Enkla knep vid fotografering...

I dag kom det små enkla knep från fotograf Tobias Fischer på hur man kan tänka när man ska ta ett foto eller bild…

Eftersom jag är amatörfotograf och fotograferar huvudsakligen med min Iphone blev jag mycket intresserad av hur enkla tips kan hjälpa mig. Jag hade ingen aning om hur man ska tänka, men när jag nu läser, så förstår jag att ja just så måste det ju vara för att det ska bli skillnad på ett foto och det där bilden man fastnar för, en bild som säger så mycket mer… den som ger uttryck för det där extra.

Här kan du få ta del av mina första bilder då jag inte visste om dessa knep med mina egna försök tycker jag nog att jag lyckats riktigt bra ändå...

#sött

 
Jag försökte själv först att ta på min egen mun och förstod rätt snart att det liknade allt mer annat än sött, ha ha ha. Tur att man har en dotter som ställer upp ibland när det ska experimenteras...
 

#skor

 

Min idée kom direkt till mig med mina grova skor, hade dock lite svårt att hitta fokus, ville gärna att fågelholken skulle vara den som låg i centrum.

 

#brevlåda

Även här hade jag svårt med skärpan... och vad vill jag förmedla med bilden. Sliten och dan, står ute i ur och skur...
 

#himmel

 
Bilden var tänkt att bli en vy över havet... men innan fotot skulle tas skulle vi gå klara vår golfrunda... typiskt på 9:onde hålet stod regnet som spö i backen... här gällde det att tänka om helt...   Här syns tydligt att mitt förmedlande av regnet inte alls syns.. det kunde förstärkts i ett bildbehandlingsprogram. 
 

#droppar

 
Jag slutar sent... det regnar ute... borde varit mycket enkelt att få tag på bilder med droppar...men tyvärr när jag kom hem från jobbet var det kolsvart ute... här fick det fejkas droppar på mina kära orkideer, det var ej lätt utan pipett. 
 
 
#Ord på A   :Aja baja Alfons Åberg
hmmm hur tänkte jag här... nu i efterhand hade jag gärna valt ordet aftonbön för att få till något spännande.
Barn, barn och barn har jag runt mig hela dagarna det sätter sina tydliga spår...
 
 

#färg    Jag vill måla hela världen lilla mamma...

 På jobbet finns färg i alla former...
 

#ljus

 
ljus, ljus, ljus och i bakgrund en sjungande ängel från Christina Schollins änglabutiken i Stockholm...
 
 

#klockan 10

Var så säker på att de flesta andra som gett sig på detta tema skulle fotografera just klockor och armbandsur ville därför tänka lite utanför boxen, hittade denna artikeln i tidningen just då klockan blev tio. Så då var saken klar... annars hade det blivit en snedvinklad bild på köksklockan. 
 

Tobias Fischer menar att det finns ett gammalt uttryck som är ungefär: ”Om din bild inte är bra så har du inte gått tillräckligt nära” och det är sant på många sätt. Men det finns tillfällen då det kan vara läge och backa också. Däremot blir det garanterat trist om man alltid tar bilder på två-tre meters avstånd från motivet. Variera dig … så blir dina bilder bättre.

Detta visste inte jag när jag tog den här bilden, men för att få liten annan tusch än vad jag först tänkt försökte jag utmana mig själv då jag tog den här bilden igår… Kändes riktigt kul då jag tyckte att bilden blev helt ok. Och nu efter att jag läst Tobias tips blev jag ännu mer nöjd att jag vågat utmana mig själv utan att förstå hur enkelt det kunde bli genom att gå lite närmre.

Bild 12:  #vardag

Här ville jag ville förmedla just känslan av vardag. 

När jag väljer vinkel, perspektiv är det bra att ställa sig frågan: ”Hur gör jag det här motivet intressant?”. Försöka att hitta något som får dig att tycka om det du fotograferar. Försök att vara lite finurlig. Ha som mål att se något som ingen annan har sett.

Nog för att många har sett det här plagget många tusen gånger, men kanske inte på just på detta viset, hi hi!

Tipset på att man skulle titta på sin bakgrund och se att inget skulle störa det man vill fotografera tänkte jag lite extra på. Jag kan nu förstå att med rätt bakgrund kan jag förstärka känslan som jag försöker förmedla.

Bild 13:  #vitt

Dagen började tidigt, redan klockan 05 när jag stod och fixade till mig på toaletten inför arbetet.. tankarna på fotograferingen slog mig och jag tog det första vita jag såg och som skulle snart tas på...  kontrasterna av det mörka och ljusa blev tydligt...

 

För dig som är intresserad kommer här Tobias enkla tips om du vill utveckla ditt fotograferande:

http://tobiasfischer.se/2014/01/12/fem-enkla-tips-till-battre-bilder/

Det känns kul att utmanas och jag förtsätter ännu ett tag med min Iphone i högsta hugg... kanske kan önska mig en systemkamera i födelsedagspresent... jag vet nämligen någon som fyller jämt i år... huga! vad tiden går...

 

 

 

Kommentarer:

1 Bosse Lidén:

Tack för tips! Väldigt intressant inlägg om något jag gillar och önskade att jag kunde mer om. Samma dröm. Jag vill också ha en systemkamera i födelsedagspresent. Kram Bobo

Svar: Visst är det roligt Bobo! experimentera lite och "finna det där" som gör att man blir gripen av bilden. Nu är jag på jakt igen... nästa tema är reflektion... hmmm lite lurigt! kram Ingela
Ingela Harrysson Nilsson

2 Bosse Lidén:

Samtidigt är det fullt av möjligheter om du tänker djupt. Jag är säker på att du kommer på något smart. Kram

Svar: Tack Bobo! Med dina ord fick jag till både en reflektion och en reflektion 😜👍 tack!
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: