1 advent...

Advent kommer av latinets adventus (Domini) som betyder (Herrens) ankomst och är den inledande perioden i det västerländska kyrkoåret.

Nuförtiden lyser adventsstjärnor i nästan varje fönster under adventsperioden i december. Denna sed är dock inte gammal; någon gång under 1880-talet hängdes den första adventsstjärnan upp i Tyskland. Stjärnan symboliserar Betlehems stjärna, den stjärna som visade vägen för de österländska stjärntydarna (de tre vise männen) till det nyfödda barnet Jesus, i ett stalls krubba. I dag används stjärnorna för att sprida julstämning och längtan till julen.

På norra halvklotet är det årets mörkaste tid och många hem rymmer under den här tiden en adventsljusstake med fyra ljus, där ett ljus tänds för varje söndag i advent som passerats.
En annan nedräkning, populär bland barn, är adventskalendern. Advent blandas i dessa sammanhang ofta ihop med tiden 1–24 december. Årets julkalender på tv´n handlar om stenåldersfamiljen Hedenhös. Och ibland kan man faktiskt känna sig en aning stenåldrig när det gäller olika saker…
 

I dag är det den 1 december Halmstads centrum skulle då lysas upp av en ljusfest som sträcker sig från Hallands konstmuseum till Picassoparken. Längs stråket av ljusinstallationer kan halmstadborna möta smakprov ur kommande års kulturutbud.  

 

– Det kommer att bli en magisk afton stod det i alla tidningar och på nätet

Ljusspår - Hallands konstmuseum

Ljusträd visar vägen till Hallands Konstmuseum och i entrétrappan kan du själv skapa ett spännande ljusspår av din egen skugga.   

 
Glöd- Norre Katts Park

Knutpunkten för Halmstads Ljusfest. Vid glödbädden blir du omsluten av vibrerande varmt glödljus Här kunde man köpa en varm korv och bidra till lampor för skolbarn i Afrika om man ville. Det ville inte vi…

 Övergångställe – Norre port

Här skulle man bjudas på ett häftigt potpurri av ljus-och ljudupplevelser. Fönstren skiftar färg i rött och grönt och skapar ett övergångsställe.

Lax - Gamletullsbron

På bron får du uppleva ett solostycke framfört av Hallands orange landskapsfisk. Ljud du aldrig trodde fanns, bubblar upp från Nissans vattenyta.

Om det var dessa som var Hallands orange landskapsfisk vet vi inte men otroligt mycket konstiga ljud kom det från dessa dansare. Och det kändes som vi hade hamnat mitt i gatukontorets arbetslag som möjligtvis hade matrast och dansade loss. Inget vi förstod oss på…

Kvinnohuvud - Picassoparken

Picassos verk ”Kvinnohuvud”, Halmstads främsta konst- och kulturansikte, färgas inspirerat av Picassos färgperoder i rosa och blå.

Ett annat belyst offentligt konstverk

Tjusigast i kväll var nog belysningen i alla Halmstadbornas fönster. 
 
Jag måste ändå säga att besvikelsen var stor… nu när Halmstad satsar på en ljusfest, varför inte göra det ordentligt. Nog borde väl de kunnat ljussätta vattnet och husfasader på ett mer uttrycksfullt sätt. Halmstad borde lärt sig av Alingsås som har haft detta ljusspel i många år. Kanske hade vi förstora förväntningar då vi har bra erfarenheter från lyckade ljusfestivaler både i Alingsås och lilla Grästorp. Halmstad spretade otroligt, hade ingen röd tråd, inget tema och låg för utspritt, man utnyttjade inte naturen och vattnet. Vädret var dock bra men tyvärr kändes det gott att få sätta sig i bilen för att åka hem och att ta en kopp te framför tv´n.  

Görans sista ord när vi åkte därifrån var – Katastrof, och jag kan bara hålla med.  
Dessutom fick även Göran hundbajs under skon. Ha ha!

Kommentarer:

1 Rose-Marie:

Tack Ingela för denna ljusfestrapport. Så vackert o kul att Halmstad börjat med detta. Picassos kvinnohuvud var så läckert med Missionskyrkans vackra portal i bakgrunden. Om detta fortsätter år efter år blir det säkert oxå bättre o bättre. Så har det ju varit i Alingsås som jag sett några ggr.
Fick nästan hemlängtan när jag såg dina bilder.

Svar: Tack R-M! Visst är Halmstad fin. Jo, jag tror också att det kan bli bättre och bättre med åren. Kanske är det Birgittas dotter Carina som har tagit med sig sina tankar från Alingsås och försökt sprida detta vidare. Kanske hade det varit bättre och lägga ljusfesten i november, då hade den inte fått konkurrens från alla adventsljus i fönstren och i alla träd. Hade önskat att vår vackra stad hade fått ses i ett magiskt ljus utan påverkan av julljusen. Men kanske det blir bättre till nästa år... bara att vänta och se.
Ingela Harrysson Nilsson

2 Bosse Lidén:

Jag var nöjd ändå så här på avstånd och tyckte också att bilden med Picasso och min mammas gamla arbetsplats i bakgrunden var extra fin. Tänk att Grästorp knäpper Hst på fingrarna. Fick Göran följa med in? Tur det inte var självlysande.Det under skorna. Hoppas det blir något som de fortsätter med och då på sikt utvecklar.

Svar: Tack Bobo!Tog en ny sväng i vår fina ljusupplysta stad... kan konstatera att idag, utan allt folk som trängs för julskyltning, var det betydligt trevligare och finare... ljuset kom mer till sin rätt. Jag har lagt ut ytterligare bilder, nytagna på facebook om du vågar dig in där... eller är det våga vägra FB.. kram
Ingela Harrysson Nilsson

3 Bosse Lidén:

Det blir lätt att man jämför med sådant man sett förut. Var det då mycket bättre på de andra ställena får inte det nya någon chans. Det är klart att de borde utnyttja vattnet mer som du skrev. Annars är det väl "Så mycket bättre" på Gotland. ;)

Den går jag inte på tjejen. :)Jag ser via Telia mejl att de försöker lura mig. Locka mig med diamanter och allt vad det var. Nu du med fina bilder.
Min karaktär är stenhård. Den första januari ska jag möjligtvis glänta på FB. Jag har till och med paus på bloggen denna veckan med tanke på julkampanjen. Jag har sytt upp en jättesnygg reflexväst med en bild på "Mina fotsteg i ditt hjärta" som jag tänkte att du skulle ha på dig när du cyklar. Hoppas att TV följer upp dig fler gånger. :D

Kommentera här: