En ny livsstil...

Vilka faktorer ligger egentligen bakom de val vi gör? Hur mycket påverkas vi av andra? 
 
Jag föll dit som nykär!!! 45 år gammal och blixtförälskad i en barndomskamrat. In i träsket med kalorier for jag ännu en gång...
 
Goda middagar med gott vin och gluten som jag inte ätit på så många år. Kropps-kilona steg allt mer och magen kändes plågsamt svullen och under några få år fick jag därtill tre diskbråck. Kroppen talade sitt tydliga språk men signalerna gick ändå inte fram. Jag var ju förblindad och så förälskad och kär.  
 
Man kan inte skylla på allt omkring, alla har vi olika motgångar i livet och det är bara du som kan hjälpa dig själv och inte skylla på omständigheter runt dig. Hårda ord? Ja, men jag känner själv att jag behöver höra det emellanåt. Vi går alla genom livet med olika saker vi har varit med om eller upplever just nu. Vi vrider och vänder och bottnar tillslut i en åsikt, en vilja. 
 
Dina val du gör i dag är resultaten du får i morgon! Så sanna ord och det är bara du själv som kan göra valen, ingen annan än du själv väljer din framtid. 
 
Man måste dock bli fullt medveten om att det är du själv som formar din resa och att det är du som gör det grova jobbet och det är ibland riktigt tufft, men det du gör, gör det bra, då du har bestämt dig.  
 
Lev livet fullt ut... Sätt upp mål och nå din fulla potential.
 
Jag har valt att sedan januari äta sockerfritt och utan mjöl, ris, potatis, gryn och pasta. En ganska ok LCHF metod. 

Har det varit svårt?? Nä! Inte när jag väl hade bestämt mig. 
 
Jag har under dessa få månader gått ner ca 7 kg, fått en mage som inte är uppblåst utan är lugn och trygg, en smärtfriare rygg samt en klarare, piggare skalle.  
Jag känner att jag lättare kan fokusera på det som är viktigt här och nu och jag upplever en kropp som jobbar för mig inte emot mig. Det var ett tag sedan kan jag säga.  
 
Jag längtar till att börja röra mig mer... 
Ta tag i yoga och dans. Livet känns mer spännande och utmanande helt plötsligt. 
 

Jag har läst en hel del böcker om hälsa och hur kosten kan påverka min kropp. 
Sockerfilmen som SVT visade för några veckor sedan talade sitt tydliga språk anser jag.  
 

Jag måste säga att det har gått över förväntan lätt. Maten är otroligt god. Har dock haft lite svårt med att förstå och ställa om hjärnan på, att genom att äta mer fett som tex. smör och kokosfett går jag ner i vikt och inte upp.  
 

Att leva som jag lär... Att genom mitt eget kritisk tänkande och lyssna till andra men absolut lyssna till mitt inre. Jag har ökat min kunskap och kompetens i mitt eget livslånga lärande. Jag har fått insikter som jag kan bära med mig i mitt liv och i perspektiv på och runt i livet. 
 
Jag har satt upp en vision- ett mål- gjort delmål- gjort en handlingsplan där aktiviteter kan ge mig resultat. 
Men jag måste börja i min egen verklighet där jag själv kan identifiera mina egna problem i mitt liv. Jag vet att det är process över tiden och att min metod kommer att utvecklas och förändras under tid.  
 
Jag har bestämt mig och kroppen säger tydligt ja, till en ny livsstil.  Hänger du med?  
 

Kommentarer:

1 iza svenningsson:

Vad gott det såg ut!

Svar: Det är mycket gott som går att äta utan mycket kolhydrater och socker. 👍🏼😃
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: