Surkålsverkstad...

FERMENTERING – SURKÅLSVERKSTAD

Vill du lära dig hur du kan ta tillvara på säsongens grönsaker, utan att frysa in dem? Vill du dessutom öka både hållbarhet och näring i dem? Då är det dags att lära dig mer om hur du enkelt själv kan syra dina grönsaker.

Program:
Introduktion till fermentering och mjölksyrning. Liten historielektion. Begrepp och kemi. Hälsofördelar.
Fika.

Gör din egen surkål att ta hem.
Vi smakar av surkål och andra fermenterade grönsaker.

 

Det var dessa ord som gjorde att jag tog mig till Paulssons Paleo gård utanför Simlångsdalen i går. Vilken rolig eftermiddag det blev…


Vi, en samling tjejer eller tanter som aldrig sets förut, samlades alltså på denna fantastiska gård mitt ute i skogen…

Bilden är lånad av Paulssons paleo

Sedan drygt 2 år tillbaka finns Cecilia, Catharina och Simon på den underbara gård man kan tänka sig, de bor och arbetar här sida vid sida.  Efter en stor livsstilsförändring från ett stressigt karriärs-liv i London till ett nu mera lugnt och harmoniskt liv på en gård med självhushåll nära naturen och djuren, långt från den dagliga stress som många i dagens samhälle lever under. Det tyckas utifrån, när man hör talas om och ser detta paradis, som en stor idyll och ett härligt familjekollektiv i Kannesten,  några steniga hektar mark utanför Halmstad i södra Sverige, här känns staden och kusten långt borta. Suset från skogen och porlandet från bäckarna är oftast det enda som hörs. Här finns gott om vandringsleder genom skog och över mosse, runt sjöar och över åar. Samt ett och annat vattenfall. Danska fallen ligger bara på en kort promenadavstånd från gården.Här är det lätt att glömma vardagsstressen. Här odlar de sina egna produkter, sköter sina djur och sist men inte minst hjälper sina kunder och medmänniskor att upptäcka fördelarna med paleo livsstil.

De erbjuder olika kurser och konsultationer i  paleo mat och funktionell träning. De är passionerade om hur mat och motion kan få oss alla att må så mycket bättre.

Här hittar du deras hemsida om du som jag blivit mer intresserad: http://www.paulssonpaleo.com/

På gården fick vi först en teoretisk genomgång i fermentering och om vad kroppen och varför våra tarmar tycks älska den fantastiska probiotika bakterier som gynnar vår tarmflora så bra.  Sedan fick vi hugga tag i själva processen själva.

Med ett vitkålshuvud, salt, skärbräda, glasburk och en osthyvel kunde så förvandlingen ske. Vi fick alltså göra vår egen surkål.

 Med handfasta tryck masserar man sedan in saltet i kålblandningen
 Vi skrattade och pratade och hade riktigt roligt under tiden…
 
Cecilia Paulsson är en riktig entusiast som delar med sig av sin kunskap...
 
Här är gänget som hade roligt tillsammans...
 
Min egen burk att ta med hem!
 
 
Efteråt fick vi provsmaka på gården egen surkål men fick även smaka på andra fermenterade grönsaker så som Kimchi. Något som var riktigt roligt att smaka på var deras egen Kombutcha. Detta gav mig verkligen mersmak.  Jag har tidigare läst och hört så mycket om denna fantastiska dryck och dess bra egenskaper.
 
 
Efter lördagens aktivitet blev jag så otroligt taggad att jag idag gick och köpte mig den här boken:
 
Därefter gjorde jag lite ny surkål, bäst att passa på när man är på hugget. :D 
Med maskin gick det betydligt fortare...
Så var det dags att massera och trycka in saltet i kålblandningen...
 I dag hade jag även i vitlök och lök tillsammans med vitkålen.
Ett extra kålblad för att pressa ner kålen så den hamnar under lagen.
 

Så nu ser jag fram emot nästa gång jag får åka tillbaka till gården, denna gång blir det

FERMENTERING – KIMCHI, KOMBUCHA & KVASS

”Här får vi Testa fler typer av probiotika! Under en eftermiddag diskuterar och testar vi nya metoder, grönsaker och probiotiska drinkar. 

 

Program:
Kort introduktion till fermentering och mjölksyrning, inklusive hälsofördelar.
Presentation, diskussion och avsmakning: fermenterade drycker och grönsaker.
Kimchiverkstad.

Stenåldersfika.”

Kanske har du lust att hänga på??? 

Jag är även mycket sugen att prova på deras egen yogastudio…

Visst ser det underbart härligt ut? 

 Lånad av Paulssons paleo egna bilder
 
eller kanske någon vill följa med på det här: 

Yoga Escape 30 sept 

Ge dig själv och din kropp en skön och avslappnande retreatdag i Simlångsdalen. Dagen bjuder på yoga, vandring, spännande föreläsning, diskussioner samt ljuvlig mat och dryck.
Inga förkunskaper i yoga behövs.
 
Paulssons paleo egen bild

Kommentera här: