Så är det snart dags att vända blad…

Så är det snart dags att vända blad… Ett nytt år fullt av utmaningar, roligheter och nya erfarenheter och förväntningar.

Ett 2015 där vi slipper ännu en intensiv valvaka och där våra skattepengar nu kan gå till något bättre.

Min kära sambo Göran rimmar:

Decemberöverenkommelsen gör slut på allt tjat,

och dissar mången Sverigedemokrat.

Tack till MP, Sossar o Allians

Det skötte ni med glans.

En uppmaning till er alla, hoppa över att köpa fyrverkerier, skänk istället pengarna du skulle lagt på fyrverkerier till valfri välgörenhetsorganisation, och se människors hjärtan glittra.

Köp inga fyrverkerier. Inga. Alls.

Klipp lite konfetti istället, och ha ett riktigt sprakande och glittrande nyårsfirande, utan hemska baksidor.

Rickhard Söderberg skriver och debatterar på sin blogg, GLITTRANDE NYÅR http://rickardsoderberg.se/wp/2014/12/glittrande-nyar.

En del butikskedjor har bannlyst sprängmedlen, och de ska ha cred. Och även om det är lite sent att få din egen stad låta bli att elda upp skattepengarna, så är lagom att börja lobba för att de inte ska göra det vid nästa nyår. Det kan nämligen ta lite tid, då de fyrverkerikramande gammeltänkarna kan ha lite söndersprängd förståelse för de lite större sammanhangen kring fyrverkerier…   Kan inte annat än hålla med. 

 

För tolv år sedan somnade min mamma in alldeles för tidigt… Under året 2014 har det pågått en stor utmaning ”ALS Ice Bucket Challenge” att hälla en hink med kallt vatten över sig för att uppmärksamma insamlingen av pengar till forskningen av sjukdomen ALS har spridit sig som en löpeld över hela världen, där äntligen denna grymma sjukdom fått det fokus och den uppmärksamhet som den förtjänar. Förhoppningen var att få en ökad medvetenhet och uppmärksamhet som leder till ökat ekonomiskt stöd till forskning och därmed bättre behandling, vård och stöd till ALS-patienter och deras anhöriga, Det är inte försent!

10 år av ALS-forskning. Var är vi nu? (2014)  Forskarsamtal med professorerna Thomas Brännström, Mikael Oliveberg, Stefan Marklund och Peter Andersen. Inspelat i Umeå febuari 2014. Producerat av Anders Franzén.

De som önskar donera pengar till ALS-forskning gör det förslagsvis till:

”Ulla Carin Lindquist Stiftelse för ALS forskning”, PG 90 00 49-8

Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning vid Umeå universitet, bankgiro 950–6130 eller plusgiro 95 06 13–0. Ange att bidraget gäller ALS-forskning.

"Neuroförbundet": SMS:a neuro 26 100 till 72980 för att skänka 100 kr till ice bucket challenge insamlingen.

”Hjärnfonden” Sms:a ALS till 72901 så skänker du 100 kronor

Jag vill tacka alla som varit med och bidragit till forskningen för ALS under året. Har du ännu inte skänkt en slant är det ännu inte försent!!!

 

Lika viktigt är det med forskning kring andra sjukdomar. 
Jag hade möjlighet att vara närvarande under Rosa fettisdag i Stockholm. Här samlas kvinnor som är mitt i livet till en trevlig kväll med varma människor, glada skratt, djupa tankar, högtflugna drömmar och skön underhållning. Vi som var gäster betalade en slant för vårt deltagande och intäkterna gick oavkortat till insamlingen ”Rosa fettisdag” hos Cancerfonden. Läs mer på http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/insamlingar/?collection=7581
 
Denna kväll går av stapeln på fettisdagen varje år och jag vill gärna att ni snor idén och startar upp ett eget event i din egen stad! En årlig dag då vi sprider kunskap om hälsa och cancer och gör en gemensam insamling till forskningen.

Jag har syskon och vänner som kämpar och har kämpat i Cancerträsket. Min barndomskamrat Anette Åkesson är en riktig vardagshjälte där hon inte bara kämpar i sin egen kamp utan även är ett stort stöd för andra drabbade och deras familjer. En sann hjälte i mina ögon!

WE FIGHT CANCER HALMSTAD - Här kan du förhoppningsvis finna stöd, råd & tips och läsa våra och andras upplevelser hur det är att fightas mot cancer. Vi har ALLA en sak gemensamt Fight Cancer! http://wefightcancerhalmstad.se/
 

Under året har jag också hunnit att hälsa på mina nära och kära. Jag har fått se ett fantastiskt Sverige från ett snötäckt Kiruna i norr till ett sommarfint Blekinge och Skåne i söder.  

 
Året har även bjudit på många olika sorters möten.  Jag är fascinerad av alla möten vi gör. Individer med olika personligheter möts och har olika sorters utbyte av varandra. Sommaren och semestern blev en stor mötesplats. "Gamla" vänner, klasskamrater, släkt och kusiner har befunnits sig på samma plats som jag.  Det har också blivit möten med helt nya bekantskaper, trevlig samvaro med god mat och dryck. Tack för alla möten jag fått göra med alla fantastiska människor som vi ständigt möter...
 

Under året har både jag och Göran hunnit fylla 50 och då blivit firade riktigt ordentligt. Kan inte tro att vi som är så unga har gått in i ett nytt tiotal. Vart tog åren vägen… 

Fotograferandet har varit ständig återkommande under året...jag har nu blivit vuxen nog att lära mig hantera en digitala systemkamera. Tack alla vänner för en fantastisk födelsedagspresent. 

De sista dagarna under året hann vi även sälja vårt kära hus.. Lycka till säger vi till de nya ägarna. 

Under nästa år går vi med buller och bång in i en ny epok i vårt liv… spännande ska det bli... kan man känna sig annat än förhoppningsfull inför ett nytt år. 

Tack alla ni som funnit mina rader här och orkat att läsa ända hit... Jag önskar dig nu ett riktigt gott slut och ett fantastisk GOTT NYTT ÅR! 

kram <3 Ingela

Kommentarer:

1 din bror:

puss

Svar: <3
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: