Både jag och Göran längtar …

Både jag och Göran längtar …

Vi längtar och väntar med stor förväntan. November och december med advent är just den tid på året då man kan kuraskymning. Tända ljus, lyssna på nostalgisk musik, läsa böcker, spela spel och dricka glögg och äta pepparkakor och dricka te.

 

Årets mörkaste tid och där många hem även vårt, rymmer många ljus, under den här tiden en adventsljusstake med fyra ljus, där ett ljus tänds för varje söndag i advent som passerats. I fönstren lyser en adventsstjärnan och ljusstakarna.  En annan nedräkning, populär bland barn, är adventskalendern och den är mycket viktig hos oss på förskolan. Jag läser och rimmar sagor och julberättelser varje dag med barnen ända fram till jul. Barnen får öppna det hemliga magiska skåpet där min hemliga julluva brukar ligga. Där finns också sagan, siffran för dagen  och kanske också något annat hemligt som förknippas med dagen.  

 

 

När jag under mer än tjugo år bodde uppe i Västra Götaland var jag med i en fantastisk tjej/damkör. Den mest hektiska tiden för kören var just jultiden. Det var också den tid som var den mest glädjefulla, högtidliga och känslomässigaste musikstunder jag upplevt. Kyrkan under denna tid är en underbar plats där musikglädje förmedlas och upplevs på olika nivåer. Julaftonskvällen med allt sitt firande avslutades alltid med midnattsmässa och när den sista psalmen sjöngs, tänder alla var sitt ljus och vandrar fram för att sätta ljusen tätt tillsammans, till Nu tändas tusen juleljus, där är kvällen fulländad.   

En förväntas tid… och i år har vi tjuvstartat. Vi har redan varit ute och handlat och slagit in de allra första julklapparna. Men var är glöggen…

 

 

Kommentera här: