Jag tittar tillbaka på mitt år 2013

2013 är det år då jag fortsatt min personliga och yrkesmässiga utveckling. Genom att ännu en gång söka till högskolan, nu i Halmstad. I år har det varit Mentorsutbildningen samt handledning för VFU- lärare som gällt. Intensiva kvällar och helger där jag analyserat och reflekterat med otaliga böcker och datorn som sällskap vid köksbord eller ihopkrupen i soffans ena hörn.

Tyvärr har året också varit en kamp mot olika sorters sjukdomar för mina nära och kära.
I mitten på mars var den dag då mina tankar var hos min kära lillasyster Birgitta när hon skrivs in för att göra en första undersökning och förberedelse för op på cancerkliniken i Lund. Då riktade jag alla mina böner till att änglarna skulle vara med henne. Och jag tror faktiskt de var där... <3

Senare under samma månad sjuknade min dotter in i svår lunginflammation och fick krypandes ta sig toaletten.

Jag började undra vad för prövningar vi utsattes för... Nu räcker det!!!
Min kära lilla röda fick ta mig på en tur upp till Stockholm!!
Där låg min älskade dotter utslagen i stora huvudstaden helt själv. Men strax var jag där och kunde krama om henne och se till att hon fick vätska i sig.

I huvudstaden tog jag mina turer med hunden Fonzie i Humlegården och gick små ärenden. Lina låg i sängen och hostade och det bubblade i bröstet på henne. Men med lite morfin- hostmedicin fick hon sova ganska bra på nätterna. Humorn var det dock inget fel på, hon kom med små komiska kommentarer emellanåt, så nog fanns det lite liv i henne.

Min älskade pappa fyllde 75 år i april, detta firade vi genom att överraska honom i hans hem i Allingsås. Senare under året var vi på Peter Jöback i Halmstad för att fira extra med I <3 musicals. 

Första dagarna i april flyttade vår kära hund Fonzie "vår älskling", som vi tyvärr hade fått mindre och mindre tid för, till sin nya familj och våra kära vänner Lotta och Tilde i Nossebro. Med både glädje och sorg önskade vi honom lycka till. Tyvärr blev det bara några få månader i Nossebro... En sommardag fick vi det svåra beskedet att Fonzie fått somna in då han blivit svårt biten av en större hund. Veterinären kunde inget göra.
Du kommer alltid att finnas i vårt hjärta Fonzie. <3

I början av april köpte jag och Göran också varsin ny cykel, som sedan dess användts mycket flitigt... många mil har dessa rullat under året. Nu har jag även blivit uttagen att bli kommunens vintercyklist. Kanske ett passande år att bli vintercyklist då det visar sig vara en av de mildaste vintrarna på 50 år. Men dubbdäck, bra ljus, reflexväst och nyinskaffad hjälm fortsätter jag att cykla.

 Mitt eget diskbråck i nacken gjorde att jag tyvärr fick några smärtfulla dagar under året ... kroppen är inte den det varit, dock är den anpassningsbar och jag måste lära mig leva med den något äldre och mer sliten kropp. 


Min yngste son Zebastian tog studenten en strålande fin sommardag. Hela familjen samlades i trädgården för att fira.

Min lillasyster Birgitta fyllde jämna 40 år och det firade vi med pompa och ståt. Under året firande också en gammal vän som blev 50 år i Skaraborg.

Och sommaren! Summan av kardemumman, vad blev det av den... semestern alltså! Jo! En fantastisk varm sommar med många dagar av sol och bad på stranden.

Jag provade på och blev biten av golf...

 
 
 

Resan till fantastiska Bohuslän och Fjällbackas skärgårdar med goda vänner som tog emot oss,

 

 

 

Djurgården, ABBA museum och båttur i Stockholms skärgård, Siaröfortet.

 

 

 

Karlskrona med sonen.

 

2 pojkar i familjen som kommit in på högskolan.

 

På det stora hela, en helt fantastisk 5 veckors semester. :D♥:D

Där jag också varit mycket på resande fot...

Hösten inleddes med att min yngste son Zebastian flyttade till Karlskrona för studier. Nu hadde stunden kommit då alla barnen "mina alltså" flyttat hemifrån. Det är nu man kan kalla sig fri... fri som en fågel.... Det blev en dag då jag vaknade upp med svår ångest. Konstigt vad kroppen kan reagera.

Ett år fullt av kärlek.... Jag har min kära Göran som jag älskar... Han är min själsfrände, kärlek och vän.

Så var det så dags igen att få det där beskedet om att en ny familjemedlem sjuknat in i den fasansfulla cancern som sätter sina spår i alla och var och en. Inte bara den som är mitt i den utan alla andra som står runt omkring och kämpar och ser på. Nu håller jag alla tummar och tår att min bror Peter klarar av cellgifterna...

 

Men i år har jag också unnat mig mer till mig själv. Frissabseök där jag sjunkt ner och njutit till fullo. Noppade ögonbryn med färgning (behöver kanske inte tala om att jag känner mig halvblind framför spegeln utan glasögon). Spa- behandlingar och massager eller mina behandlingar hos Valentina som är osteopat i Knäred. Snacka om att ha prioriterat mig själv.

Tyvärr har det också varit ett år med smärta i arm och nacke som gjort att jag inte klarat av att utöva min styrketräning eller yoga och det har tydligt satt sina spår på kroppen. Görans goda mat med all extra grädde i såsarna kan nu räknas i de extra kilon som lägger sig som stora valkar kring min buk.

 

Är dock otroligt tacksam för året med mina nära och kära... Tack!

 

Så nu är jag redo 2014, här kommer jag på cykel och crosstrainer och med sundare matintag.

Nu ska skiten bort...

 

 

 

Kommentarer:

1 Annelie Björklund:

Härligt Ingela, både "solsken och regn" låt solen och det positiva ta överhanden så ska ni nog klara det andra också. Tänker på er ofta. Kram Annelie och Urban

Svar: Tack Urban! Önskar er ett ljuvligt 2014.
Ingela Harrysson Nilsson

2 Rose-Marie:

Ett år går fort men nu är det dokumenterat i ord och bild - Bravo.
Men det var jag som fyllde 70 - hihi - inte Bertil !!
Kram på dig Ingela och ett Gott Nytt År 2014 !

Svar: Ja åren går fort fram... Ha ha Oj, ja pappa blev ju 75 år... Kram på er alla och gott Nytt år och hoppas alla får ett fint 2014. varma kramar!
Ingela Harrysson Nilsson

3 Bosse Lidén:

En händelserik krönika där jag hade önskat att "de dina" hade fått slippa den dumma cancern. Jag önskar dig och Göran ett Gott Nytt År. Kram Bobo

Svar: Tack Bobo! Hoppas 2014 blir ett kanon år för dig, Solveig och dina flickor. kram Ingela
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: