Budskap...

I dag har jag tagit en frisk hundpromenad med min syster och hunden Beda... 
 
Bredvid oss cyklade min systerson Måns...
 
Vi strosade längst med banvallen och plötsligt började jag funderade över vad det är som får folk att vilja sätta sina spår på så oväntade ställen... är det för att få uppmärksamhet, är det möjligtvis ett viktigt budskap, är det att få bekräftat ett uttryck ...  
Graffiti, text ibland med samband med bilder som i konstnärligt syfte uppförts på ytor i det offentliga rummet av privatpersoner. Vad vill dessa säga, vad är budskapet? Budskap – att få andra att känna för och förstå olika värden...
 
Till och med cykelhjälmen har ett budskap att sända ut... 
 
Kanske vill vi människor befästa vissa budskap... så som budskapet kärleken övervinner allt.
Vissa budskap kan spolas bort av väder och vind...
 
Jag själv har också satt spår på min kropp i form av en tatuering, som ett dolt önske budskap i form av en vit galder från Island...
 
 
Galder betyder magisk sång eller magiska runor. Denna galder har jag även som ett smycke att bära runt halsen och är en isländsk vitgalder från 1100-talet, en s.k. önskegalder, vilket innebär att bäraren skall få sina önskningar uppfyllda. Att galdern är en vitgalder innebär att den är god, d.v.s. att den endast är till för goda önskningar, ristas helst i blod för att få starkare kraft. Galdern användes under fornnordisk tid för att förstärka det man önskade. Ville man ha god jaktlycka såg galdern ut på ett sätt. Ville man ha tur i krig såg den helt annorlunda ut. Det var viktigt att man ritade galdern rätt, så önskningen blev uppfylld.
 
Vad tror ni min högsta önskan är? 

Kommentera här: