Resor...

Resor, överallt och ingenstans, alltid så gör vi resor. Inre resor, studieresor, drömresor, peronliga resor, sinnesresor, själsliga resor, erotiska resor, sjukresor, fritidsresor, hållbart resande, berättandets resa, filmresor in i fantasins värld... ja överallt kan man befinna sig på olika promenader längst världens stigar.
Jag själv har vandrat längst många stigar och vägar under min resa genom livet.

Född i skåne och Malmö stad, tog jag så mina första steg ut i världen. Att växa upp under 60-70 talet var för mig en underbar tid som jag gärna minns och gärna slungas tillbaka till i fantasin.
Under mina första år minns jag bokskogarna utanför Genarp och Dalby. Häckebergaskogarna var något utöver det som var vanligt att vandra i... framförallt på hösten när jag och mina syskon kastade oss i lövhögarna, pappa var gärna en av mina medresenärer när vi, jag och mina bröder låg och simmade i skogsgläntorna. Utanför Genarp där vi sedan bodde under mina första trevande skolår fanns även Vildavästern, ett stort fridlyst naturreservat där vi älskade att vandra och vara, vilda uppstråk från mina bröder var vanligt här.

En annan sorts resande var in i böckernas värld. Vågar inte gissa mig på hur många timmar jag rest in i dess värld med magiska ord... timme efter timme... helt uppslukad.
Resan in i föräldrarollen var något helt annat men också den helt otroligt fantastiskt...  att sedan bröllopsresan sprack, är något helt annat. Dock ska man aldrig sörja över resor man gjort, jag har alltid lärt mig mycket på mina resor längst livet även om allt inte varit en dans på rosor.

En magisk resa jag har gjort med min familj var när vi reste till Thailand för tio år sedan. Den satte sina spår, där fick jag uppleva många fantastiska stunder i stillhet ut på en paradisö.
Himmelska resor har jag gjort i många kyrkor runt omkring i Skaraborg, oftast musikaliska i någon bemärkelse...


Andliga, upplysande inre resor gör jag oftast när jag hamnar i krissituationer... det är fantastiskt att tända ett ljus och i stillhet få gå in i sig själv, på olika resor...

 
 
 


Mina resor när det gäller studier har oftast gått i ett ganska rakt spår gällande undervisning för barn. På något vis har något styrt mig i en ganska rak riktning, där inte många yviga riktningar fått fäste. Dock har jag en ganska bred bas att nu stå på. Och jag är fortfarande genuint intresserad av att utveckla kunskaper runt barnen i förskola och skola. Kanske det är därför jag fortfarande tittar lite extra på sidorna gällande utbildning och studier, kanske kan det finnas någon rolig högskolekurs att gå framöver...

 
Just nu är jag inne på en resa i fotokonsten. Jag övar mig på att se saker från olika vinklar och vad det kan ha för betydelse för observatören. Precis som man gör som lärare med barnen, kanske det hänger ihop på något vis. Jag är amatörfotograf och har gett mig in på att fotografera en bild om dagen under 2014 på ett givet tema. Vi får se hur länge jag orkar och kan, det får bli en utmaning som en rolig grej, så länge jag har lust. Med min Iphone söker jag min egen bild och utmanar min egen konst. Vem vet, det kanske kan bli en fantastisk erfarenhet och en blivande hobby...

Jag har gjort många olika sorters resor på cykel, i bilar, bussar, tunnelbanor, båt, tåg och flyg...

 och på min resa genom livet har jag funderat över olika ordspråk t.ex. : "Ensam är stark" det är ett ordspråket har jag aldrig förstått mig på! 

Däremot "Delad glädje är dubbel glädje, delad sorg är halv sorg." den kan jag skriva under på.
Ett annat motto jag försöker leva efter är Den gyllene regeln ("Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.") Enligt buddismen: Om man vill bli lycklig, måste man också hjälpa andra, eftersom ens egen lycka är beroende av andra. Det är inte konstigare än så. (Tenzin Gyatso, den 14:e Dalai Lama)


Vi måste alla ha mål och drömmar i livet men ändock leva här och nu och njuta av det som var dag har att ge oss. Göran som är min livskamrat sedan fyra år tillbaka, är en sann livsnjutare. Jag hoppas att vi har många år kvar tillsammans i resan in i framtiden... 

 
 
 
 

Kommentera här: