Min födelsedagspresent till mig själv...

Min egen födelsedagspresent till mig själv den 8 oktober 💕 På efm tog jag mig till Paulssons paleo där Cecilia bjöd in till FERMENTERING – KIMCHI, KOMBUCHA & KVASS. Vi testade fler typer av probiotika! Under trevliga former diskuterade vi och testade nya metoder, grönsaker och probiotiska drinkar. ❤️

Vill du också lära dig hur du kan ta tillvara på säsongens grönsaker, utan att frysa in dem? Vill du dessutom öka både hållbarhet och näring i dem? Då är det dags att lära dig mer om hur du enkelt själv kan syra dina grönsaker. Jag rekommenderar varmt att du tar dig till Simlångsdalen och Cecilia för att lära dig mer. 💕💕

#mjölksyrning #jäsning #escapetopp #escapetopaulssonpaleo#destinationhalmstad #destinationsimlangsdalen #paleo #stenålderskost

 
 
 
Denna gång var det alltså tid att lära sig mer om fermanterade drycker och grönsaker.
 
 
Vi fick först smaka på surkål och kimchi...
 
Sedan fick vi själva ta tag i knivar och skärbrädor 
 
 
Sedan skulle allt ner i fina små glasburkar. 
 
Därefter var det dags att smaka på kombuchan...
 
Fermenterad te...  Vågar du smaka?
Här kan man också smaksätta med tex. bär 
I denna var det blåbär, jättegott!
Vi fick även med oss en liten startsats hem...
Stort tack Cecilia och Paulssons Paleo, jag kommer säker igen... 
Här står den nu hemma och gottar till sig...
Jag har även gjort min egen ghee här om dagen...
 
Så här gör du: 
Ugn: 80grader,  ca 1,5h
Lägg smöret i en kastrull eller annat rostfritt alternativ och in  ugnen.
Efter ca 1,5h tar du ut kastrullen och ta bort det övre lagret som bildats med hjälp av tex. en hålslev.
Häll upp i glasburk utan att ta med bottensatsen. För extra noggrannhet går det bra att sila genom filter 1-3 gånger. 
 
 

Kommentera här: