Med skräckblandad förtjusning

”Influensan toppar i Halland” och ”Kortaste månaden är den sjukaste” så lyder rubrikerna i tidningarna. Och ännu en gång är jag dunderförkyld. 

 

Tipsen har varit många och nu dök det upp ett nytt om att jag kunde nässkölja. 

Nässkölja är något jag aldrig har hört talas om. Men kan det hjälpa är jag den första att prova något nytt för att slippa mina hemska problem med andning genom näsan. Systemet känns som det är helt bombtätt och bihålorna känns fulla av var och slem. 

Skaffa en stor nässpruta på Apoteket, blanda lite salt i en liter vatten, fyll i lite vatten i sprutan, håll för ena näsborren och spruta in i den andra. Skitäckligt i början men heeeelt suveränt! Jag gör det för mina dåliga slemhinnors skull. Så löd FB-tipsen. 

Spänningen och förväntningarna var maximala när allt var inhandlat och jag barrikaderade mig inne på toaletten över handfatet för att prova denna nya grej, för mig skulle det funka. Med skräckblandad förtjusning klarade jag det. 

Jag måste säga att för att vara första gången gick det suveränt…. jag lyckades göra allt helt perfekt och det kändes skönt även om det inte höll mer än några timmar kanske. 

I dag på morgonen försökte jag igen, inte med samma toppresultat. Jag kanske var för ivrig, det sprutade åt alla håll och det rann i halsen och ja, det var lite av kaos… och resultaten blev inte heller detsamma, redan nu efter en timme är jag helt tät igen. Men jag ger mig inte nu ska jag prova detta morgon och kväll ett tag för att underlätta för mig. 

Förkylningen ska väck… 

Även Kan Jang är åter inhandlad

 

 

 

Kommentarer:

1 Bosse Lidén:

Det är en rolig leksak som jag använt mig av flera hundra gånger. Jag gör det i köket. Du får inte använda kallt vatten. Då är det hemskt. Jag rör om 1-2 tsk salt i vattnet i kastrullen (ca halv liter). Värmer upp det till kroppstemperatur. Känner efter med fingret (rent finger :)). Det får varken bli för varmt eller för kallt. Sedan är det viktigt att du säger aaaaaa samtidigt som du håller för ena näsborren och sprutar in i andra. Då slipper du få ner det i halsen. Det funkar varje gång. Min läkare gav mig tipset. Saltvattensköljning av näsan kan man göra 2-3 gånger om dagen. Sedan finns det en betydligt värre och dyrare variant. Men det är överkurs. :) Kram Bobo

Svar: Jag har provat och gjort det ett antal gånger nu. Rejäl swish så funkar det. Ibland har jag glömt ljudet och då har det ibland runnit bakvägen i munnen, inte så trevligt. Men om jag låter mig öva på detta så småningom så går det väl som att cykla. Man gör det bara, utan att fundera på hur. Det gör nytta märket jag ialla fall. Snart är jag riktigt haj på detta också. 👍 kram, snart är det vår på riktigt. Längtar efter värmen.
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: