Jag måste ta ställning…

Jag måste ta ställning…

För allas rätt i samhället, det är min uppgift som medborgare. Mångfald berikar!!!

Jag blir upprörd och beklämnd av FB-inlägg och kommentarer där människor kommenterar och kränker andra människor. Då kanske du säger att alla människor har rätt till sin åsikt. Ok! Men har vi rätt att ha en åsikt om vi inte är tillräckligt kunniga och insatta i ämnet.

Den farligaste av våra fördommar… -är tron att vi inte har några.

I går var jag på en föreläsning med Claes Schmidt / Sara Lund (transvestit) - välkommen till min sida av livet!
En föreläsnig som allvarligt kunde skada mina fördommar och ja, det gjorde den verkligen. Han kunde verkligen sätta våra värderingar och vår normalitet på sin spets.

              
 

Min reaktion på andra handlar inte om  ”dem” utan den handlar faktiskt om ”mig” själv.
Om hur jag förhåller mig till mina åsikter.

Ett klassiskt buddistiskt uttryck: Den högsta formen av intellgens… är att kunna reflektera över sig själv och andra  -utan att döma!

 

                     
 

 

Det hör till saken att i Halmstad ska vi nu ta emot 189 st nya flyktingar och det på Olivers sportsbar & Fina Laxen där du kanske hade tänkt ta dig din fredagsöl. Hela 9000 flyktingar till Svea rike. Då går Svensson i taket och har stora åsikter om allt och alla. Varför inte engagera sig politiskt säger jag då. Sätt dig in i situationer där du kan vara med och påverka när du har rätt information.

 

Jag anser att mångfald berikar. Varje människas rätt att vara olik så länge man inte skadar någon annan.

Vi är alla människor unika på sitt sätt, men ändå så lika som vi sjunger på förskolan med barnen.  Du är du och jag är jag, tillsammans har vi det bra… 

Jag älskar att vi äntligen kan göra våra röster hörda på ett ödmjukt och bra sätt tex. så som Team Rickard som sjunger för liv, lust och kärlek i Körslaget på TV4!

Allas rätt till kärlek och medmänsklighet.   

                                        
 

Jag anser mig inte ha mer rätt att tycka än någon annan utan det jag menar är att vi alla ska ha lika värde ovavsätt om du är  ung, gammal, man, kvinna, barn, sexuell läggning, etnicitet, religion, synligt handikapp, dolda handikapp osv.  Detta är ett viktigt värdegrundsarbete för mig i förskolan. 

                

 

 

Kommentarer:

1 Mostrid:

Du borde bli politiker INGELA. Heja dig!!

Kommentera här: