påvisar att kosten är mycket bra även för diabetiker.

Som du kanske vet om du läst min blogg, för drygt 1 och ett halvt år sedan la jag om min kost helt. LCHF fick min kropp att må så mycket bättre. Min IBS mage, daglig uppblåsthet och tarmbesvär är som bortblåst. Att jag även gått ner 15 kg är en underbar känsla både i kropp och själ.
 

Patriks historia och engagemang i boken har fått både Birgitta och nu även mig att göra ytterligare förändringar i LCHF kosten.

Jag har nämligen under de sista månaderna märkt en aning av hjärndimma, trots ett högt fettintag. Birgitta skriver att hennes besvär med hjärndimma har försvunnit i och med att hon lagt till bönor till sin kost. Dessutom har hon även fått betydligt mer ork till långa promenader, känner sig starkare i både ben och kondition.

Patrik och Maria beskriver i boken hur de har styrketränat under den tid de ätit bönor, med mycket positiv effekt på blodsocker och insulin. Det känns ju riktigt bra då min dotter Carolina gärna tar med sin mamma till gymmet eller på snabba långpromenader på Galgberget här i Halmstad.

Att göda snälla tarmbakterier – och cellerna på insidan av tarmen – verkar alltså kunna påverka hormonnivåer i kroppen som i sin tur har effekt på blodsockerreglering och insulinkänslighet. Spännande tycker jag!

 
Dessutom har jag även börjat äta ca 2 msk surkål om dagen. Naturlig probiotika för magen. Goda bakterier i form av fermenterad mat som innehåller levande bakterier i stället för piller på burk. Det finns flera olika bra fermenterade livsmedel så som kefir, kombucha och syrade grönsaker. Personliga favorit som är enkelt att ha hemma i sitt kök är just Surkål!
 
 
Framtida vetenskap och erfarenhet kommer att leda till mer kunskap om vem som tjänar på att få i sig resistent stärkelse och probiotika och hur man bäst gör det skriver Kostdoktorn på sin sajt, kunskapen är dock ännu mycket begränsad och jag kan bara testa mig fram och se vilken effekt jag får. Kanske du också vill testa?

Så idag börjar jag min dag med den här frukosten...
 
 
MUMS! Inte alls så illa... <3 
 
 
 

Kommentarer:

1 Svart-Stina:

Intressant med bönorna :)
Funderat på LCHF (har inga hälsoproblem men skulle vilja väga några enstaka kilo mindre) och tänkt att jag kommer sakna min favoritmat - indiska starka grytor med linser och kikärter... Nu har jag de senaste veckorna sett artiklar här och var om hur nyttiga en del bönor och kikärter är, då blev jag glad och tänker att jag inte behöver sluta äta sånt för att bli lite smalare, istället kan jag äta ännu mer... Är röda linser också bra?

Svar: Hej vad kul att du tycker det verkar intressant med LCHF. Jag själv måste säga att jag har fått en fantastisk ny hälsa. Och äter du för hälsan skull skulle jag med lätthet säga uteslut socker och mjölet så kommer du att må fantastiskt. Du behöver ju inte vara så hård mot dig själv utan kan unna dig linser och bönor och må så mycket bättre ändå. Ge det en chans och se hur du mår, du kommer att bli förvånad. Jag lovar! 👍🏼😃
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: