Panik och nostalgi...

Ännu en gång har jag drabbats av mycket svår allergi i så stor mängd att jag fick ta mig akut till läkaren. Med dundrande huvudvärk och en ofantlig  svår värk över bihålorna och ljuskänslig, var jag överrygad om att jag drabbats av bihåleinflammation eller kanske mycket värre en liten stroke (tia) eller möjligen en hjärnhinneinflammation.

Men icke sa nicke… den unga charmiga läkaren övertygade mig att jag inte alls hade varken något virus eller bakterie utan en riktigt ordentlig inflammation i bihålorna av pollen. Jag hade även fått astma i form av ofta ihållande rethosta, svårt att andas och pipande ljud i bröstet, trötthet, och huvudvärk.

Besvären blir tydligen värre när man anstränger sig. Jo jag tackar!!! Orkar knappt röra mig… och vi som precis firat in Förskolansdag på jobbet...  Jag hade i och för sig inte sprungit Klackrupsruset utan varit med och coachat barnen runt längst gårdens olika stationer som i och för sig inte var så dramatiskt tunga för de små liven. De har ännu inte kommit in i de stadium där man ger allt eller inget… som skolelever på högstadiet eller gymnasiet gör. 

Tja, vad säger man….  Snart 50 år och drabbas för första året av denna skit.  Ofta avtar allergisymptomen med åldern står det överallt. När man har kommit upp i medelåldern brukar man inte längre ha några stora besvär av pollenallergi. Så antagligen har min kropp inte kommit upp i denna magiska medelålder eller ?? Hi hi  ;D  Ja ja det finns alltid undantag... 

Kan du tänka dig, bara i ett björkhänge finns cirka fem miljoner pollenkorn. Kul och veta eller? Hmmmm 

Så nu sitter jag alltså här hemma med påsen full av apotekets alla tänkbara medikament just för denna åkomma.. 

Pollensäsongen

Som pollenallergiker är det viktigt att komma ihåg att pollensäsongen kan variera kraftigt från år till år, beroende på hur kraftig vintern varit, vilket i sin tur påverkar vårens tidiga eller sena blomning. Dessutom är pollenhalten påverkad av väderklimatet. Förekomsten av pollen är lägre under dagar med regn och kyla men kan öka dramatiskt vid blåsiga uppehållsdagar. Man behöver därför vara varsam och hålla uppsikt på pollen- och väderrapporter.

Pollensäsongen i Sverige delas huvudsakligen in i tre perioder:

Våren, (mest i april och maj) lövträden blommar. Framförallt björkpollen ger besvär, men även al, hassel, alm, bok och ek.

Sommaren, olika slags gräspollen blommar

Sensommaren och hösten, gråbopollen blommar

 
Tips – hur undviker man pollen
  •          Vädra hemmet på morgonen eller kvällen då pollenhalterna är som lägst
  •          Tvätta håret på kvällen så slipper du pollen på kudden
  •          Sänk temperaturen inomhus under natten
  •          Sov inte med öppet fönster
  •          Ta inte in växter med pollen inomhus
  •          Undvik att träna utomhus när pollenhalterna är höga
  •          Häng inte ut kläder och täcken
  •          Undvika kontakt med husdjur som varit ute och fått pollen i pälsen
  •          Städa ofta
  •          Våttorka hellre än dammsug
  •          Se till att inte ha mjuka eller heltäckande mattor i hemmet
  •          Klipp gräset innan det går i blom
  •          Lek inte på en nyklippt gräsmatta
  •          Följa pollenprognoserna för att vara förberedd på höga pollenhalter i luften
Jag hoppas ändå på att kvällen kan få gå i nostalgins tecken… vad sägs om Svart Kaffe, Farväl till Katalonien, Skuggor i skymningen, ”Höst (till Eva, så länge jag kan gå)”, Solregn, I hemlighet, Vykort vykort, ja jag kan hålla på ett tag här… Kajskjulet i Halmstad har spelning med Dan Hylander i kväll. Så Göran och jag hade planer på att ta våra cyklar ner till hamnen i stan med biljetterna på fickan. Hoppas bara att allergitabletterna har gjort sitt så att jag kan stå där längst fram precis som i slutet på 70- början av 80- talet och låta Dan uppfylla hela min själ.
 
Kanske det även kan bli en och annan golfswing med klubborna i helgen  ;D men då vill det till att apotekets botemedel och läkarens recept gör sitt. 

Kommentera här: