Smarta budgettips till balkongen

I Aftonbladets hemmatidning har det tidigare funnits 40 kreaktiva idéer för din balkong...
http://bloggar.aftonbladet.se/hemmafix/2015/01/40-kreativa-ideer-for-din-balkong/
 
            
 
I tidningen kan jag läsa: Trots snön utanför fönstret så nördar jag just nu loss på Pinterest efter smarta balkongidéer. Både när det gäller möblemang och smarta odlingslösningar. Precis så känns det just nu för mig också. Här sitter jag med ännu en sjukskrivningsvecka och har inte så mycket att göra mer än att vila. Ska dock in med mina lungor till röntgen på torsdag sedan hoppas jag att äntligen på besked så att jag kan få börja jobba på måndag i nästa vecka. 
Inspiration och idéer till balkongen är då ett fantastiskt sätt att få tiden till att gå samtidigt som jag vilar min kropp. 
 
Åtta smarta budgettips för balkongen hittar jag: 
1. Grunda med en fin plastmatta det ger en ombonad känsla. Japp det får det bli!
2. Satsa på fleråriga växter, det blir billigare på lång sikt. Självklart givet för mig...
3. Skapa växtvägg, fyll krukorna med generösa hängande växter. Snyggt!
4. Sy kuddar... Nja vi får se... men våra vita filtar ska med ut på balkongen. 
5. Använd självbevattnare... tja!
6. Fynda på loppis, blocket eller myrorna, måla om det ger en personlig och skön känsla... kanske!
7. Vindskydd,  Japp!
8. Blockljus i glasvaser, så har du vindskyddade ljuslyktor. Perfekt för oss ljustokiga! 
 
Eftersom vår nya balkong är så pass stor som den är får vi plats med vår befintliga möbelgrupp. Dynorna går i rött så jag har tänkt att vår balkong kommer att prydas av en stor härlig röd matta. Kanske inte så lätt att få till men börjar jag söka redan nu hoppas jag kunna finna den till rätt tid. Rusta har röd/vit-randiga plastmattor i olika storlek som ser helt okej ut.
 
 
 
Vi kommer även att ta med oss tre st magnolier som står i krukor och väntar på att bli flyttade. Även en härligt doftande lavendel ska få pryda balkongen. På tork ligger också olika fröer som ska ner i jorden lagom för att sedan kunnas sättas ut i början av maj.  Våra solstolar även dessa i rött kommer att göra sig fint i ett av hörnen på balkongen. Jag kan redan nu känna att det kommer bli fantastiskt att få pynta och få till det precis så som vi vill ha det.... mysigt, mysigt ska det bli, mycket grönt och lummigt. Jag är även på jakt efter hyllor där vi kan låta kryddväxter och annat grönt få ringla sig ut längst med väggen. Ja, jag kan se det framför mig... på den balkongen måste man kunna trivas. Nu är det upp till oss att få till det så... 
 
                    
 

                      Stå ut – snart smälter snön och det blir vår. Kämpa på!

 

Kommentarer:

1 Bosse Lidén:

Det är underbart att planera. Både stort och smått. Lycka till på torsdag. Kram Bobo

Svar: Tack! När jag ändå är inne på röntgen passar jag även på att trycka till tuttarna rejält när jag ändå är i farten. Mammografi, inte inte för nöjes skull som du förstår men jag är inne på den årliga smörjningen och genomgången som man säger om bilar eller?? 😜
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: