Hon ser att jag håller mig i väggen...

 

 

Jag står i klassrummet, det är fredag, runt mig finns ett tjugotal oftast mycket gladlynta barn i åldern 8-9 år. Alla med sina egna speciella behov av utveckling, resurser och med pedagogiska inlärningsbehov. Några barn har behov av närhet och lite handpåläggning med massage under tiden för att kunna koncentrera sig på matematiken eller svenskan.  Några behöver några uppmuntrande ord, en nick, ett ord eller ett leende. Allt ska du som lärare känna av för att vara den professionella pedagogen.

                                        
 

I dag känner jag mig trött… trött och har svårt att hålla focus, jag står mitt i salen och barnen finns runt mig. Jag håller en hand på en ett av barnen masserar ryggen upp och ner… känner att huvudet snurrar och synen är inte skarp… känner mig mer och mer yr. Signalen ljuder och barnen reser sig upp och tjoar och vill ut för att ta emot vårsolens glans. Bara en lektion kvar… Jag passar på att ta mig ut till lärarkollegorna i lärarrummet. Rektorn ser att jag är blek och erbjuder sig att ta sista lektionen så att jag kan gå hem och vila. Hon ber mig komma in några minuter först till hennes rum…

Hon ser att jag håller mig i väggen in för att inte tappa balansen. Kan det vara de nya glasögonen som spelar mig ett spratt?  

Hon är riktigt bekymrad, tror att jag är på väg in i väggen… du är alldeles för ambitiös säger hon, du måste prioritera. Jag tycker att du ska ta en veckas ledighet… åk på spa och njut, gör bara roliga saker och vila upp dig. Så kanske du bara är lite vidbränd, istället för att bli helt utbränd. Jag känner igen mig allt för väl i ditt tillstånd, säger hon lite förmanande.

Jag tar mig hem… känner mig inte utbränd eller vidbränd… bara jäkligt trött, yr och snurrig i huvudet. Fredag, och jag kan vila hela helgen… okey, jag har tagit orden till mig och ska vila en vecka.

Måndag morgon och står jag så i köket, fixar frukost åt barnen som snurrar runt för att plocka med sig det som behövs inför en lång skoldag. Jag är fortfarande trött och det känns riktigt skönt att få en vecka på sig och bara få ta det lugnt. Högerarmen värker och det känns som jag börjar få ont i kroppen.  Jag vänder mig om och säger något till Carolina. Hon stannar upp och stirrar på mig… jag säger samma sak en gång till... tror inte att hon hörde eller uppfattade vad jag sa. Hon fortsätter att stirra och ser helt frågande ut. Ännu en gång ställer jag samma fråga, samtidigt lyssnar jag på vad jag säger… och blir själv helt chockad när jag upptäcker att jag inte har någon som helst reda på meningen. Jo då, orden är rätt, men i fel ordning. Meningen som kommer med orden är omkullkastade. Kusligt! Jag blir nästan rädd för mig själv… jag lovar min dotter Carolina att kontakta vårdcentralen under morgonen…

Jag sitter framför läkaren… en dam som stirrar ner i skrivbordet… hon ser sjukare ut än vad jag gör… hon vill bara skriva ut ett sjukintyg på utbrändhet… vi börjar väl med en månad säger hon… Jag stirrar på henne… en månad... hon fortsätter att titta ner i skrivbordet… hon tittar inte upp, har redan sin bild av mig utan att göra några riktiga underökningar… Jag vet inte vad jag ska tro… utbränd, nääää jag känner mig inte utbränd. Då ska man väl inte kunna ta sig upp ur sängen har man ju hört… Undrar vem som är mest utbränd av oss båda, funderar jag… Hon tittar fortfarande inte upp.

Jag går därifrån med ett sjukintyg och är inte övertygad om att hon har rätt…. Är alla människor utbrända nu förtiden. Har det gått mode i det?

Utbrändhet är en diagnos i ICD-10 för tillstånd av vital utmattning- en faktor av betydelse för hälsotillståndet som har samband med svårigheter att kontrollera sin livssituation. Utbrändhet är framför allt kopplad till stress i arbetslivet, och till arbetsnarkomani. Tecknen sammantagna handlar om att personen anser sig sakna kapacitet eller kompetens för sina arbetsuppgifter. Den förhöjda inre stressen behöver ibland vilas bort, varför det ibland är adekvat med sjukskrivning. Det finns samband mellan utbrändhet och depression, men de räknas likafullt som olika tillstånd. Några forskare har ansett att utbrändhet kan leda till depression.

Väl hemma går allt lite långsammare. Men jag är vid gott mod även om jag är otroligt trött. Högerarmen värker och hänger konstigt… jag vill gärna lyfta upp den med vänsterhanden… Jag bär runt på den eller ska jag lägga den i en mitella? Körtlarna i armhålan känns svullna och det småvärker hela tiden.  

Någon dag senare får jag får ett telefonsamtal av en kär väninna. 

-          Vill du åka med till Stockholm?

Innan jag hunnit tänka efter svarar jag - Ja! Direkt.  -  När ska vi åka?  -  Och vad ska vi göra? Hon har ingen aning om att jag är sjukskriven. 

-Jo, jag vill att du åker med mig upp för jag ska gå en på ett föredrag …Kanske, du vill du gå med, den är över helgen? -Jag ska också träffa en dam för en privat konsultation. Hon är mycket svår att komma intill hos och jag har stått i kö under en lång tid för att kunna komma med, men föredraget är nog inga svårigheter att komma med på.

Hon ska nämligen träffa en dam som heter Helena Steiner-Hornsteyn, hon är svenskfödd och har blivit ett alltmer erkänt världsnamn inom området Human Potential och Self-Help.

Hon har förmågan att i en privat konsultation eller inom loppet av ett föredrag eller workshop, intuitivt aktivera sina åhörare för förnyade krafter, bättre hälsa och positiva förändringar i deras liv utan en massa intellektuella regler som är svåra att förstå.

Hon är bosatt i Miami, är prästvigd och teol.dr och har praktik i både USA och i Europa med flera länder inneslutna i sin verksamhet. Hon har nyligen grundat ACTIVALE en global organisation för praktisk andlighet och världsfred.

Sedan födseln har hon gåvan att intuitivt kunna se energifält inom och omkring människokroppen - och kan på så sätt finna blockeringar och orsaken till vissa hälso- eller sinnestillstånd. När hon intuitivt har funnit blockeringen, har hon även förmågan att intuitivt ta bort den blockeringen och förändra vårt ”andliga DNA” så man kan fortsätta sitt liv med förnyade krafter, bättre hälsa, och positiv inställning till sig själv och sin omgivning.

Oj oj oj!! Vad ska jag tro… -Men du behöver inte tro, sa Carina… Du kan vara med, och själv uppleva och sedan får du bilda dig en egen uppfattning.

Ok! jag åker gärna med, vill gärna veta mer, och bilda mig en egen uppfattning. Om det går vill jag även ha privat konsultation. Jag förstår att hon är mycket uppbokad men går det, så går det.

Det dröjer en timma sedan ringer min kära vän tillbaka igen… Jo hon har precis pratat med en av damerna som håller i helgen och fått veta att samtalet innan hon ringde, var det en person som hade avbokat sig då hon fått förhinder… de har inte hunnit ringa till nästa person på den långa listan… så, hokos pokus med lite magi så fick jag gå före alla på listan och kunde då även få en egen privat konsultation.  Oj! är det meningen så är det meningen…

Sedan var det bara att räkna ner dagarna.

Tröttheten fanns kvar liksom ömheten i höger sida samt en viss konstig känsla av snedhet i ansiktet och då främst kring munnen.

Dagarna för flöt och så kom då dagen då min väninna och jag satte oss på tåget och åkte upp med X2000 till Stockholm. Vi hade bokat in oss på ett vandrarhem nära stationen. Längst upp i samma hus skulle också det föredrag vara som vi bokat och skulle vara med på. Men först skulle vi få träffa Helena för en privat konsultation under fredags eftermiddagen. Vi hann lagom få i oss en härlig god salladslunch innan vi äntrade ingången till mottagningen där Helena skulle träffa oss.

Mötet med Helena Steiner-Hornsteyn blev mycket varmt. Jag minns henne nu i efterhand som en mycket ödmjuk, ståtlig och dynamisk dam. 

 

                               

Hennes första ord till mig var.. -Oj! har du haft en liten stroke?… Jag blev alldeles paff och med ens helt lugn. Äntligen någon som kunde sätta rätt ord på mitt tillstånd.  Jag blev alldeles varm inombords och kunde i mitt hjärta känna att hon har alldeles rätt.

-Jag ska försöka rätta till det nu sa hon… -var inte rädd!

Helgen med min kära goda vän Carina och Helena blev en upplevelse som ledde till en förändring i mitt liv. Jag kanske alltid varit en sökare men nu fick jag svaret. Svaret finns... Lyssna! Hon förde mig till en känsla av inre lugn. Jag var fascinerad av hennes personlighet och förmågor.

Helena Steiner-Hornsteyn är författare till CONSTANT AWAKENING, en bok som visar hur hon själv på ett spännande och okonventionellt sätt kom att finna ”Lösningen” till Livets Mening och Grundprincipen för våra Personliga Relationer – och hur även andra kan göra detsamma. Många lovordar boken och hävdar att den har bidragit till stora positiva förändringar i deras liv.

                                  

CONSTANT AWAKENING visar många av våra frågor, om livet och meningen med livet – i synnerhet Ditt eget liv!

Jag kan bara konstatera att boken fascinerar på ett fantastiskt sätt och den kan läsas om och om igen.

 

Helena Steiner-Hornsteyn : Andlighet räknas. Nu börjar vi förstå det mer och mer. Vi börjar också förstå att andlighet har ingenting med religion att göra, utan det är din personliga förbindelse med en villkorslös Högre Kraft, som kan göra ditt liv lyckligare, lättare och mer framgångsrikt.

 

Vad är TIA?

TIA - Transitorisk Ischemisk Attack - är en snabbt övergående tillfällig syrebrist i något av hjärnans blodkärl.

I Sverige får årligen cirka 8 000 personer TIA. Men det kan vara många fler, då alla troligen inte söker vård vid TIA.

TIA orsakas av en liten propp som löses upp efter en kort tid. Symtomen går oftast tillbaka snabbt, inom några minuter/timmar, men det kan även ta upp till 24 timmar.

Vid TIA får man strokesymtom, vanligast är:

Förlamning, svaghet, fumlighet eller minskad

känsel i armen, benet eller i båda

Snedhet i ena sidan vid munnen

Tal- eller språksvårigheter

Synbortfall på ena ögat eller i halva synfältet

 

Åk genast till sjukhus om du får något av dessa symtom!

I Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för strokesjukvård har både stroke och TIA högsta prioritet = prioritet 1! Det vill säga akut utredning och behandling av strokeläkare på sjukhus.

Ny forskning har visat att TIA är mycket allvarligare än man tidigare trott - en av tio personer som haft TIA får stroke inom två dagar!

Ungefär var fjärde som får en stroke har haft en eller flera TIA innan. Därför är det viktigt att åka till närmaste akutsjukhus även om symtomen har gått tillbaka.

Genom utredning och behandling kan man minska risken för att få stroke. Man uppskattar att med god behandling av akut TIA kan man förhindra flera hundra stroke per år - bara i Sverige!

 

Kan du symtomen på stroke?

UPPTÄCK STROKE I TID

Var 17:e minut får någon stroke i Sverige. Är du beredd om det händer någon nära dig? Lär dig upptäcka symtomen på stroke i tid – gör AKUT-testet!

http://strokekampanjen.se/akut

Kommentera här: