"Musik är bättre för hälsan än idrott"

Nu äntligen har det forskats på det som jag redan misstänkte: Musik stimulerar hela hjärnan, visar forskningen.
Musik är hjärnans bästa vän - den öppnar upp igenslammade nervbanor och gör dig beredd att ta emot andra utmaningar. Det säger vetenskapsjournalisten och musikredaktören Minna Lindgren.

 - Under de senaste 15-20 åren har man i Jyväskylä och Helsingfors undersökt vad som händer i hjärnan då man spelar eller sjunger. Därifrån kan man allvarligt säga att musik är mycket mera hälsosam än idrott, säger hon.

Hjärnan är uppdelad i olika delar som sköter om olika saker: språk, känslor och så vidare. Men musiken, den aktiverar hela hjärnan.

- Forskarna vet inte varför, men de har kunnat påvisa det, tack vare modern teknologi.Musiken är något av en universalmedicin

Jag tycker som forskarna, mer musik i skolan och förskolan!

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/01/musik-ar-battre-halsan-idrott

Tidigare har även forskare visat på att körsång kan ge bättre hälsa.

Studier visar på att körsång ”tvingar” fram en lugn och regelbunden andning, vilket ger en dramatisk effekt på hjärtat med gynnsamma hälsoeffekter som följd.

- Det har en effekt på den så kallade hjärtvariabiliteten. Dålig hjärtvariabilitet kan leda till att man får cirkulationsproblem och problem med hjärtat, säger Björn Vickhoff, forskare vid Sahlgrenska akademin.

Svenska forskare har kommit fram till att körsång kan göra under för din hälsa. Det kan vara lika bra som ett yoga-pass.

Jag mår väldigt bra av att sjunga i kör. När jag var bosatt uppe i Nossebro (Västra Götaland) var jag med i en underbar damkör i tjugo års tid. Man blir upprymd och lär sig att kontrollera sin andning, så självklart påverkar det oss människors hälsa positivt. Dessutom stärker körsång gemenskapen. Vi hade en fantastisk sammanhållning i kören. Vi stöttade varandra i både med-och motgång i livets olika skeenden.

Treklövern har varit mitt stora stöd både på mitt bröllop, dop, skilsmässa, på begravning och allt där emellan... Sången och glädjen tillsammans gör att man blir som en stor familj. Vid flertalet gånger har vi i kören åkt upp till Stockholm för att tillsammans vara med och sjunga i "Toner för miljoner kören" eller Stockholm gospelfestival. Vilken upplevelse att få vara med och sjunga med tusentals körsångare.

 I skolan när jag arbetade som lärare höll jag också i musiklektionerna för låg och mellanstadieeleverna. Vi sjöng av hjärtats lust och jag fick då smeknamnet "rockfröken". 

Nu sjunger jag inte längre i kör men jag älskar att sjunga med barnen på förskolan och det gör jag gärna varje dag. Jag känner att jag mår bra av det... och jag ser på barnen att de gör detsamma.

Forskare har undersökt hur musiken påverkar vår hälsa och upptäckt att körsång har lugnande effekter på hjärtat. Kördeltagarna synkar nämligen sina hjärtslag och sin puls, hjärtslagsfrekvensen blir i sin tur jämnare vilket minskar risken för hjärtsjukdomar. Studien visar även att långa sångfraser har samma effekter som andningsövningar i yoga.

Förutom körsångens positiva effekter på hjärtat fann forskarna också att körsång är bra för lungorna och humöret eftersom deltagarna har roligt.

Forskarna vill nu undersöka hur körsång kan stärka grupparbeten i skolor. Det finns nämligen studier som visar att synkroniserade aktiviteter kan leda till så kallade ”joint action” effekter - delad uppmärksamhet, delat mål och delat perspektiv. Kort sagt, ett bättre samarbetsklimat.

Forskargruppen BodyScore (Kroppens Partitur) kartlägger nu också hur musik påverkar kroppsliga reaktioner, för att kunna använda den här kunskapen inom medicinen. Syftet är att hitta nya former där musik kan användas inom till exempel rehabilitering och friskvård.

Jag säger bara: SJUNG AV HJÄRTANS LUST!!! det gör jag... 

Kommentera här: