Med intåg in i vabruari...

I går var jag upp på lungröntgen, besked får jag väl vänta på kan jag tro. Läkarna har säkert mycket att göra nu när vi kommer in i vabruari. Februari är tydligen den månad då det tas ut mest vab i Sverige, med andra ord, barn är som mest sjuka då. Jag kan tycka att ”mina barn” på förskolan har varit snoriga och hostiga under hela nov, dec och jan också. Det är inte konstigt att jag inte har återhämtat mig utan ständigt åker på det ena efter det andra som sätter sig på min andning. 

Nu när jag ändå var uppe på sjukhuset för att rönta mig passade jag på att ändra min tid till mammografin så att jag även tog det under samma förmiddag. Två flugor på smällen… Jag tycker det är en fantastisk förmån vi har att få bli undersökta så här. 

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor. Risken för bröstcancer ökar med åldern. Men får man diagnos tidigt finns en bra chans att bli frisk. Mammografi är en av de vanligaste röntgenundersökningarna i Sverige. Varje år genomgår 1 miljon personer undersökning med mammografi. Det kan kännas obehagligt och göra ont en kort stund. Medan sjuksköterskan pressar ihop ditt bröst för att bilden ska bli tydligare och stråldosen lägre. 

Från det år du fyller 40 till och med det år du fyller 74 år får du en kallelse hem med 1,5 till 2 års mellanrum. 

Tack för det… 

 

Du får lägga ett bröst i taget mot en skiva. Skivan omvandlar röntgenstrålen till en bild. Sjuksköterskan pressar ditt bröst så mycket det går mot skivan, för att bilderna ska bli så tydliga som möjligt. Men det är det värt!

Jag passade på att smita in på stan en sväng… Längtar så otroligt till våren! 

Köpte med mig färskt härligt te från teboden på Klammerdammsgatan. Frågar ni mig så finns det absolut godaste tet här. Denna gången köpte jag med mig Januariblandning och Lalasalama.

 

Thé är en fantastisk dryck som passar vid alla tillfällen. I butiken har de ett stort sortiment på ca 170 sorter, och de flesta blandar de själva. I utbudet har de svart, grönt, rött & vita théer samt även en del örtthéer.
Några av deras leverantörer är Johan & Nyström, Kahl´s och anrika Sibyllan i Stockholm. Gör gärna ett besök! 

 

Gick vidare på stan och slank in i en av skoaffärerna och hittade ett par härliga vårkängor som hade passat kanon till min nya dress som jag ska ha med till Rom. Lite dyra kan tyckas, måste fundera på detta… men ju mer jag funderar desto mer tycker jag om dem, måste nog ta mig in till stan endera dagen och köpa dessa. 

Väskan hittade jag dock på Ålens passar även denna för en härlig vår/sommardag i Italien. 

 

Samt två fantastisk fynd, underbara toppar (gjorda i Italien) att ha med på resan… 

Nu är jag taggad för att våren ska göra sig sitt inträde.. 

Då kom vintern med snö och kyla. Typiskt! 

 
 Min stackars gubbe tyckte det blev lite kallt att cykla hem... <3 
 
 
 
 

Kommentera här: