nyekiperad...

Nyekiperad tog jag så min första tur på cykel iklädd hjälm. Jag förstår inte varför det har tagit så lång tid att komma över spärren. Känslan har ändå funnits där av någon konstig anledning… skälen kan ju vara många… rädd om frissan… ha, ha, ha… är man då mer rädd om utsidan än insidan kan man ju undra? Töntigt …. Ja, är man så töntig att man inte kan känna sig riktigt cool att få på sig riktig sportutrustning? Åldern och mognaden kanske hör till…

Många hjälmar är i dag riktigt bekväma, lätta att ställa in och väger nästan ingenting. Valet av hjälm kan tyckas svårt, då det finns så mycket att välja på….

Jag fick tag på en sportig hjälm med lyse bak …kanon i höst och vintermörkret, dessutom tog jag en ljus hjälm som måste synas extra bra i trafiken.  Hjälmen vann Råd & röns test av hjälmar förra året. Utmärkt passform och god ventilation.

 

Jag köpte också ett tunt pannband i microfleece som håller både panna och öron varma perfekt att ha under hjälmen.
Att cykla är för mig har blivit lite av vardagsmotion när den är som bäst. Jag bor i Halmstad, som under åren har blivit en riktig cykelstad. Jag bor ca 6 km från centrala stan och kan lätt cykla dit jag ska, vilket är en enorm frihetskänsla. Oftast cyklar jag till och från arbetet varje dag.

Med rätt kläder, det vill säga ett bra regnställ, är inte heller vädret något problem. Det problem jag tidigare upplevt var svårigheten att få med mig allt jag vill ha med mig på cykelturen.

Det har jag dock inga problem med längre då jag för i våras köpte denna härliga cykelväska på cykelliv.se.

 

Det finns massor med härliga, snygga och inte minst praktiska väskor att packa i och hänga fast på cykeln. De fiffiga med dessa väskor, förutom att de är snygga och tål både regn och rusk är att de både går att haka fast på pakethållaren med de smidiga plastkrokarna och även fungera lika bra att hålla i handen eller bära över axeln när inte cykeln är med.

På bilden ser du hur hakarna sitter på väskans sida. När du inte cyklar fäller du ner tyglappen och döljer dem på ett smidigt sätt.

Väskorna finns i ett stort antal modeller, från praktiska cykelkorgar för allt från cykelturen till affären till utflykten med hunden. Dessutom finns snygga och klassiska modeller som passar för jobbet där dator lätt går ner eller snygga och moderna modeller som passar vid alla tillfällen.  Kanske skaffar du dig också en cykelväska…

I morgonkväll ska jag så på informationen och få de bästa råden om att vara vintercyklist dessutom får jag presentkort på dubbdäck, lyse och reflexväst… Snacka om att bli väl förberedd för vintern.  

Kommentera här: