24 nov... en månad kvar till jul!

I dag har jag i lugn och rogivande lunk bakat en omgång med 4 st julbröd. En självklarhet på vårt bord till jul, något som absolut inte går att hoppa över... lika självklart på bordet som julskinkan eller köttbullarna.

Tankarna går till mina bardomsjular. När mamma stod i köket och bakade lussebullar, pepparkakor, mormors havrekex och givetvis jullimpor. Det var något visst med att uppehålla sig i köket när min egen mamma var i gång. Lukten, samtalen och atmosfären var underbar. Jag har alltid varit med och bakat och det har jag haft stor hjälp av när jag själv som 18 åring flyttade hemifrån. Jag har alltid varit rätt huslig av mig så det kändes aldrig konstigt att fortsätta baka och laga mat när jag själv bildade eget hushåll.  Och när mina egna barn var små… så har det varit just i köket, som var den del av hemmet där alla har trivdes. 

Så i dag har jag tagit fram bakmaskinen och bakat…

Zebastian yngste sonen skickade ett sms i veckan och ville ha receptet på mormors goda julbröd, så här kommer det Zebbe, håll till godo:

Julbröd:

1 liter vatten

1 tsk salt

3 ägg

3 pak jäst

1 pak farinsocker

2 kg rågsikt

Låt jäsa 1 timma

Ugn 175 gr i ca 20-30 min.

 Carolina vill gärna ha brödet lite döbakt, då är det som bäst säger hon…  

Brödet är även fantastiskt att ha till doppet på julafton… prova gärna själv!

Carolina jag provsmakade... oj vad gott, men inte döbakat. ;D
 
 
 

Kommentarer:

1 Carolina :

Haha jag ska baka brödet till helgen :) fast jag kommer helt klart göra det döbakat!!

Svar: Låt det åtminstone få tjugo minuter. <3
Ingela Harrysson Nilsson

2 Bosse Lidén:

Det ser smaskigt ut. Jag tycker det är mysigt att både föra vidare barndomsjultraditioner och införa helt nya. Undra hur det kommer att bli i nästa generation? Har du skrivit en lång önskelista till Tomten? Det är hög tid för det. Om du nu har varit tillräckligt snäll. ;) Kram

Svar: Jag hoppas att traditionerna håller i sig... eftersom barnen frågar efter gamla recept m.m. så finns det hopp både på nya och gamla traditioner. Och önskelista... hmmm svårt.... Snälla barn har man ju ständigt önskat sig förr, men nu vet jag inte längre... och så vill det ju till att man har varit snäll som sagt... hi hi, kanske kan blinka lite fint mot Göran ;D
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: