Tillsammans så kan vi göra skillnad!

Breven är skrivna... 

 

... tillsammans så kan vi göra skillnad!

Psykologer larmar om stress hos barn!

Stressen i skolor och förskolor har nu nått en orimlig nivå. Därför behövs en anmälningsplikt, en Lex Barnen, liknande den som finns för sjukvården. Det larmet kommer från 23 psykologer i Göteborg.

– Vi har hört politiker säga att gruppstorleken inte är så viktig, utan det är det pedagogiska innehållet som är avgörande. Men forskningen visar att det är en nödvändighet med små grupper om barnen ska utvecklas till trygga individer och klara av de krav som samhället så småningom ställer på dem.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.402793-psykologer-larmar-om-stress-hos-barn

Ja nu börjar stridens yxa att hamra i svenska kommuners förskolor. Nu är det dags att säga ifrån.

Allt började med att två förskollärare i Örebro kommun startade en grupp på Facebook för att förskolepedagoger från hela landet skall kunna mötas och diskutera sin arbetssituation. Här är även föräldrar och andra som vill diskutera situationen i förskolan välkomna att i god ton och diskutera sakfrågan.

http://na.se/nyheter/nyheter/1.2259805-na-tv-har-forsoker-politikern-stoppa-dagisupproret

Här följer ett brev från en kollega, och jag kan bara hålla med:

Hej

Jag tänkte att du kanske kan hjälpa till att föra Sveriges förskolebarns talan. Du har mångas öron och det har inte jag.

Däremot har jag snart 30 års erfarenhet av förskolans värld och barnens ändrade villkor i den världen. Som förskollärare har även yrkets villkor förändrats mycket över tid.

Jag vill ge dig ett exempel på hur det kan se ut idag. För ett år sen slutade jag en tjänst på en 6 avdelnings förskola i min kommun och jobbar nu på en mer traditionell två avdelningsförskola. Anledningen att jag bytte tjänst var pga stress - samt ideologiska skäl. Den här förskolan är inte unik i landet och inte i vår kommun heller eftersom det ska samordnas resurser för billigare verksamhet. Nåväl strukturen inom husets väggar är 3 storavdelningar med 36-40 barn och 6 pedagoger på varje sån avdelning.

Nu vill jag att du tänker dig en liten 1-åring som börjar på den här avdelningen och vad den möter under sin inskolning och sen vistelse sitt andra levnadsår.

Varje morgon möter denne 1-åring i bästa fall bara 35 barn och sex pedagoger - betänk att barnet då har 41 sociala kontakter om man bortser från de andra barnens föräldrar eller mor/farföräldrar och vikarier .

Jag är 50 år och har problem med att upprätthålla relationsbyggande i ett sånt sammanhang och 1- åringen ska ges förutsättningar att ha relations byggande - trygghet - omsorg och lärande i denna miljö !

Nu är ju inte denne 1 åring ensam i att relationsbygga i denna miljö och alla dessa kontaktytor går närmast att jämföra med ett jättestort mingelparty där man knappt kan lära sig namnen på alla om man är liten. Dessutom är ju tryggheten i form av vuxna sparsam eftersom de hela tiden också minglar för att upprätthålla säkerhet och organisera verksamheten och samtidigt dokumentera mm. Hur mycket tid får den här 1-åringen om han/hon ska dela den med 16 andra i samma ålder och sedan alla övriga 2-5 åringar på samma avdelning?

Hur kan lärandesituationer uppstå utan reellt relationsbyggande och trygghet - ja inte i min värld i alla fall. För att ställa till det ännu mer så delar 100 barn samma utegård - så den här 1-åringen kommer varje dag dessutom träffa ca 60 barn till och ett 10 tal vuxna och ett ännu fler kontaktytor uppstår.

Jag tänker - hur tänker vi i samhället som ansvarar för våra barn ?

I de flesta yrken möter vi inte 100 människor under en dag - i de flesta yrken har vi inte 50-55h vecka och barnen kan inte välja .

Barnen kan inte heller välja att få sova om föräldrarna anser att barnet inte ska sova när de är 1,5 år och har 50 h vecka. Fast vi som pedagoger ser att barnen är trötta eller speedade.

Vem ska göra barnens rätt/röst hörd ? Det ansvaret har vi.

Är det rimligt att barnen har såna levnadsvillkor? Är det rimligt att det inte finns riktlinjer som ska följas om hur många barn som kan vistas i samma barngrupp och med hur många pedagoger?

Har inte barnen rätt till närvarande föräldrar så länge föräldraförsäkringen gäller?

Är det rimligt att ha maxtaxa och är det rimligt att barn till arbetslösa och barnlediga ska få rätt till 30h förskola per vecka (75% arbete). Dagens 15h är alldeles utmärkt för förskolebarn som fått syskon.

Jag har tyckt att vi har världens bästa förskola och jag vill tycka det - jag vill vara stolt över att vi har barnens bästa i fokus och jag vill verkligen inte sluta som förskollärare före min pension.

Nu jobbar jag i en mindre förskola men vi har 40 barn och är 6 pedagoger och öppet 6-18.00 vilket betyder att över dagen är vi sällan tre pedagoger. I bästa fall är vi tre pedagoger 3h per dag.

Försök att äta mellanmål med 18 barn och två pedagoger - vilka pedagogiska samtal kan föras då?

Försök vara en medupptäckare och supporter i hallen när dessa 18 ska gå ut där samtidigt alla barn ska gå på toaletten och pottan

Större delen av barngruppen har 8h eller mer vistelsetid /dag och det märks.

Min vision är att politiker ska våga ta strid för barnens bästa

Ta obekväma beslut och låta barnen få kosta.

Barngrupper om 15-16 barn är ultimat för gruppdynamiken och tryggheten och då skulle väldigt lite stress finnas. Idag har få kommuner 18 grupper ! Det finns en anledning att barn idag får sömnmedel = stress och svårigheter att koppla ner hjärnan - samma symtom som många kollegor runt i landet har.

Läroplan och måluppfyllelse och kvalitétsarbete fyller föga funktion om vi inte kan ha de bästa förutsättningarna att starta arbetet i barns livslånga lärande.

Inte att förglömma alla de barn som börjar förskolan som har "satellitmottagare" de barnen har jättesvårt att få verktyg att filtrera alla intryck och ha fokus och senare är det inte ovanligt att de får diagnoser av ADHD i skolan. Självklart är miljön viktig för dem.

Det har ett pris att spara i förskolan och jag tycker inte att man ska vara tyst om det längre - vi ska inte vara illojala mot vår arbetsgivare men i gengäld är vi illojala mot barnen !

Jag vill att du tar detta vidare genom dina kanaler - jag vet att jag har många kollegor i landet som har samma insikt och icke handlingsfrihet och jag hoppas du har tid att ge barnen en rättvis chans .

Jag stöder förskoleupproret på facebook samt Läkaren Lars H Gustaffsons debattinlägg 2011 som blev nedtonat i Tv4 2011 http://larsh.wordpress.com/2011/04/27/sma-barn-i-forskola/

Mvh Heléne Elf Förskollärare Skellefteå kommun

 

Tyvärr är det många nu som säger jag tack och hej, de personlig priset är för högt...

Men vi kan inte bara ge upp säger jag och andra med mig så,:

" åååå..tjejer... Åååå... Tjejer, vi måste höja våra röster för att höörrrraaasss"

Nu är det är dags att ALLA våra röster blir hörda! Då menar jag ALLA som på något sätt arbetar med barn, engagerade föräldrar + alla andra som vill vara med och påverka! Under de kommande veckorna skall vi skriva ihop brev. Ett brev där vi skall ta upp den höga arbetsbelastningen i fsk, de stora barngrupperna, svårigheten att få ut reflektionstid och att följa läroplanen. Vi har en läroplan som ser till alla barns individuella behov, men politikerna ger inte de resurser som krävs för att uppnå målen! Detta skall jag vilja be mina kollegor på jobbet att underteckna, jag vill be alla att skicka som enskilda pedagoger och som föräldrar. Jag skall be personalen på mina barns förskola, skola och fritidshem att göra detsamma, jag skall be min sambo och mina grannar! Jag kommer att skicka detta till bl.a. Jan Björklund och Maria Arnholm. Jag kommer inte att skicka mail utan vanliga brev då blir det mer påtagligt hur många vi är som vill föra fram våra åsikter. Jag ber er att anta utmaning och att sprida den! Gör vi detta tillsammans så blir det en väldigt massa brev och tillsammans så kan vi göra skillnad!

Förslag på brev -

”Jan Björklund

Pedagogerna inom förskolan går på knäna, är stressade och på gränsen till att ge upp för trycket!

Ökade närvarotider, stora barngrupper resulterar i färre pedagoger/barn under dagen, ingen eller dålig möjlighet till reflektionstid, svårigheter att nå satta mål och att följa läroplanen!

Jag stödjer Förskoleupproret, för barnens och pedagogernas skull!

Vad gör du åt problemet?"

Undertecknat med mitt namn och adress.

 

 

 

Kommentera här: