När motivationen tryter...

 Vintercyklist

Brukar du låta cykeln vila när vintern slår till med snö och halka? Kan du tänka dig att cykla minst 3 km per dag åtminstone 3 gånger i veckan vintertid?

Då utrustar vi gärna din cykel med dubbdäck och belysning och dig själv med en reflexväst! Då går cyklingen lättare och säkrare och du kan ta dig till arbetet, skolan, affären, fritidssysselsättningen m.m. på ett hälsosamt och hållbart sätt året om.

För att vara med i Vintercyklist ska du:

Vanligtvis inte cykla vintertid

Vara minst 18 år

Vara bosatt i Halmstads kommun

Fylla i sammanlagt fyra st enkäter

 

Så löd budskapet och inlägget på FB för några veckor sedan. Jag var snabb med att fylla i och skicka in innan jag hann ångra mig. Jag fick även Göran till att skicka in för sig själv. Han var på direkt.

 

Så i dag damp mailet ner:

Hej och grattis!

Du är en av 70 personer som vi valt ut till vårt projekt Vintercyklist!
Vi kommer ha en uppstartsträff på Café Strandgatan 20 redan den 20 november kl. 18.00. Vid detta tillfälle går vi igenom lite om vad som är bra att tänka på som vintercyklist och så delar vi ut värdekort på två dubbdäck inkl. montering hos en cykelhandlare, samt belysning och reflexväst. Vi bjuder på kaffe/te och macka!

Med vänliga hälsningar

Kommunikatörer för hållbart resande

Samhällsbyggnadskontoret

Halmstads kommun

 

Oj! jag kom med!…  Tankarna virvlar. Snabbt ber jag Göran att logga in på datorn för att kolla sin mail.


Hej!
Stort tack för ditt intresse för Vintercyklister!
Tyvärr kommer du inte med i projektet - mer än 500 personer sökte och vi kan bara ta emot 70 vintercyklister. Men vi hoppas att du kan cykla i vinter ändå!

Shit! Vad synd och så börjar då tvivlet infinna sig… 
Men svaret är egentligen enkelt, Göran har motivationen. Han kommer att cykla ändå.

 

Snabbt länkar jag till sidan som mailet kommer ifrån.

Hållbart resande vad är det då?

Att gå, cykla och åka kollektivt är ofta bra alternativ till att ta bilen. Du själv mår bättre och vi alla får renare luft, färre trafikstockningar och mindre utsläpp av koldioxid. Vi arbetar för att bilåkandet ska minska i kommunen och uppmuntrar till alternativ som gång, cykel och kollektivtrafik.

 

Min ordination 2 mil på cykel varje dag… av Valentina har gjort att jag tillryggalagt rätt många mil på cykel under hösten. Dock börjar motivationen tryta och Göran och min egen peppning på mörka och dystra novembermornar till att cykla till jobbet är inte så övertygande och starka längre. Jag hade lovat Valentina att cykla oktober ut, sedan kunde jag vila… hmmmm ja, hur var det nu med motivationen? Oktober är slut för länge sedan…

Då dimper mailet ner… och sporren att cykla minst 3km tre gånger i veckan låter inte så avancerat, eller? Det var precis detta jag behövde… sporren!

Så nu ska jag faktiskt ta tag i att köpa mig en riktigt bra cykelhjälm… Jag bekänner jag har slarvat… inte varit tillräckligt snäll mot mig själv, till och med utsatt mig själv för fara. Men det ska vara slut på det nu. Jag lovar här och nu, att åka och köpa mig en hjälm så fort som möjligt. 

                       
 
 
 

Och i Hållbart resande är vinsten att jag kan får en bättre hälsa och ekonomin och tänk hur mycket utsläpp jag kan bespara miljön.  Kanske du också gör det samma?

 

Nu ska här rustas för vintercykling….

 

Kommentera här: