Kiruna!

Jag är i Kiruna! Hipp Hurra!

 

Jag tog flyget från Stockholm

 
Många tankar går genom huvudet när man sitter där uppe i det blå.. solen flödar över molnen ooch man undrar varför vi inte får ta del av detta underbara väder...
 

Jag hälsar på min son och får dessutom se fantastiska sevärdheter och en natur med helt otroliga vyer.  

Kiruna är en stad i förändring...

 

 

Det är nu det händer!

Stadsomvandlingen är just nu största och viktigaste projektet i Kiruna

Stadsomvandlingen i Kiruna har väckt uppmärksamhet i hela Sverige och i övriga världen. Aldrig tidigare har ett så stort samhälle omvandlats på grund av att en industriverksamhet behövt marken. Kiruna kommun är beredd att lämna delar av staden, eftersom gruvindustrin är en basindustri och därför viktig för kommunen. Redan i år påbörjas bygget av Kirunas nya stadshus. 

 
Här kan du se gruvpberget  LKAB i bakgrunden av staden.
 
Kiruna kyrka, vars unika utseende inspirerats av de norska stavkyrkorna, står i en naturpark nära Kiruna centrum. Även denna byggnad kommer att flyttas när Kiruna ändrar utseende.
 
 
 
 
 
 
 
Otroligt vacker anser jag...
 
Jag låter bilderna få tala själv...
 
 
 
 
 
 
 
Trappan leder upp tilll porten och väl därinne blev jag lika inponerad...
 
 
 
 
 
 

Nedanför sträcker sig staden ner mot gruvan...

 
 
Stadshuset ritades av arkitekten Artur von Schmalensee som kallade sin konstruktion för "Igloo" på grund av dess låga entré in i en stor öppen hall med höga ljusinsläpp. Byggnaden uppfördes mellan 1959 och 1962. År 1964 fick huset och dess arkitekt Kasper Salinpriset för "Sveriges vackraste offentliga byggnad".
 
 
 

Kommentera här: