Tänker tillbaka på 2016

När jag tänker tillbaka på 2016 måste jag ändå uttrycka mig som så att jag har alltid sett att livet går ut på kunskap och att lära mig saker och det kan man ju göra på många olika plan.

2016 var för mig en lära och kunskap om och i min egen kropp. 

Jag har under hela mitt vuxna liv varit av en jojobantare, där jag letat lightprodukter och nyckelhålmärkning i kosten för att undvika så mycket fett så mycket och långt det bara går. Jag har dessutom haft ständig värk i min mage, min rygg och i leder som har påverkat mig och min kropp ytterligare.

Men första dagarna i januari 2016 gjorde jag en hel omkastning med allt vad jag trott på…

Jag har under året endast ätit lågkalorikost och äntligen funnit min livsstil.
Att äta god mat samtidigt som jag alltid varit mätt har gjort det väldigt lätt och enkelt. Dessutom att se kilona sakta fly sin kos har varit en välsignelse.

Min IBS mage med värk har helt lämnat mig, min astma och allergier är nästan som bortblåsta och jag är helt smärtfri i leder och i min rygg.

Genom att utesluta och avstå från många kolhydrater så som gluten, ris, pasta och potatis har min kropp funnit vila och styrka.

Jag har varit noga med att ta extra magnesium, D-vitaminer samt omega 3 under året och det kanske påverkat mitt välmående och min hälsa ytterligare. Jag har dessutom valt att lämna sockertrollet bakom mig. Kunskap och egna reflektioner i mitt mående har gett mig styrkan att fortsätta utan att tveka.  Fett och salt är något som gjort kosten mer smakrik och god och som fått en helt annan innebörd med min nya kunskap. Rätt kost kan och gör underverk på många plan och på olika sorters sjukdomstillstånd i kroppen. Dessutom känner jag mig piggare och sover dessutom mycket bättre på nätterna.

Genom att äta fet animalisk kost så sänker vi blodsockret och insulinnivåerna och då kommer hälsovinsterna som ett brev på posten.

Jag har idag beslutat mig för att ta en paus från Fb och andra sociala medier under en tid då alltför mycket av min tid läggs på att skrolla och titta på sådan som jag i samhället inte kan stå för. Mycket hemskheter för nära och kära som blivit drabbade på olika vis av mobiltelefonanvändande gör att jag känner att jag måste markera för mig själv. Givetvis har positiva inlägg varit det jag försökt fokuserat på men de senaste året känner jag en längtan av att slippa vara uppkopplad och se alla negativa inlägg. Jag får se om jag en dag kanske hittar tillbaka till en mer glädjefull och fredligare kommunikation inom sociala media. Vem vet, jag kanske snabbt är tillbaka igen? 

<3  God fortsättning på det nya året 2017, kram och ha det bra därute i cyberspace och i verkligheten! <3

 

Kommentera här: