Något att se fram emot...

Jag är inne i en mycket intensiv period känner jag. Det händer mycket runt mig… tyvärr är inte alla händelser så roliga… jag har många kära som kämpar med olika sorters sjukdomar just nu… Några är riktigt, riktigt dåliga…

I torsdags föll en av mina kollegor ner i en hjärnblödning. Efter flera operationer under dygnet ligger hon nu i Lund och vi väntar på besked… ett kritiskt läge. Mina tankar är med familjen.

Nu behöver jag lite roligheter att se fram emot….

Jag fick en förfrågan från kärnhuset i början på veckan om jag kunde tänka mig att vara med på Torg IT och där hålla i ett av seminarierna. Inspirerande och utmanande känner jag spontant… Så, ja! Jag kunde inte annat än att tackat ja. Jag ska under seminariet prata om hur vi tillsammans med barnen på förskolan dokumentera på ett pedagogiskt sätt t.ex. med hjälp av lär-plattan, genom pic collage, film eller Photo story för att sedan lägga upp på vår förskole-blogg.  Bloggen har vi för att visa på vad vi gör på förskolan. Barnens delaktighet samt föräldrasamverkan är mycket viktig hos oss.

Samma kväll ska jag sedan på en populär bok-kvällen på Akademibokhandeln där Ulrika pratar och berättar om böcker i ca. 1 timme. Vi bjuds på lite gott att äta och att dricka. Efteråt har vi möjlighet att mingla i butiken och kanske handla en bra bok med lite rabatt.

I veckan fick jag även en förfrågan från chefen. Lärarförbundet ska göra en film om förskolechefens och förskollärarens roll, och förutsättningar för att genomföra planering och bedriva utvecklingsarbete. Jag har alltså blivit tillfrågad av min chef om att delta tillsammans med honom, och det känns ju mycket hedrande. Filmen är tänkt att vår fackförening kommer att använda på medlemsmöten runt om i landet. Spännande!, att se vad det blir av det.
Min kära sambos femtio årsdag närmar sig med stormsteg. Och jisses vad roligt det är att ordna och klura på fantasifulla presenter… och jag tror faktiskt de kommer falla Göran i smaken. Kanske även jag kan ha lite fördel av dessa klurigheter… Göran själv vill helst gärna bara hoppa över dagen och firandet… Han är inte mycket för det där med att vara i blickfånget… jag tror dock att hans femtioårskris börjar göra sig påmind. Smörgåstårtorna är dock beställda, vinet inköpt så det ska nog gå galant. Han är ju inte ensam om dagen utan han har sin kära tvillingsyster som ska firas samma dag. 
I början av mars ska jag ta tåget upp till Stockholm för att vara med på Rosa fettisdagen. Här samlas 150 kvinnor som är mitt i livet till en trevlig kväll med varma människor, glada skratt, djupa tankar, högtflugna ...drömmar och skön underhållning. Vi betalar en slant för vårt deltagande och intäkterna går oavkortat till insamlingen ”Rosa fettisdag” ™ hos Cancerfonden. Var med och stötta du också...

Min kära lillasyster Birgitta har blivit tillfrågad om hon kan hålla ett tal om hur det är att få besked, leva med cancer, bli friskförklarad m.m. Det kan bli riktigt känsligt känner jag…  
Får väl ta med mig näsdukar i fickan.  Jag har jagat rosa kläder till kvällen, nu är det fixat annars hade denna kanske varit något? Syrran kanske...

Samma vecka tar jag flyget upp till Kiruna och min älskade son. Nu ska han få besök från sin mamma som lite själviskt tar jag chansen att kanske få se Ishotellet, Esrange Space Center (Institutet för rymdfysik) och kanske ett och annat norrsken. Att jag får trängas i ett litet studentrum är dock ett litet bekymmer frågan är om jag har tillräckligt med varma kläder.
Senare under mars ska jag också få lite mys och mingel i en härlig butik i stan, Judith by Magnusson. I butiken har vi möjlighet att i lugn och ro prova kläder samtidigt som vi bjuds på ostbricka och dryck. Allt ordnat av våra goa Hälsoinspiratörer på Nygårds VO. Du hittar den rosa fräcka jackan i butiken...

På min priolista har jag skrivit att bra konserter eller bio ska prioriteras. Att hitta något spännande att se fram emot är aldrig fel. Därför har nöjessidorna legat uppe de senaste dagarna… Att få läsa och fundera och klura på hur vi ska få till lite roligheter är aldrig fel. Jag och Göran har suttit med almanackan i dag och letat ut och bokat in semesterveckorna för året. Härligt att ha saker som vi ser framemot tillsammans.   

Vad ser du fram emot?  

 

 

 

Kommentera här: