Färger färger färger....

I Halmstad har temperaturen uppmäts till 27,5 grader under september månad. Så varmt har det inte varit sedan mätningarna började 1859 alltså på 150 år. Men nu har vi kommit in några dagar i oktober och nu har graderna så sakteliga börjat krypa neråt... 
 
Naturen skiftar och visar sig från sin absolut vackraste sida gällande färg... det tar nästan andan ur en.  
Oktober -höstmånad, den absolut vackraste månaden på året brukar jag säga till barnen på skolan och förskolan med glimten i ögat... min månad. 
Ha ha ha!
-Kan ni gissa varför frågar jag? och många klurar direkt ut det... du fyller ju år.  Ja visst ja! det gör jag ju brukar jag spjuveraktigt viska fram... tror ni det kan vara det?  
 
Men jag måste medge även om jag älskar våren då allt pånyttföds och sommaren med den underbara värme och ljuset från solen så måste jag allt erkänna att när hösten kommer med alla sina färger får jag ett lugn i kroppen som gör mig glad. Jag minns mina unga barndomsår i lövskogarna vid Häckeberga i Skåne där jag och mina bröder simmade och rullade runt i de enorma lövhögarna. Min syster var alldeles för liten då. 
 
 
Ljus och färger är livsnödvändiga för oss! Det påverkar oss mer än vi tror. Färger styr våra känslor, tankar och vår kropp. Du kanske har märkt att vissa färger får dig att känna på ett visst sätt. Fel färg på fel ställe kan kännas helt galet. Du har säkert upplevt att du klär dig i vissa färger, beroende på vilket humör du har.
 
På tal om färg så har jag under de senaste åren haft en kämpar anda utan dess like att få behålla färgen på mitt hår. Vid utväxt har jag skyndat mig till frissan för att dölja den nakna sanningen... Det har blivit allt svårare och svårare. Skiftningarna i allt mer grått och vitt har gjort sig påmind allt tätare och tätare.
Förstår inte alls, jo visst jag fyller år med jämna mellanrum men de där jämna mellanrummen tycks gå fortare och fortare. 
 
Så nu bestämde jag mig att kanske skulle jag strunta i färgen och kanske låta håret och åren få sätta sina spår... 
Som hjälp på traven skulle jag låta håret få bli naturligt genom att klippa det riktigt kort och sedan släppa taget...
Kanske jag genom att bleka av färgen kunde låta det naturligt växa ut i den färg det självt ville ha...  Jag skulle bara hjälpa till lite genom en liten grånad färgmässigt ton som skulle göra kontrasten lite mindre... hi hi hi...
 
 
Lite förvandling på gång... 
Jag chockade mina kollegor rätt rejält i förra veckan... ena dagen kom jag kortklippt och en aning ljusare i håret, dagen efter alldeles ljus nästan kritvit
 
 
Droppen av roligheter var när en kollega höll fram handen och skulle presentera sig... hoppsan! Vilken min när hon fick se att det var jag... snopet och generat tittade hon på mig när hon höll fram handen och jag tog den snabbt...  -Ja, det är bara lilla jag, Ingela, varken vikarie och eller från miljö och hälsa, sa jag. hi hi!
 
Du blev otroligt lik din mamma sa då många, ja både släkt och vänner från förr. Mina egna barn tittar med förvåning och säger att de inte visste att vi var så lika, mamma Eva och jag... 
Till och med min syster undrade om mamma hade återuppstått.
Det tar jag dock med ro... min mamma var ju en riktigt granner tös ;D 
 
 
I går kom jag så till jobbet i en aning grå/lila nyans....
Mina kollegor tror säkert att jag har gratis färg och klippkort på min nya salong.
 
Barnen tar det mer naturligt på något vis...  -Har du färgat dig igen?
Det är de vuxna som reagerar, kollegor och föräldrar med häpna blickar fast alla med en glimt i ögat. Vad modigt! 
 
Och jag vet fortfarande inte om jag gjort rätt... jo, kortklippt är jätteskönt, men med färgen?... hi hi...
oooo nä, jag bara försöker hitta mitt rätta jag... eller gör jag det? Är det en ålderskris eller har jag blivit skvatt galen tro... 
 
 
 
Frågan är bara om det är jag?

I Feng shui säger man att grått står för en dubbeltydig färg som till hälften består av vitt och till hälften av svart. Grått anses vara kompromissernas färg. Man ska se upp med grått om man är en självkritisk person eller om man känner sig ensam. Grått kan förstärka dessa känslor.... och vem vill det... inte jag i allafall. ;D 
 
Nä nu ska jag ut i solen och titta på all färgprakt som finns runt oss... 
Ha en skön oktoberdag och njut nu av alla sprakande färger! <3  
 
 
 
Och snart är jag ett år äldre...  hi hi hi! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Bosse Liden:

Det här var skumt. Jätte skumt. Ändå vet jag att det händer på Blogglandia. Bara det inte är ett Nättroll som kapat Ingelas fina blogg. Bäst jag smyger ut försiktigt genom bloggdörren.
Lämnar några Decemberkramar från en okänd.

Svar: kramar tillbaks!!! Nu när även min färg är åter, känner jag mig hel. :D
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: