Kapprumsbibliotek

I dag har vi haft besök från TV4 på förskolan. Det ska bli ett reportag på tv´n i morgon, torsdag. Vi är en av pilotförskolorna i Halmstad, där föräldrarna kan låna böcker till sina barn direkt i kapprummet på förskolan. Vi kämpar med att få upp läsning bland föräldrar då vi anser det vara mycket viktigt att alla barn blir lästa för. Samtidigt vill vi själva vara goda förebilder som pedagoger på förskolan. Vi är ju med och lägger grunden för att alla barns ska bli med i läsarnasklubb i samhället med delaktighet och inflytande. Därför har vi ett stort tema om boken under året. 
 
Läs gärna denna länk: LUSTEN VÄCKS NÄR VI LÄSER TILLSAMMANS
 
En riktig kille läser. Tänk om det var så. Tänk om en bok i bagen var lika självklar som fotbollsskorna på planen. Är det möjligt att väcka en läslust som varar för alla? För 10-åriga tjejer och 15-åriga killar? – Läs högt och prata om läsningen, då vaknar lusten att läsa själv! säger littteraturpedagogen Susanna Ekström och läsforskaren Gunilla Molloy....
 
 
 
 
Jag har själv alltid varit en storläsare i perioder i mitt liv. I min barndom var jag en storslukare, allt som jag kom åt, läste jag. Knappt hade jag lagt ifrån mig den ena boken förrän jag hade kastat mig över nästa. Under åren har det blivit hundratals böcker. Just nu i år har det blivit mycket studentlitteratur igen, eftersom jag har tagit några högskolekurser samtidigt som jag jobbar. Men under sommarledighetent blev det några böcker och till jul blir det säkert en och annan skönlitteratur igen. 
 
Vad tycker du själv om att läsa?
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: