En bild kan säga mer än tusen ord...

Bilder, bilder överallt. Detta mediabrusande samhälle vi lever i översvämmar oss av bilder. Nu när jag har antagit utmaningen i En bild om dagen 2014 är jag än mer fokuserad på vad bilden kan ha för betydelse och hur man kan uppfatta, belysa och charmas av bilden. Men även hur andra kan tolka in saker som kanske inte alls var förväntade...

Det är liksom samma när man själv väntar t.ex. barn, då uppfattas världen som det går runt blivande mammor överallt... man ser tjocka magar i focus, härsan och tvärsan och överallt... likadant när man köpt en ny bil, på vägarna vimlar det av just den sortens bil man själv just precis bestämt sig för... Det är ju vad man lägger focus på och vad man tittar efter och ser. Allt är inte verklighet utan bara en illusion av man själv är intresserad av och hur man tolkar in sina bilder. Konstigt vad vår hjärna kan lura oss samt vad vi själva genom egna positiva eller negativa förväntningar kan ställa till det för oss själva.

Detta brottas jag med nu när jag tar bilden för dagen... Hur ska den uppfattas och vad andra ska lägga för värderingar i det som de uppfattar?

Här kommer några analyser och reflektioner jag själv tog ställning till och brottades med när temat för dagen skulle tolkas:

#kork

Att en tidig vardagsmorgon korka upp ett glas vin vid frukosten och ta fram Iphonen och med stort fokus hitta det där i bilden, där en kork ska utrycka och förgylla ett ögonblick, bredvid en flaska och ett vinglas. Därefter hällde jag tillbaka innehållet i flaskan och ställer in den i kylskåpet för att kanske under fredagen läppja på ett halvt glas rödvin till middagen. I värsta eller bästa fall åter hälla tillbaka det på flaskan för att de inte smakade just denna kväll. Det har hänt åtskilliga fredagskvällar att två eller tre munnar av ett gott vin räcker för min del. Då åker tratten fram för jag vill inte heller slå ut de dyra dropparna. Jag har kommit till den del av livet då jag bestämmer själv, unnar mig, men avstår också gärna när jag inte känner för glaset, oavsett om andra tycker jag är tråkig eller tycker att man inte ska dricka alls eller tycker att en flaska rött kan man väl dricka under en kväll och utan att någon behöver undra om man ska bli alkoholist eller torkat igen fullständigt. 

#reflektioner

 
Den här bilden förekom av många bilder där jag försökte få till bilden med fönsterlampan som lös upp mina fina orkidéer i fönstrets reflektion. Jag hittade dock inte det magiska så efter flertalet försök gav jag upp. I spegelglans försökte jag hitta magin med gav även upp här… i kvällsmörkret gick jag runt i huset och tände tillslut upp i sovrummet och hittade lite av den magi jag letat efter, en reflektion.
Sedan blev jag lite av den analytiker och reflektionist jag är som lärare: En spegel eller en reflektion. Varför händer det? Vad gör jag och varför gör jag det? Varför gör jag just detta? Och vad händer egentligen? Reflektera för att upptäcka dig själv. Bli medveten om dina egenskaper. Få distans till rutiner och invanda handlingar. Pröva, ompröva och söka kunskap för att kunna handla i nya situationer.

 

”säng

 

Ens egen säng är något heligt… jag hade svårt och låste mig lite i uppdraget… fötter i sänghalmen var ett tema många andra fotografer fångade… jag ville inte härma så lite av dålig fantasi fick det bli. Vår Svärfar (extrasäng från Mio) fick bli det objekt som bilden landade på, den finns med när vi får fler besökande som kommer och vill sover över...

 

#gammalt

 
Jag tänkte allra först på mammas gamla smycke, det fick hon av sina föräldrar när hon konfirmerades. Något med själ i… kom sedan på att det har jag själv gett bort till min egen dotter när hon konfirmerades för snart 8 år sedan. Där föll idéen, smycket borde befinna sig i Stockholm.

Kom dock på att min mammas gamla matematikbok utgiven 1941 fanns i mina gömmor uppe i garderoben tillsammans med mitt eget lärarmaterial för skolan. Denna brukar jag inspirera mina elever i klass två och tre med. Nu fick denna ge själ till bilden…

 

#natur

Då jag bor så underbart vackert utanför staden, finns här all möjlighet att ta sig ner till ån för att någonstans längst skogskanten finna bilden för dagens tema. Jag letade efter atmosfären i omgivningen där jag strosade längst den snövita skogsstigen. Vad annorlunda naturen ser ut i sin vinterskrud. Fastnade för en rinnande bäck som även under vårsolensglans är en underbar plats att finna ro vid… nu gällde det bara att finna det där… Så här blev bilden.

 

#solglasögon

 
Under dagen hade jag tagit del av andras bilder på både Instagram och FB. Många skrev att de använde HDR när de framkallade och redigerade sina bilder. Även på Iphonen tycks det finnas en inställning för denna funktion.  På App store fanns det dock ett program att ladda ner som sägs vara betydligt bättre: Pro HDR ganska billigt tyckte jag 16 kr. Hade ingen aning om denna funktion. Jag var bara tvungen att prova när himmeln visade sig från en av sina bättre sidor.  Här kan du se resultatet.

 

#tak

Under gårdagens bilder fångades jag av idéen och hoppades att himmeln skulle visa sig från sin bästa sida även idag. Så här blev bilden.

 

#solnedgång

 Bilden är tagen av mig men inte i dag … jag har fuskat!!! Oj, det är inget jag är glad för blev inte som jag tänkt mig… solnedgång… grått och mulet och ingen som helst sol idag.  Jag tog fram fotot från mina bilder på min Iphone och i programmet PS Express korrigerade jag färgerna lite bättre. Hade hoppats att få användning av HDR funktionen även idag men när inte vädret är med en så trixade jag. Anser dock att man ska ta bilden samma dag som temat är...  och lära sig mer och mer för varje dag.
 

#dörr

I dag har jag åkt runt … gata upp och gata ner för att hitta det där… tillslut hamnade jag hemma hos min bror för att ändå få kolla till honom nu när han dragit i gång med först cellgiftsbehandlingen för sin magcancer. Han satt lugnt ner sjunken i soffan och tittade på en film. Han mådde efter omständigheterna rätt så bra, ännu inga biverkningar. Nu skulle ha få hjälpa mig med att klura ut en plats där jag kunde fånga dagens bild på en dörr. Han föreslog kvarnen eller kanske stadsbondgården. Därför for jag med min lilla röda upp till dessa platser för att föreviga bilden. Men nej det magiska infann sig inte. Tillslut fick det bli en bild hemma på ytterdörren.

 

#två saker

 Upp i ottan och snabbt ska man fixa till sig på morgonen. Då slog det mig, dagens bild…

 

#i hyllan

Även här var jag uppe tidigt riktade kameran först mot hyllan i sovrummet där böckerna har sin givna plats… lite tråkigt tänkte jag… kom ut i köket, gjorde i ordning frukosten och då såg jag den… bilden. Även här kommer mina betänkliga reflektioner med i bilden… är hyllan ödsligt tom, får man visa bilder på vin, är det moraliskt riktigt när man är lärare osv.
 

#bubbla

Oj, vad jag funderade! Bubblade med massor av Yes, diskmedel i köket, tandkräm i badrummet osv. Funderade på att göra såpbubblor ute i frosten men fastnade till slut för vår glasbubbla i vardagsrummet.  

I morgon är det temat: I väskan. Får se vad jag kan få till... funderar och lurar på vad det kan bli.... och jag har ju några timmar på mig. Nu är det dags att göra sig i ordning för att gå på konsert med Py Bäckman och Janne Bark. Ska bli intressant och se om hon kan leverera. Tjo ho!  Jo, jag har förväntningar....

Kommentera här: