LCHF - Kostdoktorn

LCHF-kostdoktorn dyker upp överallt. I alla sorters sociala medier dras ögonen till dessa rader…

Fördelarna tycks vara enorma, genom färre kalorier, socker och mer fett blir du av med tex. diabetes 2, epilepsi, depressioner, blir piggare samt förlorar även dina överviktskilon. 

Erkänner att skepsisen är stor med ännu en diet som kanske inte fungerar,  men efter en mycket tungt 2015 då många saker påverkat min kropp måste en förändring ske för hela kroppens mående. 

Sedan en månad tillbaka har jag uteslutande ätit LCHF kost. Mitt huvud har återhämtat sig och det var länge sedan jag känt mig så fräscht, mitt minne har blivit mycket bättre. Hela kroppen känns piggare och jag orkar mycket mer. 

För en vecka sedan konstatera jag att viktminskningen dock uteblivit…  Tänk om jag går upp i vikt, istället då jag sätter i mig så mycket fett?  

Jag läste då att om man inför periodisk-fasta, så hjälper det kroppen ytterligare och snabbare slimmar till magen, ökar fettförbränningen och kalibrerar min aptit. Kanske en toppväxel för mig som vill gå ner i vikt lite fortare. 

Periodisk Fasta heter Intermittent Fasting (IF) på engelska och betyder att du medvetet växlar mellan tidsfönster av ätande och fastande - och ofta förskjuter proportionen mellan dessa så att fastedörren ökar och ätdörren minskar. Du behöver inte träna för att få bra effekter av Periodisk Fasta, men effekterna verkar bli bättre när den kombineras med träning. Du får effekter av Periodisk Fasta oavsett vad du äter. Men upplevelserna av Periodisk Fasta tycks mer positiv på lågkolhydratkost.  

Så nu har jag under en vecka provat denna metod. Periodiska Fasta i sin enklaste form är att jag hoppar över en måltid. Låt oss säga att jag har ätit upp min kvällsmiddag kl 19:30. Jag äter inget mer under kvällen och utnyttjar nattens automatiska fasta, hoppar över frukost och äter först en lunch kl 11:30. Då har min kropp fastat i 16 timmar. Efter lunchen äter jag ett mellanmål och en middag på kvällen innan kl 19:30 igen. Jag  kan upprepa detta dagligen eller ett par dagar i veckan, helt beroende på vad som passar i min vardag. Detta upplägg brukar kallas ett 16:8-upplägg, det vill säga jag fastar 16 timmar (fastedörren) och äter min mat under 8 timmar (ätdörr).

Måste säga att detta tillsammans med LCHF kost har gjort att jag tappat flera centimeter runt midjan samt även gått ner 1,5 kg. Jag har hållit mig mätt och inte känt någon hunger alls under veckan.  Förvånansvärt lätt! 

Det kan dock kännas lite jobbigt i de mer sociala matsituationerna, speciellt under helgen...  
En fika, fester, resturangbesök osv. där man själv inte kan påverka så mycket kan bli lite tunga. Jag har dock en stor målmedvetenhet som gör att jag ska minsann fixa detta. Vi får väl se vad min karaktär kan ta mig...
So far so good...