En liten bit av Italien

Himmelskt gott...
Jag bara säger du måste prova att göra denna fantastiska LCHF- Focaccia!
Nästan som att vara i himmelriket, det är en liten bit av Italien. 
 
 
 

Focaccia är ett Italienskt bröd som kommer från Ligurien och är igentligen vetebaserat matbröd, som kryddas med salt. Kan med fördel även kryddas med rosmarin eller andra kryddor, och påminner om en klassisk pizzadeg. Focacciadeg liknar en pizzadeg i sin struktur och består igentligen av mjöl med gluten och jäst. Brödet är mycket populärt i Italien, speciellt i Ligurien, och det smaksätts med olivolja, havssalt och örter.  Övriga ingredienser kan vara ost, kött eller olika grönsaker. Focacciadegen bakas vanligen ut för hand och gräddas i stenugn.  I Ligurien där focaccian har sitt ursprung äts den oftast på morgonen ihop med morgonkaffet. Focaccia kan även användas som bas för pizza eller som ett tillbehör till andra maträtter. I Ligurien förekommer även söt focaccia. Jag har givetvis ingen gluten i degen då jag anser att det för mig är enbart inflamationsgrundande och jag själv som många jäser upp likt degen göri sig självt med jäst och gluten. Men denna LCHF variant är helt fantastiskt och jag äter gott och mår så mycket bättre på alla plan. 

Jag blev helt såld i går när jag provade på receptet.  

I dag gjorde jag 3-dubbelsats i stor långpanna för att ha till ett speciellt tillfälle framöver då vi får gäster. 

Här kommer ingredienserna till en vanlig sats: 

Ingredienser

    4 st Ägg 
    200 g Färskost naturell
    100 g Smör (smält)
    2 dl Mandelmjöl
    2 msk Fiberhusk 
    1 tsk Salt 
    1 1/2 tsk Bakpulver 
    100 g Fetaost 
    10 st Oliver 
    1 nypa Rosmarin 
    30 g Rödlök 
    1 msk Flingsalt 
    2 msk Olivolja 
Gör så här: 
  1. Börja med att sätta ugnen på 200 grader.
  2. Vispa äggen fluffigt.
  3. Tillsätt färskosten och rör om till en slät smet.
  4. Tillsätt det smälta smöret och rör om igen.
  5. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och blanda ner dem i äggsmeten. Rör om till en slät och fin smet.
  6. Häll upp smeten i en långpanna (ca 15x23cm), det kan vara en fördel att använda bakplåtspapper med.
  7. Peta sedan ner oliver
     
      
  8. tärnad fetaost 

     
  9. och grovt hackad rödlök i smeten.
     
     
     
  10. Strö över rosmarin och flingsalt.
     
     
     
  11. Ringla på olivolja över det hela.
     
     
     
  12. Ställ in mitt i ugnen och grädda i cirka 25 minuter.
           
 
 
Nu kan du avnjuta detta fantastiska bröd med morgonkaffet, te´t eller kanske till lunch med valfritt kött eller fiskalternativ kanske tillsammans med ett gott Italienskt vin eller varför inte alternativet livets dryck, ett glas vatten. MUMS! 
 
 
 
 
 

Kommentera här: