Sportlov...

Sportlov, sĂ„ underbart... 💞

Januari flög otroligt fort förbi, jo visst hann jag vara med och fira Görans Àldsta grabb i Göteborg en helg. Vi var pÄ Simba, Etiopisk restaurang Göteborg!  

 I trevligt sĂ€llskap och med mumsigt nya smaker blev helgen mysig. 😋  
 
 
Jag tog mig Ă€ven upp till SĂ„tenĂ€s för att vara med pĂ„ anhörigdag pĂ„ Skaraborgs flygflottilj F 7. ✈
DÀr fick jag en inblick i min son Zebastians vardag. 
 
 
 
 

 
 Samtidigt passade jag pÄ att hÀlsa pÄ pappa Bertil och Birgitta i AlingsÄs. 
Vi fick Ă€ven besök av syster yster med blivande make. 💞 Bröllop stundar och idĂ©er och planer mĂ„ste planeras. đŸ’đŸŽ©đŸ’ž
Men mestadels gÄr schemat under veckorna Ät att rÄdda i elevers behov i klassrummet. LÀrandet Àr i fokus hela tiden... 
Dessutom har de sista veckorna gĂ„tt Ă„t för utvecklingssamtal med barn och vĂ„rdnadshavare. Allt handlar om ett lyckat samarbete. Att vara handledare Ă„t högskolestudenter frĂ„n lĂ€rarhögskolan tar Ă€ven sin tid men Ă€r ocksĂ„ mycket stimulerande. För att fĂ„ pĂ„fyllning av energi Ă€r yoga đŸ™đŸŒ och körkvĂ€llarna đŸŽ¶ samt goda vĂ€nner otroligt viktiga. Dock har jag tyvĂ€rr slarvat lite med motionen. 
 
SĂ„ kom sĂ„ Ă€ntligen sportlovet med tid för Ă„terhĂ€mtning. Jag har hunnit trĂ€ffa mina Ă€lskade kĂ€ra barn under ledigheten. 💞 Redan pĂ„ fredagen efter arbetsdagens slut tog jag bilen direkt upp till Linköping. 🚗 Att umgĂ„s med mina barn ger perspektiv pĂ„ livet. Jisses vad Ă„ren försvinner fort. Först har vi dem sĂ„ nĂ€ra, sĂ„ nĂ€ra. Sedan tar de sina första skĂ€lvande steg för att sedan blomma ut och bli helt och hĂ„llet sjĂ€lvstĂ€ndiga individer. Dock Ă€r den sjĂ€lsliga navelstrĂ€ngen stark mellan mor och barn. Hon vill dem sĂ„ vĂ€l, vill ta del av alla steg de tar, stötta vid behov men framför allt ta del av all kunskap, privata lĂ€rdomar, jag blir sĂ„ lycklig av att fĂ„ vara med pĂ„ vĂ€gen. Följa dem genom sjĂ€lva livet, öppenhjĂ€rtigt finnas med pĂ„ deras resa. đŸ„°
 
Tacos och gott vin blev det med bĂ„da grabbarna đŸ· en hĂ€rlig start pĂ„ ledigheten. 
 
 

För första gÄngen har jag Àven fÄtt ta del av vad virtual reality Àr.
Med en mask framför mina ögonen förvandlades sonens vardagsrum till ett helt annat universum dÀr uppdrag skulle utföras. Förbluffad av att helt plötsligt befinna mig pÄ en annan plats. Att jag med en sÄdan nyckel kan fÄ tillgÄng till andra dimensioner som jag aldrig annars skulle fÄ tillgÄng till blev en galen upplevelse. Mina söner har kunskaper och teknik som jag förundras över. Helt plötsligt kÀnner jag mig en aning gammal och vet inte om jag verklig orkar, har lust att ta in det virtuella, vad Àr det för fel att leva i verkligheten? Lite yr och nÀstan illamÄende undrar man vad detta kan leda till i förlÀngningen. 
 
 
Kan skola och utbildningsförvaltningen dra nytta av detta storslagna redskap. Jag ser framför mig dessa elever (framförallt pojkar) som vi idag ger olika sorters diagnoser med NPF problematik, tÀnk om de skulle kunna fÄ helt nya hjÀlpmedel för lÀrande och utveckling.
Jag undrar om vi verkligen har tid att vÀnta in utvecklingen nÀr den finns dÀr mitt framför oss. Den nya generationen, kommer de att leva i verkligheten eller kommer de att leva genom en annan sorts parallellt universum dÀr vi sammanlÀnkas pÄ olika stÀllen och platser och integrera nÀr och dÀr behov finns? SkrÀmmande men ocksÄ nervkittlande vad den tekniska framtiden kan ha att erbjuda.
 
Under lördagens fm fick jag med grabbarna pĂ„ en hĂ€rlig ljuvlig vĂ„rpromenad.  đŸŒ± Det kĂ€ndes underbart i den 10 gradiga vĂ„rluften.
Samtidigt som vi rörde pĂ„ oss (8km) kunde vi umgĂ„s, utveckla vĂ„ra samtal och njuta av vĂ„rens första knoppar. Jag lĂ€ngtar just nu extremt till den första vĂ„rgrönskan och den riktiga vĂ€rmen. ☀Jag medger att vinterjackan och kĂ€ngorna kĂ€ndes en aning för pĂ„klĂ€tt den hĂ€r helgen. 
 
Vidare gick fĂ€rden sedan till Stockholm dĂ€r min dotter trivs och lever sin vardag som tandlĂ€kare. đŸŠ· Intensivt men med en hĂ€rlig samvaro hann vi Ă€ven hĂ€lsa pĂ„ min syster med familj. 
 

Min dotter fick mig att prova nytt igen... Tbilisis Hörna - som Àr en Georgisk Restaurang. Nya spÀnnande smaker.
Vi unnade oss ocksĂ„ mor och dotter lyxtid pĂ„ MOS! đŸ„°đŸ’žÂ  Mall of Scandinavia bjöd pĂ„ en hĂ€rlig fotvĂ„rdbehandling dĂ€r vi njöt av att prata och umgĂ„s nĂ€r fötterna fick vila och Ă„terhĂ€mtning. Dessutom hann jag Ă€ven med en finputs pĂ„ tandlĂ€karkliniken 😉 innan bilen fick rulla hem till Halmstad igen. 
Min kĂ€ra make vill inte gĂ€rna fira sin födelsedag. 55 Ă€r sĂ„ ojĂ€mt det kan bli menar han pĂ„. Hans tvillingsyster dĂ€remot tycker det absolut Ă€r en fantastisk möjlighet att trĂ€ffas och umgĂ„s med hela stora familjen. 🎉
Vi har alltid skrattat Ă„t fenomenet att ta kort vid födelsedagar. Gamla foton dĂ€r födelsedagsfiraren sitter i mĂ€ngder av blommor och presenter för att kunna minnas dagen lite extra efterĂ„t. đŸ„‚đŸŸÂ 
Vi har skrattat sĂ„ mycket Ă„t detta, dĂ€rför tvingade jag nu Göran att ta ett foto. 😂
PĂ„ lördag kommer Görans barn pĂ„ lite middag och dĂ„ firas han nog lite extra Ă€ndĂ„. 💞
I stillhet i hemmet hamnade jag framför dumburken. đŸ“șđŸŽ„ PĂ„ Netflix hittade jag The Fall, en kriminalserie om en seriemördare men Ă€ven om kommissarien som kĂ€mpar mot sina egna demoner. đŸ‘čđŸ˜± Mycket sevĂ€rd men framförallt avslappnade och Ă„terhĂ€mtande efter stressiga vardagar i yrkeslivet. Jag slukade det ena avsnittet efter det andra i tre sĂ€songer i rask takt för att till slut fĂ„ se upplösningen. Slutkontentan för mig Ă€r att vi alla behöver kĂ€rlek, vĂ€rme och ömhet för att bli goda medmĂ€nniskor, förebilder och individer i ett vĂ€lmĂ„ende demokratiskt samhĂ€lle. đŸ€”đŸ’ž

Jag har Ă€ven lyssnat pĂ„ Spotify: Jesus Christ Superstar pĂ„ hög volym och sjunger med i sopranen. Bostar och övar inför vĂ„r stora konsert söndag den 7 april. Vi sjunger i Snöstorps kyrka, vĂ„rens höjdpunkt för kören Cappella Snöstorps. đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶
VÀlkomna alla, det hÀr vill man inte missa...
💞 En god lunch pĂ„ stan Ă€r aldrig fel nĂ€r man fĂ„r hĂ€rligt mysigt sĂ€llskap. Framförallt Ă€r det nog just vĂ€nskapen, pratet som gör det sĂ„ fantastiskt. 💞 

Under dagarna har jag njutit av att inte göra nĂ„got, tagit dagen som den kommit och gjort det som fallit mig in. Vilat och Ă„terhĂ€mtat mig. đŸ€— Allt för att bosta mig inför vardagen och vĂ„rens  arbete som lĂ€rare. Vi gĂ„r nu in i en intensiv period av nationella prov för Ă„k 3. Dessutom vill man att alla elever ska nĂ„ sina mĂ„l innan man lĂ€mnar över till nya lĂ€rare i Ă„k 4. Vi vet att vĂ„ren alltför fort kommer att rusa fram och snart stĂ„r vi dĂ€r i sommarfina klĂ€der och sjunger, Den blomstertid nu kommer. đŸŽ¶ 💐
Och ÀndÄ lÀngtar jag dit, att fÄ stÄ framför mina elever och njuta av att vad som hÀnt de tre senaste Ären. Kunskap och lÀrande som gÄtt hand i hand... 
VĂ€nskap, respekt och ansvar som har blivit ledord i vĂ„r klass. 💞💞💞
 

Hur har din vecka sett ut?  
 
 

Kommentarer:

1 Bosse Lidén:

Som vanligt blir jag aldrig besviken hÀr nÀr det finns nÄgot nytt inlÀgg. De kommer inte tÀtt men innehÄller desto mer.
Jag tror du behöver ha pÄsklov snart.
Helgkram Bobo

Svar: Ja du har helt rÀtt! De kommer inte ofta men innehÄller mycket. Du behöver inte vÀnta sÄ lÀnge denna gÄng för redan nu finns det ett nytt inlÀgg pÄ bloggen om vÄr resa till Prag.
Har du inte varit dÀr rekommenderar jag dig att ta dig dit. Helt underbar gammal stad att njuta i.
Men jag föreslÄr att du tar flyg, bussturen var inte lika rolig. ;)
kram Ingela
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera hÀr: