Weekendresa Krakow, Polen

På räls... 🚂
 
 
 Så satte vi oss äntligen på tåget i Halmstad för att ta oss ner till Köpenhamn. Klockan var strax över sju på fredags morgonen. Därifrån tog vi oss vidare med ✈️ flyg lite söderöver mot destination Krakow, Polen. En av Europas finaste städer sägs det. 

Vi han även med att ta ett glas 🥂 på flygplatsen innan det var dags att borda. 
 
 
 
 
Vi landade i Krakow en gråmulen eftermiddag med 9 grader i luften och regnet 🌦hängande i luften. Taxin hämtade oss vid flygplatsen och tog oss vidare till det 5 stjärniga, Hotel Stary med oansenlig skylt utanför mitt inne i centrala gamla stan i Krakow. 
 
 
 
Efter att checkat in jagade vi direkt ut på stan för att få i oss lite mat.   Vi hamnade på Hard Rock Café som lät oss väl smaka. Jag önskade en klassiker, Caesarsallad med kyckling, utan krutonger då förstås, det var gott. 😋
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi konstaterade direkt att Krakows torg har stor charm, men det är som att förflyttas till Stora Torg i Halmstad på 80 talet. 
Det är som om åren stått still här på något vis. Och dessa duvor, duvor överallt! 
 
 
 
 
 
 
 
Sedan återvänder vi till hotellet för vår första SPA-behandling. 
Express care, en tre-stegs behandling med scrub, body mask och till slut en massage med body lotion. Jag valde ginger arom med både värmande och avslappnande effekt. 
Så underbart att få starta vår vistelse på detta sätt. 
 
 
 
Det mest hysteriska var dock dessa fantastiska papperstrosor att ha på sig under tiden. 😂😂 oj, oj vad vi skrattat! 
 
 
Kvällen spenderades ute i vimlet bland alla andra som sökt sig ut för att få i sig något gott på kvällskvisten. 
 
 
 
Vi hamnade tillslut på en liten krog där vi fick ett fantastiskt gott rött vin till en tallrik med lamm med avokadocream och sallad. 
 
 
 
Sedan var det bara att krypa ner i stora sängen. Hoppsan! Bara ett stort täcke? 🙃 Va falls! Min dotter rynkade stort på ögonbrynen och jag lovade att jag inte skulle ligga sked med henne. 
 
 
Efter en god natts sömn tog vi oss ner till gymmet. En härlig start på dagen. 💪🏼
 
 
 
 
 
Efter en fantastisk hotellfrukost tog vi oss ner till SPA-avdelningen igen, här kan man inget annat att trivas. 
 
 
 
 
Sedan ville vi se mer av Krakow så vi tog oss alltså ut på stan igen. Lördagen visade sig från en mycket soligare sida än gårdagen. ☀️
 
 
 
 
 
 
 
 
Innan vi sprang ut skrev Carolina ett litet älskvärt brev och la på våra sängar... en vädjan om att få två täcken, jag förstår inte varför. 😉
 
 
Krakow stad är otroligt fin med sin gamla fina innerkärna. Här vandrade vi runt och såg stadens olika sevärdheter. Det är bra att ha riktiga vandringsskor på sig när man vill se sig runt... 
 
 
 
 
 
 
I var och vartannat hörn finns det musikanter som står och spelar lite härlig musik. Det gör att du hör musik vart du än går. Härligt! 🎶🎶🎶🎶🎶
 
 
 
Bron över floden Wisla är Polens viktigaste och längsta flod.  
Den flyter från Karpaterna i söder förbi Krakow och genom Warszawa, för att sedan rinna ut i Gdanskbukten i Östersjön. 
 
 
Och även här låser kärlekspar fast sin kärlek i länkarna över bron samtidigt som alla hoppas att kärleken ska överleva vardagens bestyr och alla måsten. 
 
 
Vi hade bestämt oss långt tidigare att de inte blir någon sightseeing i koncentrationsläger, även om vi är mycket nära Autswish. 
Vi vet redan att vi skulle bli alltför dystra och moloket nedstämda. 
Dessutom är vi fullständigt medvetna om vad som hände under andra världskriget och dess följder och behöver inte alls övertygas på något vis om att dessa händelser inträffat.
 
 
 
Men något vi gjorde som kompensation var att ta oss till de judiska kvarteren för att ge dem en extra liten tanke som ett erkännande inom oss om allas lika värde. Tänk vad Sverige ändå har kommit långt gällande allas rätt till utbildning och kunskap oavsett religion, etnicitet, kön och sexuell läggning. 🏳️‍🌈
 
 
 
 
 
 
 
Vi åt även en mycket god lunch i de judiska kvarteren. 
Oooooj! ☀️Vilket fantastiskt väder vi fick, det var bara att kasta av sig kappan och njuta i den fantastiska novembersolen. 🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
 
 
 
 
Under eftermiddagen tog vi oss även till Saltgruvan i Wieliczka ett av de första tolv världsarven på UNESCO:s världsarvslista.
 
 
 
 
 
Gruvan har varit i drift sedan 1200-talet och är en av världens äldsta saltgruvor i kontinuerlig drift.
Saltgruvan i Wieliczka som ligger ca 35 km ostlig om Krakow är den enda i världen som har varit i drift sedan medelåldern (750år). 
 
 
 
Gruvan med sinna originella gångar, kamrar, saltsjöar m.m. är upp till 327 meter djup och har tio nivåer. Alla gångar som liknar ett labyrint har en sammanlagt längd av ca 300 km.
Som turist kan man besöka tre av dessa 10 nivåer vilket tar en 130 m ner under jorden.  
 
 
På detta djup finns det till och med en liten stad med restaurang, post, bio, museum, souvenirshops, sanatorium och sport- och teaterhall. 
 
 
 
I den pampiga kyrkan kan man även låta sig vigas och här hålls varje söndag gudstjänst. 
 
 
 
De stora takkronorna är givetvis gjorda av saltkristaller. 
 
 
 
Saltgruvan har årligen över en miljon besökare från alla länder. 
 
Oooo titta här då, på hotellrummet när vi kom tillbaka hade det dykt upp ytterligare ett täcke samt en ny kudde.  ☺️ gissa vem som blev nöjd! 😉
 
 
 
 
 
Kvällsmaten intogs bara runt hörnet från hotellet, uppför en trappa fann vi en liten resturang med inhemsk polsk charm, med lite skön jazz spelandes i bakgrunden.  Efter en kopp te avslutade vi kvällen. 
 
 
 
 
Sedan rasade vi i säng då våra fötter, ben och kropp fått sig ett ordentligt motionspass under dagen, närmare 2 mil. 
 
 
 
Efter en utsökt hotellfrukost tog vi oss ner till SPA’t på hotellet. 
 
 
 
Förmiddagen ägnades runt poolområdet och i bastun. 💧💦
Här finns även ett saltrum som ska vara bra för andningen.
 
 
Carolina hittade snabbt två små röda knappar på insidan av poolen, dessa visade sig vara bubbelpools- utlösaren. Tjo ho! 
 
 
Ensamma på hela SPAavdelningen helt obegripligt att vi fick njuta här själva. Här behövde vi alltså inte ta hänsyn till någon. 
 
Carolina höll mestadels till i gymmet medans jag stilla flöt och simmade omkring i poolen.  
 
 
 
Eller läste min härliga bok jag tagit med... 
 
 
 
I poolen drogs min nyfikenhet till ett silvrigt reglage. Hoppsan! där gick strömmaskinen igång. Vips, på ett kick försvann det rogivande stilla vattnet och förvandlades till en rytande strömmande fors. 💧💦
Jag såg dock min chans att träna lite styrka i simtagen som den gamla laxensimmare jag en kort tid var i ungdomen. 💧💦
 
Tankarna svindlar över alla dem som ramlar över bord på öppet hav, eller de som frivilligt simmar över Engelska-kanalen. Huga! Efter en kvart var jag helt slut men visste inom mig att om några minuter skulle jag få njuta oerhört. 
 
 
 
Söndagens behandling började med en klassisk massage, avslappnande för hela kroppen. Alla muskler tackar för denna fantastiska behandling. ☺️ Stundtals med riktigt hårda nyper men ändå skönt på något konstigt vis. 
 
 
 
Plånboken blir dock lite tunnare för var dag vi är här. 🙃 
 
 
 
Därefter fick jag en härligt skön ansikts- och huvud massage som födelsedagspresent av min underbara dotter. 💕  Tack för den Carolina! 💕
 
Sedan gick vi på Champagnen...  🥂🍾
 
 
 
Vi tog oss ut för en sista kväll på stan. Drack lite varmt Glühwein vid mattorget.  
Och tog oss vidare till en charmig liten resturang intill torget. Carolina ville prova att äta sina första polska dumplings, lite färglösa, oinspirerande och såg lite ofärdiga ut men ändå goda enligt Carolina. 😂😂
 
 
 
Sedan fick hon in en polsk specialitet. 
Det blev inte så lyckat. 😂😂😂
 
 
För att verka lite artig tryckte hon in sörjan i brödet.  
Surkål och korv är inte Carolinas grej! Tur att det fanns vin! 🍷
 
 
 
 
Måtte kyparen inte märka att tallriken var lika tung när den bars ut som när den bars in. 😂😂
 
Jag gillar det här med att alla affärer har öppet till 21 även på söndagar. Det borde de även ha i Sverige. 😉
Carolina shoppade loss förstås... 
 
 
Måndagen blev vår hemresedag...
Efter ännu en fantastiskt god hotellfrukost...
 
 
tog jag mig ut på stan själv, kanske kunde man hitta något att ta med sig hem.
 
 😉 Carolina hade försvunnit ner till gymmet igen 💪🏼.  
 
 
Jag fascineras av att alla uteserveringar fortfarande är öppna i november månad, kanske är det så att de har öppet året runt. Bara med lite vintrig jultusch. 🎄
 
 
 
 
 
 
 
Först slank jag in i St Mary’s Basilica aldrig förr har jag skådat sådan överdådig pampig dekoration i en kyrka. Inte ens Vatikanen kan mätas sig med denna prålighet. 
 
 
 
Här fanns stillheten att för några korta minuter slå sig till ro i en kort andhämtning att finna kraft för att ge sig ut i storstadsvimlet igen. 
 
Jag strosade sedan runt i gamla staden och hittade några saker som jag köpte mig hem.  👏🏼👏🏼😁
 
Vid lunchtid var det dags att checka ut, och resan hem tog sin början. 
 
På flygplatsen utanför Krakow hann jag även få i mig en riktigt smarrig härlig sallad till lunch. 😋 
 
 
✈️🚂 Sedan bar det av tillbaka till Halmstad. Staden med tre hjärtan. ❤️❤️❤️
 
💕Tack min goa tös för att du tar ut din mamma på lite upptåg då och då i form av SPA-upplevelser, fortsätt gärna med detta även i framtiden 💕💕💕
 
 
 
 

Kommentera här: