Ledare i mitt eget liv...

Min dotter har i dagarna lämnat in sin tentauppsats i kursen Ledarskap. Intressant även om hon går tandläkarutbildningen, grunden i ledarskap är ju lika i alla sorters yrken.

Hon skriver att en ledare blir man genom sina relationer till andra, hur man agerar och genom sitt sätt att påverkan andra. En ledare måste vara tydlig med vem den är och vad den står för och vilka normer som ska gälla, på så sätt skapas grunden för ett gott arbetsklimat. Detta stämmer riktigt bra med det jag lärt inom handledar- och mentorsutbildningen. 

Vad är då skillnaden på att vara chef och ledare?

Chefskapet är en formell position som man blir utsedd till uppifrån, av ledningen, detta betyder även att man har skyldigheter gentemot dem men även rättigheter.

Vid ett gott ledarskap bildas det förtroendefulla relationer som bidrar till goda resultat och en positiv och utvecklande arbetsmiljö där alla anställda känner sig sedda och behövda. En ledare utses av omgivningen i en process som är mer eller mindre omedveten.

En god ledare eftersträvar vishet och kunskap. För att nå vishet behöver man ta reda på vem man själv är, hur man vill vara och vart man är på väg i livet. Det krävs en utveckling av den egna personen på alla plan. Därför får en god ledare inte glömma av sig själv i jakten på framgång. För att få förtroende och tillit från medarbetarna krävs det att ledaren är trovärdig. Ett gott ledarskap innebär en kommunikation. Att skapa visioner och genom att berätta om dessa skapas en delaktighet kring målet. Visionen måste omsättas i olika sorters mål. En god ledare vet vikten av att sätta upp meningsfyllda mål och få alla att sträva mot dessa. Målen bör vara meningsfulla och utmanande, de bör vara enkla att förstå och fåtaliga för att skapa ett bättre fokus.

En god ledare ser möjligheter där andra ser begränsningar. Man bör utveckla det som redan fungerar bra och söka efter nya bättre lösningar. En bra Ledare bör aldrig vara nöjd och tycka att det är bra som det är utan bör alltid eftersträva förbättringar, allting kan alltid bli lite bättre. En nödvändighet för ledaren är att se sina medarbetare som resurser, som kommer göra sitt allra bästa att nå målen som ledaren satt upp då de fått tillräckligt med information och kunskap. Ett bra ledarskap handlar om att investera i människor i stället för produkter. Ledarens uppgift är att skapa en samsyn och delaktighet så att alla når fram till målet. En god ledare får sin grupp att växa i motgångar, en motgång blir till en möjlighet att se vad som kan förbättras. Detta ger möjlighet till nya erfarenheter och nya sätt lösa problem. Man lär sig att se problem som möjligheter att lära sig något nytt och öka och förbättra sina kunskaper. Man ser problemen ur ett nytt perspektiv, ställer nya frågor och gör en ny analys vilket bidrar till en bättre lösning. För att skapa trovärdighet som ledare måste du leva som du lär, ledaren skall handla för att uppnå sin vision och stå för sina värderingar.

Hur blir jag då en egen ledare i mitt liv…

Hur ser då mina egna Mål ut och hur jag ska nå dem.

Ett bra mål för mig själv är att må bra och känna mig lycklig!

För att klara detta behöver jag träna för att kroppen skall må bra och för att ryggen och nacken och foten inte skall värka och bli till nya skador så som diskbråck.

Cykla minst 3 ggr i veckan till arbetet om väglaget tillåter det.

Äta mat som gör att jag mår bra.

Minska på sötsakerna.

Glöm inte att köpa grönsaker när du handlar.

Prioritera gärna massage för rygg och axlar.

Umgås med människor som gör mig lycklig! Prioritera att träffa människor jag verkligen tycker om, som familj och vänner.  

Arbeta och utvecklas och förbli en engagerad professionell och duktig lärare, för intjänade pengar prioritera jag pengar till resor att hälsa på dem jag mår bra av att umgås med.

Gör saker som jag tycker är roliga!

Gå på bra konserter eller bio då det finns en konsert eller nöjen som tilltalar mig och som kanske jag skulle njuta av att se och höra.

Hitta på något spännande att se fram emot. Jag önskar någon intressanta inplanerad minst varannan månad så att jag har något roligt att se fram emot.

Läs gärna fler böcker. Minst en bok i månaden.

Stressa inte!

Planera min tid väl.  Se till att varje vecka är planerad i förväg och att jag gör saker i god tid och följer planerna, gör gärna även spontana roliga saker.  Att värna om dagen här och nu och se det lilla i det stora… vara mer av en livsnjutare fånga tillfällena och upplevelserna.

Hålla mig uppdaterad och utveckla mig själv även i läraryrket. Alltid vara villig att lära mig mera om olika saker. 

Våga ge mig ut på nya upptäckter...  njut och ge mycket kärlek!

 
 
 
 

Kommentarer:

1 Carolina:

Du måste ha en oerhört smart dotter!! :D

Svar: Japp!!! Oerhört smart och alldeles underbar 😜❤️
Ingela Harrysson Nilsson

2 Bosse Lidén:

Det var så många kloka ord och råd så jag var tvungen att läsa texten två gånger. Vad glad hon ser ut på bilden. Är det din dotter? :)

Svar: Skojar du med mig Bobo 😉 hi hi. Det är ju jag... Jag tar det som en komplimang nu när jag fyller jämna år i år, men min dotter blir nog inte så glad... Ha ha
Ingela Harrysson Nilsson

Kommentera här: