Vad händer med min kropp?

Jag började så undra vad som händer med min kropp. Har ingen direkt matlust och det kan jag ju dra till min fördel med ett antal kg´s övervikt. Men ibland blir jag otroligt varm i så kallade svallningar och svettas obehindrat utan ansträngning, jag känner mig en aning låg och dämpad. 

Ja, visst ja! Klimakteriet SHIT! är jag här nu…. 

I vårdguiden står det:
När man är mellan 45 och 57 år brukar man komma in i klimakteriet, som också kallas övergångsåldern. Det som händer under klimakteriet är att man får allt mindre av könshormonet östrogen i kroppen, tills hormonmängden stannar på en låg nivå där det håller sig resten av livet.

Klimakteriet brukar börja något år innan man har sin sista mens, och fortsätter i några år därefter.

En del har mycket besvär under klimakteriet, medan andra känner sig som vanligt. Men så många som 85 procent upplever någon sorts obehag. Det är vanligt med så kallade värmevallningar, plötsliga vågor av hetta med efterföljande svettningar. Man kan också få humörsvängningar och sömnproblem, torra slemhinnor och besvär med urinträngningar, alltså att ofta känna sig kissnödig.
Kvinnor som motionerar har ofta mindre besvär av klimakteriet.

Behandling:
Om man har stora problem med svettningar, värmevallningar och sömn, kan man få tabletter, plåster eller gel med östrogen som minskar besvären. Eftersom risken att få bröstcancer kan öka något om man använder östrogen i många år, ska det bara tas under en begränsad tid.
Ibland kan akupunktur och avslappningsövningar minska besvären.

Jag har ännu bara upplevt dessa svallningar en handfull gånger och hoppas att uppleva klimakteriet lindrigt… Jag minns min kära mamma med glädje och när jag tänker tillbaka kan jag minnas hur hon ibland störtade ut på altanen för att svalka sig när svallningarna satte igång. Jag minns hur vi skrattade åt henne hur hon hysteriskt viftade med armar och ”rysste" i sina kläder. Med glädje kan ja se dessa minnen framför mig och nästan höra hennes ord när vi skrattade åt henne.  Ännu större motivation kanske det också kan bli att motionera… hi hi.

Vi får väl se… 
 

 

 

 

 

Kommentarer:

1 Bosse Lidén:

Perfekt anledning att motionera käkmusklerna på Regnbågen. Eller några andra muskelgrupper.
Män kan också hamna i den där skaran. Detta skrivs det inte så mycket om. Min läkare nämnde det när jag klagade på enorma svettningar. (åtta år sedan). Sanningen var någon helt annan i mitt fall. Min sköldkörtel som busade med mig. Hoppas du får en lindrig variant. Är det inte ovanligt att du som 26+ drabbas så tid... på morgonen. ;) Kram retstickan Bobo

Svar: Hmmmm.... Ja jag hoppas att det blir riktigt lindrigt annars får det bli en och annan regnbågskaka. Eller kanske ska ta bilen till Falkenberg för att köpa en regnbågslax 👍🏼😜🌈
Ingela Harrysson Nilsson

2 Lisa:

Hej, jag börjar själv få tecken på att klimakteriet är på väg som humörsvängningar och värmevallningar. Jag har även letat runt efter tips som gör att jag slipper ta hormonpreparat och läste på informationssidor att även naturläkemedel och lätt motion som yoga kan lindra eventuella besvär.”

Svar: Härligt! yoga älskar jag! Men med tre diskbråck är det lite bekymmersamt. Jag hoppas dock komma i form igen och då är yoga en fantastisk härlig stund när det gäller både själslig, andlig och fysisk form. 😃👍🏼
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: