Malmö, Malmö, min födelsestad...

I slutet på maj, 26 om ni ville veta exakt, tog vi semester några dagar. Målet med resan ner till Malmö var givetvis Görans julklapp… äntligen skulle vi få gå på konsert.  En gigant och legend som vi båda ville se innan han går ur tiden… tyvärr har allt för många av våra gamla barndomsidoler hunnit lämna in de sista åren. 

 

Efter en härlig torsdagsfrukost i godan ro hemma så packade vi hop lite saker och tog min lilla röda bil ner till min födelsestad, Malmö.  Med otrolig lätthet, då det i dagens samhälle finns GPS på telefonen kunde vi styra rätt på vårt boende direkt. Vi checkade in på hotellet som visade sig vara ett magnifikt boende samtidigt som vi också kunde konstatera att Malmö Arena och Emporia låg inom 250 m omkrets. Hur suveränt som helst!

 

Vi hade gått om tid och styrde därför våra steg mot Emporia för att se om någon shopping lockade… vi strosade runt och jag måste säga att jag imponerades av den storslagna designen på denna stora byggnad. Lite mat blev det också, dock ingen direkt shopping…
 
 

Sedan var det dags… Konserten stundade!

 

Utanför arenan såldes grönvita halsdukar, Champions League-hymnen spelas upp som intromusik…  Oooooo så stod han så där på scen, vår stora barndomsidol, en världsartist och en superälskare av fotboll. 

En storslagen scen och fantastisk dekor med påkostade tablåer med otroligt duktiga musiker och denna charmiga legend med sina unga 71 år.

 

Legenden Rod Stewart radade upp sina hits genom karriären.

 

Mannen bakom låtar som "Sailing", "You wear it well" och "Maggie May" stod på scen och vi ville absolut inte missa denna gigant när han nu var i Sverige på turné.

Hans karaktäristiska röst, stil och frisyr har korsat populärmusikens alla genres och gjort honom till en av få artister vars stora framgång sträckt sig över hela fem decennier. Han har blivit invald i Rock & Roll Hall of Fame två gånger (som soloartist och som medlem i The Faces), vunnit de flesta priser man kan vinna och nu även aktuell med ett nytt album.

Jag kan bara säga att vi var lyriska tillsammans med alla andra i vår generation som kommit till denna arena, som snabbt blev fullsatt. Legenden levererade och vi var absolut nöjda när vi efter de två storslagna musikaliska timmarna vandrade i sakta mak de få metrarna tillbaka till hotellet för att begrunda kvällen samt vila upp inför morgondagen.

 

En god hotellfrukost...

Ännu en tur till Emporia och sedan tog vi min lilla röda in till stan där vi dök på min kära goda vän Annika.
 

En härlig lunch han vi ta tillsammans… 

 
Vi han även en tur på stan...
 
Sedan var det dags att styra bilen vidare till min kära bror Ulf som bor här i Malmö stad. 

Tack och hej för några fantastiska semesterdagar…

 

 

Kommentera här: