Full rulle...

Ja då var man i full gång igen…

De veckorna som förflutit efter semestern är de som är som mest intensiva under hösten, inskolning av nya barn på förskolor runt om i hela Sveriges avlånga land. Det kan kännas tufft för både föräldrar, barn och pedagoger innan allt har lagt sig och de nya grupperna av barn och pedagoger lärt känna varandra riktigt och alla känner sig trygga.

Men jag är och har varit positiv och full av energi och vet att det kommer att gå bra med ännu en ny barngrupp efter alla mina år med arbete med barn… jisses man vågar knappt tänka på hur många barn och föräldrar som passerat i revy genom åren jag arbetat i skola och förskola.

 

Semestern rullade på i ett snabbt tempo, allt för snabbt kan man tänka… och ingen resa till varmare länder blev det då priserna skenade iväg… Drömmen finns där dock… kanske, kanske, lite längre fram… Några få dagar blev det i sommarvärmen på stranden istället bar det iväg på andra äventyr. Hörde på radion att det har varit den varmaste augustimånaden på många många år. Då har jag varit igång och arbetat... :P 

 

En morgon tog vi tåget till Köpenhamn över dagen med Görans bror Håkan och sambo Ulla. Mycket trevligt eller som man säger på Danska, dejligt, blev det på ströget och Nyhamn där vi strosade runt och myste…

 
 
 

Glada skottar från Hibernian club levde runt på pubarna i Köpenhamn. 

 

Vi fick även en härlig kväll till Dan Reeds fantastiska musik. Underbar ljummen kväll, massor av folk och en härlig stämning.

 

 

 

 

MONET TILL CÉZANNE - DE FRANSKA IMPRESSIONISTERNA på Arenahallen var också en upplevelse på semestern med min kära pappa och hans Birgitta.

 
 

Därefter fortsatte vi till Lena Skoglund för att få uppleva hennes fantastiska Ateje Lugnet samt deras underbara trädgård i Norteforsen idag. Det är fantastiskt att få tanka på själen hos familjen Skoglund.

Nu hänger även en av hennes tavlor hemma hos oss att beskåda varje dag… underbart!

 

Vi han också med en härlig tur ut till Patriks Prylar, lilla shopen som är mycket sevärd!

 

Oj! Sedan blev det Morfars folkfest i Halmstad en lördagskväll i juli…

 
Musik med härliga gamla Husbands från 80-talet ...
 
 

I början av augusti åkte jag ut till Lena Skoglund för en fantastisk dag i hennes Ateljé Lilla Lugnet Norteforsen. Namnet är otroligt passande. Underbart att få komma och få en härlig energipåfyllning på detta viset. Stort tack Lena!!

 
 
 
 

Dagen efter tog jag och Lena en bilsväng i Laholmstrakten, Antikt & Sånt fick bl.a. påhälsning! Hit kommer vi gärna igen... Hittade ett härligt loppisfynd, en gammal härlig rostig bunke som jag förälskade mig i. Lite jord och växter åkte i, lite dekorations stenar och grus! Sedan blev jag riktigt nöjd!!!

 
 
 
 

Otroligt nöjd var jag även med det här fyndet från Ann-tikt & Sånt. 1800-tals skåpet och står nu på sin plats i vardagsrummet…

 Lite god mat behövde vi också!! 
 

En kväll i sista semesterveckan han jag även med min kära son för en övernattning och en härlig mysig kväll i hans nya lya i Göteborg. Så glad för Zebastians skull.

 
 

Gissa om jag blev glad när en kär vän sms och frågade om jag hade en stund över… Fick en härlig stund på efm med den här bruttan (Eva-Lena) på Patriks Prylar igen. Så kul att vi fick till det...

 

Vi blev inbjudna till Aktivitetsdag!! Bengt Filipsson har fyllt 50 år! En mycket blöt dag men ack så rolig. Kvällen avslutades i hemmet hos Bengt med god middag och trevlig samvaro.

 
 

Jag fick även lite att grubbla över då jag helt plötsligt blev erbjuden en ny tjänst som klasslärare i en klass 1 på Fyllingeskolan i Halmstad. Här vägde jag noga fördelar och nackdelar mot varandra för att få klarhet i vad jag egentligen ville. Jag har det ju otroligt bra redan nu. Tillslut erkände jag för mig själv att det vore väldigt roligt att komma tillbaka till skolans värd. Utmaningar är ju en av mina stöttestenar. Så i går startade jag upp med att träffa nya kollegor i en ny miljö och tillsammans ska vi nu varje torsdag under läsåret ta oss an Skolverkets fortbildning: läslyftet för att utveckla undervisningen. Jag tjuvstartar alltså på min tjänst lite smått undertiden som jag jobbar kvar på förskolan under uppsägningstiden.

 

Som ni nu vet har jag bott i underbara till Halmstad i 5 år igen.
Staden med de tre ❤ ❤ ❤

Jag har haft fullt upp kan man säga att åter lära känna min ungdomsstad. Något som jag dock har saknat mycket från tiden uppe i Västra Götaland är åren med kören: Treklövern.
Sången blev min källa och energi att orka i vardagen. Vi blev som en stor familj där vi stöttade varandra i glädje och sorg under många år. ❤

Sången har dock funnit i undervisningen i skolan och förskolan med barnen där jag kallats för rockfröken. Nu när Birgitta "min syster" flyttade upp till Sthlm området, så hade hon möjlighet att åter plocka upp sin körsång och föreslog att jag skulle passa på att gå med i en kör för att få påfyllning av energi och inte dräneras då man ger mycket i sitt jobb med barnen. Snacka om slumpen eller ödet eller vad man ska tro när det i lördagstidningen annonserades efter körsångare till en specifik kör i Halmstad. Modet att kasta i väg ett mail och därefter stå inför Göran Persson och hans piano för att sjunga upp blev en rejäl utmaning. Att få noter i handen som man aldrig tidigare sett och sedan kunna prestera sångmässigt utan att ha sjungit upp på dryga fem år var en rysare. Jag åkte ifrån musiksalen med ett skratt i maggropen och insåg att det blev en stor flopp. 😜 Jag skrattade åt mig själv och insåg att jag kanske inte hade i denna skönsjungande fina kör att göra men det finns ju andra körer som kanske söker sångare. Döm om min förvåning när jag fick ett mail förra veckan om att jag var välkommen till kören Cappella i Snöstorp som sopran. Så i gårkväll var det åter dags att få sjunga i kör, känna gemenskap och fylla på energi genom sång och musik. Vilken lycka!

 Det var här det en gång började och nu är jag tillbaka... 
 
 
Idag njuter jag av dagen.... Har en x-semesterdag!
Måste ta ut fyra då jag sagt upp min tjänst och går över till ferietjänst. 
Så idag gör jag vad jag vill, när jag vill.... <3 
 
 

Kommentera här: