Läslov eller SPA-lov

Höstdagar- att ta hand om sig själv!  Läslov eller SPA-lov?  🍂🍁🍂

Barnen har höstlov och vi lärare är lediga to-fredag. Vad gör man då, för att ta vara på tiden och njuta lite extra?

Nu finns äntligen tiden till att bara sitta ner i min härliga fåtölj, tända några levande ljus, lägga upp fötterna och njuta av en härlig bok samtidigt som jag smuttade på en god kopp te. 

Sedan unnade jag mig en härlig medicinsk fotvård under eftermiddagen… 👣

 
 
Jag rekommenderar o det varmaste Klinik Fotvalvet och Christin Kruse. Jag hade verklig tur, när jag ringde och hon kunde trolla fram en tid under samma dag.  

Oj, vad jag njöt! ☺️👣

 

I Går gjorde jag även egen yoghurt/fil med probiotika! 
Jag var så otroligt sugen på att testa att göra egen mejerifri yoghurt/fil, en som är ganska lik den Kefir som man kan köpa i affären.

Jag använde följande:

  • 500 gram krämig kokosmjölk (jag använder garants som är superkrämig)
  • 3 probiotikakapslar
 
 
 
 

Gör så här:

  1. Jag tvättade noga den skål jag använde.
  2. Vispade kokosmjölken med en elvisp så den blev jämn och fluffig.
  3. Tog isär probiotikakapslarna och hällde i innehållet. Rörde runt med ett verktyg som inte var gjort av metall, bakterierna gillar inte det. Jag använde en slikepott i silikon.
  4. Sedan la jag över en tunn duk, lät den stå i rumstemperatur (jag ställde min i ugnen utan att slå på den) och började vänta…
  5. Rör om då och då, någon gång om dagen eller så, fortfarande med trä/plastredskap.
  6. Låt den stå 1,5- 3 dygn (se till att du bli nöjd med smaken, allt beroende på väder och värme, det kan det ta längre eller kortare tid. Smaka dig fram!
  7. Yoghurten/filen håller över 1 vecka i kylskåp.

 

 

I dag har jag smakat av den och den börjar nu bli riktigt bra… 😋

Jag rörde ner 250 gr färska hallon så att yoghurten skulle få gotta till sig ytterligare, sedan fick den åka in i kylen.

 

Under gårdagskvällen var jag på ett underbart härligt Mediyogapass som en gammal god vän håller i. 🙏🏼

MediYoga är med sitt holistiska synsätt på människan en kraftfull, djupverkande metod för att skapa och återskapa hälsa på alla plan, fysiskt, mentalt och emotionellt. Den utgår ifrån klassisk kundalinyoga, en mycket gammal, ursprunglig yoga från norra Indien och Tibet. I denna Yogaform vävs grundläggande aspekter från Auroveda, Indisk läkekonst in. Korta enkla yogapass kombineras med djupverkande meditation för att integrera helheten, direkt och energimässig balans på alla plan. Otroligt kraftfullt och skönt för både kropp och själ tycker jag. 

 

 

Idag tog jag tillfället att besöka Studio Lilja och underbara Rebecka gjorde i ordning mina naglar. Riktigt fina blev de och jag njöt kolossalt under tiden som hon filade och masserade mina naglar och händer. Att sitta i stolen och bara vara här och nu samtidigt som ett välbefinnande sprider sig i kroppen och att andas lugnt och tryggt. 

 
 

Efter en härlig mumsig älgfärs med egenplockade kantareller ska jag nu glida ner i fåtöljen igen och ta upp Bobos bok och njuta ytterligare…

 

 

Ikväll bär det av till kören för att träna rösten inför konserten vi ska ha nästa helg. Då blir det ett riktigt Halleluja moment med Händels Messias, det kan vi lova! Välkomna! 

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶 

 
I morgonbitti tar min härliga dotter med sig sin mamma för en härligt weekendresa till Krakow i Polen... Jag återkommer med händelseutvecklingen där...  😉

Ni kan tycka att jag är en livsnjutare av höga mått, någon som kastar ut pengar på skönhet och trams… men jag erkänner att jag njuter fantastiskt under hela tiden... För att orka vardagen är detta verkligen de saker som kan få mig att må lite bättre under höstens hektiska vardagliga dagar på skolan och i hemmet. 🍂🍁🍂

Efter regn, sjukdomar och sorg kommer solsken och kärlek sägs det och jag vet ju att det gör det, men med detta hjälper till ytterligare... 😉 💕💕💕

Dessutom skiner solen just nu! ☀️  

 

 




Kommentera här: