Byta väg- är att ge sig ut mot nya drömmar, upplevelser och massa skratt & glädje

 

Jag lever nu det livet jag önskar, jag flyter inte bara med där det blir som det blir. Nej! jag gör aktiva val. ”Byter väg” det är inte att ”ge upp”. Byta väg – är att ge sig ut mot nya drömmar, upplevelser och massa skratt & glädje  

Jag tänker efter vad jag vill och hur jag ska nå dit. Jag tittar på hur jag mår och hur jag ska göra för att må mitt allra bästa.

Har jag rätt jobb, umgås jag med rätt människor i min omgivning, finns det några energitjuvar osv?  Acceptans! Detta är inte min plats. Här trivs inte jag, mitt hjärta och min hjärna. Gå då vidare!


Vad får mig att skratta? Detta vill jag då göra mer…

När får jag vila, trygghet och lugn?

Vad skapar jag för att få dessa förutsättningar för att må bra i livet?


Har jag har gjort allt jag kan! Är detta är min plats. Trivs mitt hjärta, min hjärna och min kropp…

 

 

Anna Hallén Buitenhuis är en fantastisk hälsocoach, kostrådgivare, författare och bloggare. Hon håller i utbildningar och kurser med fokus på evolution, biokemi, vetenskap och praktisk verklighet. Hon anordnar hälsoresor, mediyoga, pilates, TRX, smärt och stressbehandling. Hon brinner för barn med särskilda behov och då främst för barn med NPF.

 
 

Hon förordar naturlig hälsokost med alla näringsämnen som ger både energi, hälsa och viktminskning om vi så önskar. 

Vi behöver alla äta av dessa byggnadsstenar var dag.
Jag tänker alltid på att sitta ner och äta tryggt, tuggar maten och litar på att maten innehåller allt jag behöver.

Kalcium: gröna grönsaker i överdrift och 1 tsk Annas supersalt per dag.( http://www.annahallen.se/annas-supersalt )

Magnesium: i form av mandel, pumpakärnor och sesamfrön.

Vitamin D: Ät minst 500 gram fet fisk i veckan

Probiotika: Surkål och Kefir, Syrade grönsaker för att tarmbakterierna ska må bra och producera K2.

Omega 3 – omega 6 (Balansen är viktig för ditt inflammatoriska system, för blodets tjocklek, kärlens smidighet, luftrör, smärta och uthållighet.)

Omega 6: nötter, avokado och oliver. 

Selen: 2 paranötter om dagen, skaldjur

Kalcium: kost som grönsaker.

Fetter: smör, ost och kokosfett, fet fisk, avokado, oliver och nötter

Gurkmeja (antiinflammatoriskt) Ingefära, Kanel, nypon, ja varför inte alla kryddor och alla örter. De är bra och nyttiga för och mot allt.

Pektin: lingon, svart vinbär

Jag vet dock att detta borde jag bli duktigare på att äta för att få mitt skelett att bli friskt, starkt och mjukt för att vara tillräckligt hållbart: Kollagen som gelatin, kollagen, hyaluronsyra, glukosamin, benbuljong, kalvsylta, oxsvanssoppa och pannacotta.

Många som kämpar med vikten har en för låg nivå av mättnad och får nöja sig med att bli o-hungriga. Kanske väljer vi att äta oss mätta och då blir det för mycket mat.

 

 

Här är Annas handmodellen bra för att få en ”ram” i hur mycket man kan äta vid varje måltid.

 

 

http://www.annahallen.se/handmodellen 

Anna rekommenderad supermat så som: Avocado, Blåbär, Rödbetsjuice, Spirulina, Nyponpulver, Gurkmeja, Omega 3, Äkta buljong, Vitlök, Kålväxter, Gröna bladväxter, Kokos, Citroner , Lime 

 

Aktivitet – Vila (både fysisk och det mentala)
Anna menar att jag aldrig kan vila mig till starka muskler utan träning. Du kan aldrig träna dig till starka muskler utan vilan mellan. Samma gäller livet. Du kan aldrig vila dig pigg och glad utan aktivitet. Du kan aldrig få energi och glädje om du aldrig vilar.

Även jag tror att det kan bli en överbelastning i kroppen. På samma sätt som jag kan överbelasta en muskel om jag tränar den för hårt var dag utan vila. Detta kan hända med vårt nervsystem och vår hjärna också, då blir det oerhört snabbt allvarligt. Utmattade binjurar, sköldkörtelproblem och ME/cfs  är många kriterier för samma sak. Även IBS och fibromyalgi har många symtom som är gemensamma med varandra och med sjukdomarna ovan. Jag tror det blir som inflammation i hela kroppen.

Så vi måste sanera bort överbelastningarna i form av mögel, kemikalier, tungmetaller och tillsatser, allt som går menar Anna.

Fokusera på inflammation, trygghet, djupandning, låta tarmen och levern få återhämtning.

Och minska på allt som är nytt för kroppen. Som mikro, wifi, att ständigt vara uppkopplade. Kanske mycket svårare än det låter…

Jag väljer nu god hälsosam mat, träning, meditation, mindfullness, naturen, yoga, sängen, en varm god vän att prata med eller att vara tyst tillsammans med. Detta gör att jag mår så mycket bättre!

 

Här är en bra sida med gratis mindfulnessövningar: http://www.mariahelander.se/?page_id=3714

Gör som Anna, saker som ger henne/min dag ett värdefullt innehåll.

Här är en Annas lista modifierad för att passa mig bättre:

1 Planera en jordenruntresa (som jag kanske aldrig har råd med)
2 Ringa en underbar vän som alltid får mig att skratta
3 Fortsätta på min lista.. (saker jag vill göra innan jag dör)
4 Träna
5 Börja läsa en av de tusen böcker jag köpt och vill läsa men inte hunnit
6 Gå ut och känna på lukten av naturen, lyssna och andas in och ut i skog och mark.
7 Fika med kärleken
8 Messa barnen… Saknar!
9 Fixa överraskningskvällsmys för mannen i kväll. Hyra film. Tända ljus. Filt.
10 Planera 2018

 

Nä! nu ska jag ut och njuta... hänger du på! 

 

Kommentera här: