Konstvandring på egen hand...

Då dagens tema i En bild om dagen 2014 är: #konst, fick jag chansen att göra en inventering i Halmstad city genom att göra en egen lite konstvandring. Med mobilen i högsta hugg vandrade jag gata upp och gata ner för att känna in… Folk runt omkring funderade nog vilt på vad jag höll på med….

Då jag är en snäll liten flicka som inte vill göra större väsen ifrån mig såg jag inte ut som en turist inte heller den proffsiga fotograf som jag förstår att vissa i gruppen tycks vara.

Hade jag nu kommit med en systemkamera hade det sett betydligt mer realistiskt ut, för det ändamål som det ändock är, kanske även känts mer bekvämt än att springa runt med en mobil. Även om mobil är mycket lättare att handskas med och lättare att förvara så blir inte kvalitén på bilder jämförelsevis lika, inte heller själva känslan.

Här nedan följer i alla fall de bilder som jag tagit av offentlig konst i Halmstad under vandringen

Jag startar min vandring vid Norre katts park: 

I Norre katts park finns detta tillfälliga konstverk intill blommande magnolior, rododendron och azaleor och lindalléer. Otroligt magiskt på något vis, som trollbunden kunde jag inte släppa denna skepnad. Önskar att jag hade haft en bättre kamera istället för mobilen samt i fått till ett annat sken tex i mörker. 
Flicka i balja

Konstnär: Lena Cronqvist (2007) bronsverk

Flicka i balja är en stillsam skildring av konstnären själv som flicka. Placeringen av skulpturen är omgiven av träd, nära parkens populära lekplats Kallad Pippilekplatsen. Flickan blickar ut över Norre Katts Park, över ankdammen bort mot Nissan. Just nu lite tilltufsad av vårfåglars guano(exkrementer).  

Peter Wahlbecks galleri….

Peter är konstnär och stå-upp komiker. Han blev känd för hela svenska folket genom bland annat Für alle- projekten, sin stå-upp och sitt skådespeleri. På senare år har han satsat mer på sin konstnärliga karriär. Trots ett fullspäckat liv har han skapat konst i över tjugo år.

Peters intensiva person gör sig tydlig i bilderna genom snabb penselföring och explosiv energi. Peter minns jag själv från min egen skolgång i Halmstad och Vallåsskolan. Redan under högstadietiden var han en person som var mycket intensiv och som gjorde stort intryck på oss andra. Jag minns tydligt en händelse då vi skulle välja in en eller två person från klassen till representanter i skolans elevråd… På katedern står Peter (några år äldre) och informerar med stor dramatik, som en egen liten enmansshow, hur allt skulle gå till väga. 

 

Norreport, stadsport i Halmstad, Hallands län. (1601). Den var en del av stadens befästning, under den danske kungen Kristian IV. … de vallar man ser är rester av i Norre Katts park och vid Karl XI:s väg. Porten, leder till Storgatan,

Som Per Gessle sjunger i sången, På promenad genom stan: Vi passerade Norreport och längre bort där Nissan far. Ingen mänska borde ensam va. När man kan va ett par i en sommarstad. På promenad genom stan…  Dock vandrar jag runt här själv just nu… ;D 

Neptunus av Peter Mandl på Storgatan, precis innanför Norre Port.

Skulpturen Neptunus av Peter Mandl (1990) placerad intill Norre Torg. Det fem meter höga konstverket består av tusen stycken glasskivor som limmats ihop och sedan bestrykts av polyester för att tåla vatten. Glaset är skänkt av Halmstadföretaget Pilkington Floatglas. I folkmun kan man ibland höra konstverket kallas klädnypan efter dess form.

 Min vandring går vidare längst Storgatan då möter jag:91.an Karlsson. Seriefiguren 91:an Karlsson är evig beväring på regementet Klackamohed. 91:an står sedan 1993 staty cirka 50 meter från Norre port med ansiktet vänt mot Stora torg. Statyn är gjuten i brons och formgavs av tecknaren Nils Egerbrandt. 

 

Halmstads allra nyaste konstverk – en uppvärmd betongfåtölj med tillhörande röd läslampa, ny inför ljusvandring nov 2013 placerades Klara Johansons fåtölj på Storgatan.  Det är konstnären Kamil A Lukaszewicz, som ska skapa en nyfikenhet kring Klara. Klara blev Halmstads första kvinnliga student och var en av tidens kända fritänkare som slogs för kvinnliga rättigheter och som dessutom var öppet lesbisk.

Jag vandrar bara några steg och intill Klaras fåtölj finns Fyrvaktare som är en bronsstaty av Peter Mandl (1988), den står placerad 100 meter från Norre Port.

 
Vidare tar jag mig ner för gatan och tittar upp ovanför butikfönster så kan vi se flera av Halmstads utsmyckningar 
En av Walter Bengtsson skulpturer...
 

Här finns även Erik Höglunds många olika glasfönster. På dagen kan konstverken te sig ganska anonyma men vid skymning då belysningen tänds träder glasets olika gestalter och färger fram likt lysande ädelstenar.

Hertig Knut

 

Cirka 50 meter från Stora torg möts gatorna Köpmansgatan-Klammerdammsgatan och på huset som i folkmun kallas "Kapp-Ahls huset" sitter Hertig Knut av Walter Bengtsson placerad cirka fyra meter upp på hörnet av huset.

En utsmyckning som fick namnet Halmkärven av konstnären Walter Bengtsson för att visa att här var det ett matställe. Den består av en kaffepanna, bägare, tallrik, bestick och en halmkärve med fåglar.

 

Nu finns inte längre kvarteskrogen utan här ligger nu Team Sportia.

Europa och tjuren

Konstnär: Carl Milles (1926) Brons och sten

Placering på Stora torg. En mytologisk berättelse om Zeus som förvandlar sig till tjur för att röva bort den sköna prinssessan Europa.

Kvinnohuvud

Konstnär: Pablo Picasso  (1972)

Kvinnohuvud är 15 meter hög och skulpterad i blästrad betong. Formen har sin bakgrund i en period då Picasso rev och lekte med papper för att skapa siluetter. Som modell stod Picassos hustru Jacqueline Roque. Den norske konstnären Carl Nesjar utförde arbetet med statyn. Idag är skulpturen en viktig del av Halmstads identitet och utgör en central mötespunkt i Figaroparken/Picassoparken Statyn även kallad Picasso i folkmun. Namnet nämns i låten "Småstad" av Per Gessle. 

Förankrad farkost

Förankrad farkost av Ulla och Gustav Kraitz, ellips i svart diabas som tillsammans med ett klot i stengods placerats på en sockel av granit står intill Nissan vid Picassoparken. 

Laxen går upp, fontänskulptur Walter Bengtsson (1958) vid Slottsbron i Halmstad, även kallad tre piss i Nissan (det brukade spruta vatten ut i Nissan ur de tre laxarna).

Min vandring är slut här och jag vandrar nu vidare tillbaka mot bilen som ska ta mig en sväng till Kärleken och en trevlig samvaro med gamla goda vänninor från Plönningetiden. 

 

 

 

 

Kommentera här: