Skånes nordligaste kustremsa..

I går vaknade vi tidigt... En härlig gemensam frukost och sedan tog vi oss med bil söderöver förbi Hallandsåsen ner mot Skånes nordligaste kustremsa.

Båstad blev vår första anhalt. De värsta turistströmningarna har nu lagt sig efter tennisveckorna. Även om en och annan segelfantast och några nykomna för Digiloogängets stora framträdande inför kvällen tillkommit. Förmiddagen var lite kylig även om vi kände att chansen till sol skulle vara goda. 
I hamnen köpte sig Göran sig en kaffe och jag själv tog ett glas färskpressad relax juice gjord på jordgubbar, ingefära och äpple Smakade otroligt gott om du frågar mig… Göran hällde dock ut sitt kaffe i smyg när ingen såg och tog sig en slurk ur mitt glas som var betydligt godare än det han betalt för.
 
 
Det var lugnt och fridfullt att ströva omkring i de fantastiska omgivningarna. De pitoreska husen längs denna charmiga gata är alldeles underbara... Här trängs stockrosorna tillsammans med andra rosor och ett lavendelhav längs husfasader och stenläggning intill trottoarkanten.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vem bor här då??? 
Skylten på fasaden vittnar om att det borde vara någon man ska känna till, i allafall om du är Båstadsbo kanske...
Jag blir nyfiken, vem kan det vara... Jag känner ju igen namnet... men vem var han?
 

Jag googlar fram från Wikipedia :

Carl Adolph Agardh var en svensk teologmatematikernaturforskare och statsekonom, far till Jacob Georg Agardh och Emilia Fröding, farbror till Mortimer Agardh och morfar till Gustaf Fröding.

"Det första alstret av Agardhs författarskap, tillhör botaniken, den vetenskap, som han framför andra skulle rikta genom snillrika iakttagelser och trägna forskningar."  Jag förstår när jag läser vidare att han var en stor föregångare inom forskning inom läroverk, akademi och universitet.  Spännande, här var han alltså uppvuxen. 

Vi fortsätter vår vandring längs med...
 
 
 
 
Underbart vackra stenbeläggningar och lavendeldoft slår emot oss där vi i sakta mak vandrar... väl nere i hamnen igen slår havsdoften av alger och tång emot oss. 
 
 Kallbadhuset...
 
Dags att ta sig vidare med bilen till ännu en fantastisk kuststort... Torekov :D 
 
 

Bobo, Jag lånar din Fakta: Stockrosor tillhör familjen malvaväxter och kommer ursprungligen från Kina. Den blommar vanligast mellan juli och september. Tyvärr doftar den inte. Den trivs bäst i sol på skyddad plats i kraftig välgödslad fuktighetshållande jord. Stockrosor växer fort och kan därför behöva stöd. Vi har tyvärr sett hur det gått för stockrosor, som inte bundits upp, efter kraftigt regn och blåst. Bäst är det att plantera dem mot väggar och plank. Blommorna kan vara enkla eller fyllda. Växten frösår sig lätt.

 

 

Kommentera här: