Funderar ni på att gifta er under semestern?

Jag vaknar och vänder mig mot det öppna fönstret med utsikt över badviken Cala Gran i den underbara lilla byn Cala D ”or på Mallorcas östkust, där jag befinner mig sedan 6 dagar tillbaka.
 
 
 
Utsikten är helt fantastisk, den ljumma brisen med lukt av hav och bougainvillean klättrar uppför hotellets väggar.
 
 
Bredvid mig i sängen sover fortfarande min nyblivne make. Jag njuter av att se på när han ligger där och andas tungt. Jag tar själv ett djupt andetag och förstår att det är så här kärlek doftar. Livet kan inte vara bättre än så här, om jag kunde skulle jag frysa detta ögonblick för evigt. 
 
Vissa val är självklara här i livet. Det är att jag vill dela min framtid med denne man, min stora kärlek… Göran. 
En turbulent sommar har stärkt oss båda i vår stora hängivna kärlek till varandra…   
 
Mallorca, denna vackra medelhavsö blev så vårt eget paradis, här blev vi efter dryga 5 år tillsammans man och hustru. I Svenska kyrkan, Palma de Mallorca, vigdes vi den 30 september. I det fina kyrkorummet med endast prästen Tobias Nellvik och Yvonne som är kantor i kyrkan som vittnen. 
 
 
 
Det har blivit ganska populärt att gifta sig utomlands. I många av våra kyrkor runt om i världen kan man vigas… På vissa platser kan präster i Svenska kyrkan viga enligt svensk lag. Varje år väljer ca 170 svenska par att gifta sig i Svenska kyrkan på Mallorca. Och nu även vi…
 
 
 
Vi har våndats från och till om vi skulle tala om för våra älskade barn, vår familj, våra nära och kära vänner… Får man, kan man, bör man????  Är vi egocentriska? 
OOOO nej då! 
Vi kom så småningom fram till att detta var en sak mellan oss, mig och Göran… En stark kärlekshandling som vi ville värna om, en sann själslig stund av upplevelse där vi ville bli ett.
Man får tycka vad man vill om detta… och det gör säkert många.  Men vi menar inget illa med vår handling.  Vi delar gärna vår lycka med alla… men valde av kärlek och tro att detta var det rätta sättet för oss. Vi hoppas av hela vårt hjärta att alla våra nära och kära kan ha tillit och acceptans för att detta var rätt beslut för oss.  För vi vet att…
 
Kärleken är tålmodig och god. 
Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. 
Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont.
Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. 
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.
(1 Kor 13:4--7, 13)
 
Och det kommer fler dagar… där familj och vänner är med i vår kärlek och vår gemensamma lycka.  Champagnen väntar även där hemma.  
 
 
 
Här kan ni lyssna till min och Görans låt som följt oss under våra 5 år: 
 
 
 
”Have I told you lately that I love you?
Have I told you there's no one else above you?
 Fill my heart with gladness, take away all my sadness
 Ease my troubles, that's what you do”
 
 
 
Vi kan varmt rekommendera en vigsel i Svenska kyrkan, Palma de Mallorca… Kyrkan ligger centralt i området el Tereno i Palma, staden är riktigt gammal med en härligt mysig atmosfär.
 
 
 
Funderar ni på att gifta er under semestern? 
 
Observera att det krävs olika handlingar beroende på om det gäller vigsel enligt svensk lag
Följande handlingar ska tas med till Vigsel enligt svensk lag i utlandet:
- Pass eller annan giltig identitetshandling t.ex. nationellt identitetskort
- Intyg om hindersprövning och intyg om vigsel utfärdat av Skatteverket efter ansökan.
- Blankett för kyrklig handling/vigsel, beställs i hemförsamlingen.
 
 
I bröllopsgåva från kyrkan fick vi ett medlemsskap i Svenska kyrkan på Mallorca 
 
 

Kommentera här: