Människors ord och bilder....

Blogginlägg kan vara ganska utlämnande …

Idag har jag fått det bevisat för mig att människors ord och bilder kapas, förändras och manipuleras på ett sätt som kränker och kanske skadar….  

En kär bloggvän har gjort ett inlägg på sin blogg där har han satt ord på det som jag varit orolig för och som jag varit rädd kunde ske.

Nätmobbing där man får en obehaglig känsla i magen och upplever sig själv som en falsk skribent.

Det kan vara kul när man skämtar MED varandra som min kära vän skriver. Men man hänger inte ut främmande människor med bild och klipper och klistrar i texter så att bloggvännerna som läser ska bli vilseledda och i sin tur fortsätta mobbingen på sina egna bloggar.  http://bosseliden.wordpress.com/ 

Huga!!!

Kanske du bör tänka lite extra på vad du skriver och häver ur dig i inlägg och kommentarer i offentliga kommunikativa forum. Det skrivna ordet tolkas lätt annorlunda mot vad tanken var från början. 

När jag i min digitala bildbehandlingskurs lätt ser hur man genom retusch och olika kommandon kan förändra bilder med några lätta hjälpmedel så begriper jag hur otroligt lätt det också är att med några tryck på tangenterna vid datorn förändrar orden som "vänner" uttryckt sig med…. Detta kan ställa till enorma konsekvenser, utspel och kränkningar för många... den enskilda människan, dennes familj, vänner osv.

Här har vi lånat en känd politikers ansikte och valreklam... med hjälp av ett foto på min kära sambo manipulerade vi fotot till en annan bild och med ett tryckande på tangenterna och med en annan text kan man få ett helt annat syfte…

Detta bara för att skoja lite och se vad man kan göra…. Jisses vad manipulerad man kan bli…  och kanske för vissa vara rätt kränkande...  

Precis som Bobo skriver: Mitt råd är att ni där ute är rädda om varandra. <3 

 
 
 

Kommentera här: