Mycket god morotskaka...

I dag har min älskade dotter och jag tagit en tur i Halmstad centrum. Jag får rå om henne i några få dagar innan hon återvänder till huvudstaden igen.

Vi kom hem med varsin kasse. Innehållet skiljer sig åt en hel del.

 

I min finns saker som kan komma till pass när det gäller att förvara och dekorera i hemmet. Kanske kan bli en fantastisk bra present i advent och juletid om man blir bortbjuden. Visst är det väl roligt att komma med något man gjort själv. Det brukar bli mycket uppskattat. Bra presenter kan t.ex. vara hemlagad sylt, saft, müsli, bröd eller varför inte som i mitt fall glögg. Nu väntar jag bara att veckorna ska gå så att jag snart får hälla upp på flaskor.  Den nygjorda hemlagade müslin är redan upphälld på en av burkarna.  

 

Och när vi ändå är i farten passade vi på att göra en god kvällskaka till programmet: Så mycket bättre som vi kommer att sitta bänkade till i kväll. 

                                      

                      

 

 

 

Här kommer receptet om ni så önskar en god kaka.

Morotskaka

Ingredienser:

4 dl socker

3 dl matolja

4 ägg

4 dl mjöl

6 dl morötter

2 tsk bakpulver

2 tsk bikarbonat

(ev 2 tsk kanel)

Glasyr:

200 g Philadelphiaost

100 g smör

1 tsk vaniljsocker

3 dl florsocker

Till dekoration:

Kokos

Gör så här

 

1. Sätt ugnen på 175°. Riv morötterna på grova sidan av rivjärnet. Vispa socker och olja krämigt och vitt. Tillsätt ett ägg i taget.

2. Blanda mjöl, bikarbonat/bakpulver och eventuellt kanel. Rör ner sockerblandningen. Tillsätt rivna morötter. Fyll i smord och mjölad långpanna. Grädda i ca 20-25 min. Låt kakan stå i formen en stund innan den stjälps upp. Låt kakan kallna helt. Hit kan kakan förberedas.

3. Glasyr: Rör ihop philadelphiaost, rumstempererat smör, vaniljsocker och florsocker till en slät smet. Bred över den kalla morotskakan. Garnera med kokos.

 

 

På tal om Så mycket bättre, om man själv fick välja vilka artister som skulle vara med i programmet, då hade nog Carola, Björn Skifs, Lisa Nilsson, Peter LeMarc, Uno Svenningsson, Per Gessle... ja, vi skulle nog kunna rabbla några fler...   kunnat vänta sig ett samtal från mig. ;) Vilka hade du bjudit in?

 

 

 

 

Kommentera här: