En stad i förvandling...

 
 

Min stad befinner sig under förvandling… 

 

Ut flyttas nu palmer, bänkar, bord, värmeelement, kuddar, filtar omgivna av staket med skyltar om god mat och dryck. Halmstad förvandlas till sommarstad nr 1.

 
 

 Artiklar från Reseguiden och dess omröstning visade förra året på att 

Halmstad var Sveriges bästa sommarstad 2014

Vår favoritstad i omröstningen är Halmstad, som då kunde titulera sig Årets Sommarstad 2014.

– Det är jättespännade att den omåttligt populära sommarstaden Halmstad slår ut storstäderna, säger Stine Berg, redaktionsansvarig på Reseguiden.se.

 

Halmstad lockar med stränder och pittoresk stadskärna

Att Halmstad knep 1:a plats är inte så konstigt. Halmstad ligger precis vid havet i Halland och har sin absoluta högsäsong under sommaren, mycket tack vare sina fina stränder där Tylösand är den mest kända. Den charmiga lilla storstaden lockar med en pittoresk stadskärna, pulserande uteserveringar, personliga butiker, sköna cykelstråk, populära parker, bra golfbanor och många evenemang sommartid.

 

 
 

Så i år 2015 lanserar sig Halmstad så här:

Välkommen till Halmstad! Årets sommarstad 2014. Vi är en turiststad som kan erbjuda en mängd olika upplevelser. Vad sägs om golfbanor i världsklass, unika matupplevelser och en kustremsa som får stränderna vid Medelhavet att blekna?

  • Golfbanor i världsklass (jodå jag har provat några få… och dessa duger gott.)
  • Unika matupplevelser ( mmmmmm, mat är gott i alla former och från olika kulturer.)
  • Kilometerlånga stränder (Så många som möjligt ska få plats så använd gärna skohorn när du försöker trycka ner dig ute vid stranden på Tylösand. Jag själv åker gärna till Östra stranden där man fortfarande kan känna och andas havsdoft.)

Jag kan bara hålla med… med denna insikt får jag räkna med att Halmstad kommer att minst fördubbla sitt invånarantal under sommarmånaderna.

 
 
 
 

Redan under maj startar Halmstadsommaren med 16 olika arrangemang

 

 

Sommarstart 2015

Ø PGA Halmstad Ladies Open 22-24 maj Haverdals Golfklubb

Ø Laxaleken 22-24 maj Simstadion brottet

Ø Andersbergsfestivalen 23 maj Andersberg

Ø Gumball 3000 25 maj Lilla Torg

Ø HBK – IFK Göteborg 25 maj Örjansvall

Ø Game Masters- the Exhibition 28 maj Halmstad Arena

Ø Företagsrodden 29 maj Kapsylparken

Ø Halmstad Multi Challenge 30 maj Halmstad med omnejd

Ø Försvarsmakten. en del av samhället 30 maj Norre katts park

Ø Ginstloppet 30 maj Vapnö grustäkt

Ø Invigning av Zipper Park 30 maj Torntorget

Ø Offentlig konst 30 maj Halmstads Konsthall

Ø Halmstad pride 30 maj Picasso parken

Ø Halmstadgillet 30 maj Norre Katts park

Ø Rockabilly Night 30 maj Folkparken

Ø EM-kval i volleyboll 31 maj Halmstad Arena

 

Jag satsar på Halmstads första pridefestival och Halmstadgillet…

Jag kommer gå med i pridetåget för Lärarförbundet. För mångfalld, kärlek och allas lika värde.  

 
 Kanske även du hittar något som kan falla dig i smaken?

 

 

Turismen rör vid många olika delar av ekonomin och många olika branscher i det svenska näringslivet givetvis även i Halmstad.

De ekonomiska effekterna av turistiska flöden berör allt från hotell- och restaurangverksamhet, camping, båtliv, till detaljhandelsförsäljning och försäljningen av drivmedel på landets bensinstationer. Så givetvis behövs turisterna…

 

 

I Halmstad hittar du större evenemang och utställningar, festivaler, marknader, konserter, dans-, revy- och teaterföreställningar och alla intressanta unika utställningar. Sommartid lockar After beach, med glad musik, god mat & dryck samt kända artister tusentals människor till Halmstads fantastiska utomhusarenor. Det händer alltid något i Halmstad - året om! 

 

Ja vi befinner oss i Gyllene Tiders hemstad där festligheterna avlöser varandra. Under hela juli spirar feststämningen redan när solen står högt på himlen; after beach på Solgården i Tylösand är minst sagt en klassiker. På Simstadion Brottet ges konserter med havet som kuliss, Hallandsgården bjuder på allsång och på Kafé Rotundans lilla scen i Norre Katts park uppträder både musiker och poeter. Under internationella Gatuteaterfestivalen och Kulturnatten är hela stan en skådeplats. På Halmstads Teater fylls salongen med förväntansfull publik. Programmet är fullspäckat med teater, revy, musik, opera, dans och musikal. På Halmstad Arena gör de större evenemangen inom idrott, show och mässa besök. Mycket nöje!

 

 
 
 

Kanske kan det då bli lite för mycket…

Då får jag väl ta min lilla röda, åka till en liten lund eller ett pittoresk liten håla och gömma mig några dagar och njuta, för att sedan återvända till det pulserande sommarlivet i en liten småstad med många många turister…

 

 

 

 Välkommen till Halmstad du också! 

 

Kommentarer:

1 Bosse Lidén:

Sista bilden är magisk. Extra kul för mig att läsa texten och se bilderna. Visste inte om att Halmstad fick titeln 2014. Förr älskade jag när det hände saker och sökte upp aktiviteterna i storstäderna för att inte Halmstad motsvarade mina förväntningar. Nu gör jag precis tvärtom. Hittar tiderna och platserna där så få människor och bilar som möjligt befinner sig i närheten. Vi läser Ystads turistklocka. Lämnar bilen hemma om vi ska till centrum. Åker iväg tidigt på morgonen och tar frukosten med oss. Far till stranden när de flesta lämnar den. Vilken eremit jag blivit. Ändå känner jag mig inte det minsta tråkig. Dessutom hoppar jag in i flockkostymen ibland och låter den "tarmen" få sitt. Hur ska jag hitta tillbaka till blogginlägget. Sa du att du bor i Halmstad? Ligger det vid ost eller östkusten? Kramar Bobo

Svar: Ta da!!! Lite så är det allt. Härligt att bara få vara... Lugn och ro och massor av återhämtning för inte frid. Skogen eller en plats vid havet är fantastiskt där själen kan finna ro. Marie F kan verkligen sätta ord på detta i sin sång
Ett hus vid havet 🎶🎶🎶🎶
där vill jag bo! 😃 kram
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: