Island det magiska landet...

27/4- 1/5 2018 Island

Vi samlades vid körsalen i Snöstorp därefter blev det buss till Köpenhamn och Kastrups flygplats. På väg ner överraskade våra 4 stipendiater med att bjuda på champagne. Vilken uppstart det blev på vår resa.

Då är vi på gång... 🚌 till Köpenhamn! 🎶🎶🎶🎶🎶🥂🍾

Reykjavik ligger ca tre timmars flygresa från Köpenhamn. Det känns väldigt exotiskt och annorlunda och jag har alltid längtat att få ta del av detta grönsvarta sagolandskap enda sedan jag som ungdom läste Sagan om Isfolket och Sandemoserien av författaren Margit Sandemo själv.

Vi han även med en matbit på flygplatsen innan vi bordade planet.
Sedan bar det av...

På vägen från Reykjavik Keflavik flygplatsen tvättade vi av oss resdammet i ljuvliga Blå lagunen.

Badkläderna hade vi sett till att ha med oss i handbagaget. Handduken och drink ingick i priset. Bättre start på en resa kunde vi inte få. Otroligt magiskt!

Dessutom är det nog inte många som simmat runt i denna lagun med en 35 man stark sångkör som spontant sjunger Vintern rasat ut bland våra fjällar.... Det kändes otroligt mäktigt att få vara del av detta.

Gissa vad?? vilket äventyr! Bussens bagageutrymme åkte upp och ut for min väska och 4 till på vägen in till Reykjavik... vad är sannolikheten för det?

Chaufförens nonchalans var stor när han förklarar att det var fel på det mekaniska låset. Inte en tillstymmelse till att be om ursäkt! Dessutom ansåg han att väskorna var tvungna att stå på hjulen i bagagerummet. Det tyckte vi var underligt redan när vi lastade in...

Väl framme i Reykjavik, inkvarterade vi oss på Cabin Hotel väl avslappnade efter det heta badet. Uttröttade tog vi upp lite mat till rummet, och somnade sedan sött.

Efter frukosten var det bara att snöra på sig promenadskorna. Staden är liten, ganska flack, och passar perfekt att upptäcka till fots. Oj!, vad mycket det var att se och upptäcka…

Kyrkan har en högsta topp på 74,5 meter, vilket gör den till den näst högsta byggnaden i landet.

Statyn framför kyrkan föreställer Leif Eriksson, son till Erik Röde, Grönlands upptäckare. Leif Eriksson var sannolikt den förste europé som landsteg i Nordamerika. Statyn är äldre än kyrkan själv och är en gåva från USA.
Kyrkan har fått sitt namn efter den isländske prästen och psalmdiktaren  Hallgrimur Pétursson. Kyrkan ligger i centrum av huvudstaden och är synlig över hela staden. Den är en av Reykjaviks mest kända symboler.

Sedan fick vi en fantastisk måltid i glada kör-vänners lag…

Reykjavik levererade med kanonväder ☀️

Det visade sig vara Islandshästens dag...

Sedan var det dags att byta om till körkläder och ta sig till Konsertlokalen i Flensborgarskolinn som ligger i Hafnarfjördur strax söder om Reykjavik.

Efter konserten bjöds vi på mat

Mexikansk soppa...

Efter konserten i Flensborgarskolinn samlades vi på berget ”hammarn”.

och sedan fortsatte vi på en promenad runt staden....

Till slut hamnade vi på Flensborgarkorinns favoritpub

Lika blå som Blue lagoon!

innan det var dags att ta sista bussen hem.  Kan detta vara världens minsta bussbiljett tro??  ;)

Efter en välbehövlig sömn fick vi åter frukost på hotellet. Söndagen ägnades sedan åter till att upptäcka huvudstaden…

Harpan, konserthuset...

Läcker arkitektur
 Reykjavíks stadsmuseum bevarar stadens fascinerande kulturarv och historia.

Det centrala museumet som byggts omkring grundstommen av ett långhus från vikingatiden. Under 2001 grävde arkeologer ut salen och torvgrunden från långhus som härrör från 800-talet.

För att vara så pass liten som staden är, har Reykjavik ett oväntat brett utbud av riktigt bra restauranger. Island har kanske inte lika gott om lokala råvaror som andra, mer sydligt belägna länder, men de man har tillagas till perfektion. Det finns få platser i världen där du äter fisk och skaldjur av så god kvalitet som här. Många som reser till Reykjavik gör det för att upptäcka resten av Island, det här sagolika landet som bjuder på så storslagna upplevelser.

Jag passade på att prova på denna delikata Isländska plankan.
Är man nu på Island måste man ju prova den inhemska maten!  Rökt val, rökt lunnefågel, lax på flatkaka och carpaccio på en söt liten islandshäst 😋😋Otroligt exotiskt, mycket gott det måste jag ändå säga...
 Härligt sälskap också...
Sedan var det dags att ta sig till Langholtskirkja för en gemensam repetion med Filharmoniska kören som leds av kyrkans organist Magnus Ragnarsson innan det var dags för kvällens konsert.

Då var det konsert tillsammans med Filharmoniska kören här på Island.

Under måndagen fick vi så äntligen se Gyllene cirkeln (isländska: Gullni hringurinn) som är en turistrutt på cirka 30 mil lång slinga runt sydvästra Island. Detta är en heldagsutflykten med tre huvudsevärdheter: Geysir, Þingvellir och Gullfoss.

Den Svensktalande guiden var guld värd för att få veta så mycket som möjligt om Island.

Reykjavik fick sitt namn Rökvik för all ånga från varma källorna som sågs överallt. En norsk viking seglade in i viken för 700 år sedan och såg bara rök framför sig, där av namnet.

Island har idag 330 000 invånare. 1/3 av dessa bor i huvudstaden Reykjavik. Temperaturen skiljer sig inte mycket från vintern till sommaren -1 som lägst till + 12 grader en riktigt vacker och varm sommardag.

I landet odlar man potatis och grönsaker och bananer, japp du läste rätt… i växthus med hjälp av de varma källorna. Jordgubbar, vinbär finns även till försäljning.

Det förekommer jordbävningar varje dag på Island. Dessutom är det Vulkanutbrott vart annat till vart tredje år, så man kan aldrig vara riktigt säker här på Island.

Det finns god vegetation på ca 25 % av Islands yta, resten är fjäll och glaciärer och mark som inte går att odla och bo på. Man bor alltså bara längst kustremsorna runt Island.

De norska vikingarna tog med sig kor, får, getter, hästar, katter när de bosatte sig på Island. Nu finns här även fjällräv, mink och råttor och renar som är importerade även dem från Norge.

När norrmännen bosatte sig på ön högg de ner all skog som fanns på Island. Detta för att bygga bostäder samt eldade för att laga mat och att hålla sig varma. Därför finns nästan ingen skog kvar här. Från Norge har Alaska asp och pil, lupin planterades in för att åter försöka få skog på Island.

Island var en del av Norge under mycket lång tid. Efter Kalmarunionen blev dock Island en dansk koloni. Därför lär sig fortfarande alla elever på Island både danska och engelska i skolan. Island blev självständigt så sent som 1944. Under kriget utropade sig landet för självständigt den 17 juni de var otroligt rädda för att bli indragna i andra världskriget.

Ön har varit så isolerad under så många århundraden och det är därför som språket inte har förändrats speciellt under årens lopp.

Alla fjällen är ungefär ca 1000-1200 m höga från det att inlandsisen drog sig tillbaka. Utom de fjäll och vulkaner som haft utbrott. Där lavaström byggt på vulkanerna så de är högre.

Här ligger de två gejsrarna Strokkur och Geysir. Den senare har gett upphov till den internationella benämningen på sprutande varma källor. Strokkur får utbrott ungefär var 4–8 minut, som når en höjd mellan 15-40 meter.
 Fascinerande landskap, helt sagolikt! 🗻☺️

Gullfoss (Guldfallet eller Guldfors på svenska) är det största vattenfallet på Island och finns i floden Hvítá. Det faller i två etapper, först 11 och sedan 21 meter, ner i en 30 meter djup, 20 meter bred och 2,5 kilometer lång spricka.

En 18 årig tjej gjorde uppror mot sin pappa för att pappa inte skulle sälja fallet. Pappa hade blivit erbjuden stora pengar för fallet. Flickan gick till tinget för att få dem att hjälpa henne, men fick ingen hjälp. Hon sa då att hon ska kasta sig ut från fallet om han skulle sälja till tyskarna. Pappa ville behålla sin flicka och därför kan vi idag också få ta del av denna fina sevärdhet. Sägen säger också att det finns en stor guldkista på botten. Den går dock inte att nå.i forsen… Vill du kanske prova? Du får gärna behålla guldet om du hittar det! Regnar det inte när du är här, utan solen håller sig framme, så kan du alltid få se en fin regnbåge över fallet… och det vet vi ju alla att i slutet på regnbågen finns alltid en guldkista.

Sedan blev vi bjudna på en klassisk  isländsk köttsoppa på lamm...

Sedan fortsatte resan...

I nationalparken Þingvellir, i Bláskógabyggð, finns gravsänkan som markerar Mittatlantiska ryggen, där kontinentalplattorna möts, som löper tvärs igenom Island. Plattorna glider isär 2 cm för varje år. Just nu är det ca 5 km mellan dem. Där ligger också Islands största sjö, Þingvallavatn här tycker många dykare om att se sig omkring i det klara vattnet.

Kören stämde upp med ”Vintern rasar”. 😁😜🎼

Här har många filmer spelats in bl.a Astrid Lindgrens bok om Bröderna Lejonhjärta.
 Lager efter lager kan man nu se av lavaströmmens framfart...
Här vid Tingvalla fattades alla viktiga beslut. Återigen mäktig natur mitt i sprickan mellan kontinenterna.
Här kunde man som gravid kvinna utan äkta man blev dränkt, män som stal blev hängda och kvinnor som blev anklagade för häxeri blev brända på bål.

Nationalparken Þingvellir ligger på UNESCO´s världsarvslista
 Sedan bar det hem med bussen...

Senare på kvällen var det avskedsmiddag på en mysig liten hamnkrog. Flera drog vidare ut på stan för att göra natten osäker.

Sista kvällen med körgänget på Island!

Tisdagen var ägnad åt hemresa…

Då var det dags att lämna detta magiska sagoland! ✈️
Tack Island för en fantastisk upplevelse....

Tack Cappella Snöstorp som gjorde detta möjligt!